همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه درباره همکاری‌های دو جانبه با آلمان به آینده امیدواریم گفت: در آینده ملاقات‌های بیشتری با وزیر خارجه آلمان خواهیم داشت.

وستروله

گیدو وستروله وزیرامورخارجه آلمان که به منظور دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه وارد تهران شد با علی اکبر صالحی وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

صالحی و وستروله بعد از انجام مذاکرات رسمی در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شده و نتایج مذاکرات خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی تاکید کرد امشب فرصت خوبی بود که با وزیرامورخارجه آلمان بحث های خوبی در رابطه با مسائل دوجانبه داشته باشیم.

وی افزود: وزیرخارجه آلمان به حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران رسید و در دیداری قریب به یک ساعت در مورد مسائل دو جانبه و بین المللی تبادل نظر شد.

صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه آلمان در اروپا و نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه به این نتیجه رسیدیم که دو کشور می توانند همکاری های خوبی در سطح دو جانبه و منطقه ای و بین المللی داشته باشند.

وزیرامورخارجه ایران افزود: در این مذاکرات بر روی بسیاری از مسائل اشتراک نظرداشتیم و البته در رابطه با برخی موضوعات نیز اختلاف نظر وجود داشت اما در رابطه با مسائل مورد علاقه طرفین و ارتقای روابط تبادل نظر صورت گرفت و مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم از جمله موضوعاتی بود که مورد تاکید طرفین بود.

گیدو وستروله نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه در دیدار با صالحی در خصوص مسائل دو جانبه و بین المللی گفتگو شد، اظهار داشت: این اولین گفتگوی ما به صورت نزدیک و مستقیم بود البته پیشتر به صورت تلفنی چند بار صحبت کرده بودیم اما این دیدار فرصتی بود تا در رابطه با مسائل مختلف رایزنی کنیم.

وزیرامورخارجه آلمان ، مبارزه قاچاق مواد مخدر را از جمله موضوعات مطرح شده در مذاکرات با وزیر خارجه ایران عنوان کرد و گفت: اختلاف نظرهایی نیز وجود داشت اما ما با احترام در رابطه با این موضوعات صحبت کردیم و قرار گذاشتیم که تبادل نظرها ادامه یابد.

وستروله تاکید کرد ما با علاقه به گفتگوها با ایران می نگریم.

وستروله: امروز روز بحث های بزرگ نبود

گیدو وستروله وزیرخارجه آلمان بعد از مذاکرات با  صالحی در کنفرانس خبری با حضور نمایندگان رسانه های جمعی در پاسخ به سئوالی در خصوص اقدام دولت آلمان در تحریم سوخت هواپیماهای مسافربری ایران تصریح کرد: ما در مذاکره با وزیرخارجه المان در این رابطه بحث کردیم این مسئولیت دولت آلمان نیست بلکه می بایست گفتگوهایی بین شرکت های خصوصی انجام شود تا این مشکل برطرف شود.

وزیرامورخارجه آلمان در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با حضور ارتش آلمان در افغانستان بر خلاف قانون اساسی این کشور نیز گفت: از نظر ما موضوع افغانستان یک تعهد بین المللی است که از طرف سازمان ملل به ما داده شده و خوشحالیم که ایران نیز در کنفرانس کابل شرکت کرده و ایران و آلمان در رابطه با همکاری در افغانستان منافع مشترکی دارند.

خبرنگار دویچه وله آلمان سئوال کرد سفر وزیرامورخارجه آلمان به تهران برای حل مشکل دو تبعه آلمانی صورت گرفته آیا برای مناسبات دو جانبه نیز رایزنی صورت گرفت که صالحی در این باره گفت: شما خودتان را در جایگاه دولت آلمان قرار دادید در حالی که بحث اصلی ما در این گفتگوها مسائل دوجانبه بود.

وزیرامورخارجه ایران خاطرنشان کرد: نگاه ما به اینده است و به گذشته کاری نداریم و نسبت به آینده نیز امیدواریم.

وی تاکید کرد: ملاقات های دیگری با وزیرخارجه آلمان در آینده خواهیم داشت و قرار ملاقات ها را نیز گذاشته ایم.

صالحی گفت: مسئله دوتبعه آلمانی که حل شده بود پس ادعای شما درست نیست.

وزیرخارجه آلمان نیز در این باره گفت: طبیعی است موضوع شهروندان آلمانی مورد توجه ماست اما تایید می کنم که گفتگوی تخصصی با آقای صالحی درباره مسائل دوجانبه داشتیم.

وستروله گفت: امروز روز بحث های بزرگ نبود بلکه فرصتی بود تا شخصا یکدیگر را بهتر بشناسیم.

وی در رابطه با موضع دولت آلمان در خصوص مسئله هسته ای ایران گفت: ما موضع شناخته شده ای داریم که با برداشت اروپا هماهنگ است. من به عنوان نماینده 3+3 به اینجا نیامده ام بلکه گفتگوهای دوجانبه ای داشتیم.

کد خبر 128716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز