علی شاکری: فشار ناشی از حضور در رویداد‌های مختلف در طول یکی دو سال اخیر و به‌خصوص نداشتن استراحت پس از بازگشت از بازی‌های آسیایی گوانجو، کار دست بهترین تکواندوکار حال حاضر ایران و به نوعی جهان داده است تا پس از مصدومیت یوسف کرمی معتمد هم حین یکی از تمرینات تیم باشگاهی‌‌اش (دانشگاه آزاد) آسیب ببیند و مجبور به کناره‌گیری اجباری از مسابقات انتخابی تیم‌ملی شود.

تکواندو

 محمد باقری‌معتمد امید اول تکواندوی ایران در مسابقات قهرمانی جهان در کره‌جنوبی و بازی‌های المپیک لندن این روزها با زانویی متورم و مشکوک به پارگی رباط صلیبی در آستانه رقابت‌های باشگاه‌های آسیا و سفر تیم ملی به آلمان با وضعیتی مبهم روبه‌رو است و بعید می‌داند که بتواند به رقابت‌های باشگاه‌های آسیا برسد. غیبت احتمالی ستاره بزرگ مسابقات جهانی دانمارک، جام‌جهانی ارومچی و بازی‌های آسیایی گوانجو در هر کدام از رویدادهای پیش رو می‌تواند یک ضایعه سنگین برای تیم باشگاهی‌‌اش و تیم‌ملی قلمداد شود. بهترین تکواندوکار فعلی وزن چهارم جهان که هم اکنون به همراه سایر ملی‌پوشان در اردوی تیم‌ملی حضوردارد در گفت‌وگو با همشهری با قبول این واقعیت که فشار بیش از حدمسابقات، باعث مصدومیتش شده حضورش در مسابقات باشگاه‌های آسیا را منوط به‌ نظر پزشکان معالج خواند و اظهار امیدواری کرد که بتواند با بهبودی کامل تا تورنمنت آلمان به هر نحوی شده خود را به تیم ملی برساند.

  • مصدومیت معتمد تا چه حد جدی و نگران کننده است؟

منتظر نظر پزشکان معالجم هستم. امیدوارم که چیز مهمی نبوده و نگران‌کننده نباشد و بتوانم به تعهداتم نسبت به تیم دانشگاه آزاد عمل کنم و به سفر تیم ملی در تورنمنت آلمان هم برسم. حین یکی از تمرینات باشگاهی از ناحیه رباط صلیبی پا دچار مصدومیت شدم که فعلا وضعیتی نامشخص دارم و از اینکه نمی‌توانم همپا با سایر ملی‌پوشان تمرین کنم ناراحتم.

  • با این وضعیت معلوم نیست که به مسابقات باشگاه‌های آسیا برسی؟

بعید می‌دانم که با زانوی متورم بتوانم روی شیاپ‌چانگ بروم مگر اینکه در روزهای آینده اتفاق مثبت دیگری برایم بیفتد. البته با فیزیوتراپی و گرفتن‌ ام‌.آر.ای امیدوارم هرچه زودتر تمریناتم را از سربگیرم.

  • چرا به جای استراحت کردن هم اکنون در اردوی تیم ملی به‌سر می‌بری؟

درست است که نمی‌توانم تمرین تکواندو کنم اما سعی دارم با زدن وزنه و کار بدنسازی به لحاظ شرایط بدنی خودم را آماده نگه دارم.

  • فشار مسابقات بین‌المللی و داخلی تا چه اندازه در مصدوم شدنت تأثیر‌گذار بوده است؟

باید اعتراف کنم که در 2سال اخیر هم من و هم سایر ملی‌پوشان کمتر فرصتی برای استراحت داشته‌ایم و طبیعی است بخشی از مصدومیت‌های ناشی از همین ترافیک مسابقات فشرده و سخت به سراغ ما بیاید.

  • آیا قبلا هم مصدومیت‌های شدید را تجربه کرده‌ای؟

بله یک‌بار قبل از اعزام به مسابقات جهانی دانمارک از ناحیه کشاله ران دچار مصدومیت شدیدی شدم که با تلاش پزشکان توانستم خودم را به این مسابقات برسانم.

  • برخی‌ افراد مسابقات انتخابی پیاپی تیم ملی در کنار مسابقات باشگاهی را عاملی می‌دانند که می‌تواند احتمال مصدوم شدن چهره‌های امتحان پس داده‌ای چون شما را افزایش دهد؟

من همواره تابع دیدگاه‌های فدراسیون و مربیان تیم ملی بوده‌ام و هیچگاه هم به هیچ‌یک از مسابقاتی که آنها ترتیب داده‌اند پشت نکرده‌ام. این بار هم که قرارشد همه چهره‌های شاخص در مبارزات انتخابی حاضر باشند من تنها به‌دلیل آسیب‌دیدگی نتوانستم به میدان بروم.

  • هادی ساعی اخیرا در اظهارنظری عنوان داشته که نباید چهره‌های برجسته تکواندو را با برگزاری مسابقات مختلف خسته و فرسوده کرد و گفته که معتمد گزینه مناسبی برای المپیک لندن است.

نظر لطف آقای ساعی است که من را لایق عضویت در تیم اعزامی به المپیک می‌دانند. در مورد حضور در مسابقات مختلف همانگونه که قبلا هم بارها گفته‌ام، من خودم را تابع نظر مربیان می‌دانم و مربیان هم برای آنکه حاشیه امنیت را کاهش دهند اقدام به برگزاری مسابقات انتخابی می‌کنند.

  • فکر می‌کنی چقدر شانس همراهی تیم ملی تکواندو در المپیک لندن را داری؟

البته هنوز برای تصمیم‌گیری و صحبت در این زمینه زود است و مربیان فرصت دارند بهترین گزینه را برای این رویداد انتخاب کنند. من خوشبختانه در سال‌های اخیر سیر صعودی خوبی داشته‌ام که امیدوارم تا آن موقع اتفاقاتی نیفتد و بتوانم نخستین حضور المپیکی‌ام را با کسب افتخاری تازه تجربه کنم.

  • با توجه به تغییر اوزان تکواندو در المپیک، شما که با اضافه یا کمبود وزن روبه‌رو نیستی؟

من درصورت گرفتن سهمیه اگر در المپیک حاضرشوم خوشبختانه با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستم و در همان وزن خودم، 68کیلوگرم، به میدان خواهم رفت.

  • درصورت راهیابی به المپیک، قهرمانان کدامیک از کشورها رقیبان اصلی‌ات خواهند بود ؟

در المپیک همه بازی‌ها حکم یک فینال را دارد و با وجود زمان باقیمانده به‌طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد که کدامیک از قهرمانان رقیبان اصلی‌ام خواهند بود و شاید هم همانند بازی‌های آسیایی گوانجو ترکیب تیم‌ها دستخوش تغییر و تحولات شود.

  • در بازی‌های گوانجو 5 بار روی شیاپ‌چانگ رفتی. پیروزی در مقابل کدامیک از حریفانت دشوارتربود.

حریف کره‌ای‌ام در فینال و حریف چینی‌ام در مرحله نیمه‌پایانی به نسبت 3 حریف دور مقدماتی‌ام حریفان بهتری بودند. خصوصا کره‌ای که با شکست دادن حریف هموطن المپیکی‌‌اش که در پکن مدال طلا گرفته بود به گوانجو آمده بود و انگیزه زیادی برای پیروزشدن در برابر من داشت. البته من قبل از فینال گوانجو نیز یک‌بار در مسابقات آسیایی قزاقستان او را شکست داده بودم.

  • از قهرمان نشدن کدامیک از هم تیمی‌‌هایت حسرت خوردی؟

فرزاد عبداللهی در وزنی که کره‌ای‌ها نبودند می‌توانست راحت طلا بگیرد که نتوانست. فرزاد کمی بی‌تجربگی کرد وگرنه طلا در مشت او بود.

  • به‌کارگیری هوگوهای الکترونیکی تا چه اندازه باعث شده تا با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به گذشته روی شیاپ‌چانگ بروید؟

اگرچه هنوز عوامل انسانی و به خصوص داوران کنار می‌توانند اعمال نفوذ کنند اما در مجموع قضاوت‌ها تفاوت فاحشی با گذشته پیدا کرده و همین موضوع سبب شده تا دیگر شاهد حق کشی‌های آشکار مثل سال‌های قبل نباشیم.

  • شما خاطره بدی از دورانی که هنوز هوگوهای الکترونیکی به عرصه قضاوت‌های تکواندو ورود پیدا نکرده بود داری ؟

یکی دو بار طعم بی‌عدالتی را قبل از ورود هوگوهای الکترونیکی چشیده‌ام و به همین دلیل امیدوارم با برطرف شدن کامل مشکلات هوگوهای فعلی، حق هیچ قهرمانی در هیچ رویداد بین‌المللی‌ای تضییع نشود.

  • چهره‌های سرشناسی مثل شما، کرمی و نصرآزادانی در طول یک فصل با حضور در لیگ باشگاهی چقدر دستمزد می‌گیرند.

نسبت به ورزشکاران رشته‌های توپی خیلی درآمد چشمگیری نداریم ولی بالاترین سقف قرارداد تکواندو حدود 40 تا 45میلیون تومان است.

  • این مبلغ راضی‌کننده است؟

در مقایسه با سایر رشته‌ها راضی‌کننده نیست. برای آنکه تکواندو ورزش المپیکی است و ورزشکارانش در سال‌های اخیر افتخارات بزرگی در جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی برای ورزش ایران به‌دست آورده‌اند.

به جز شما کدامیک از چهره‌های مطرح تکواندو در عضویت تیم دانشگاه آزاد، مدعی شماره یک قهرمانی در لیگ برتر ایران هستند.
یوسف کرمی، علیرضا نصرآزادانی و میثم باقری.

  • به‌ نظر می‌رسد تیم دانشگاه، 90درصد راه قهرمانی را طی کرده و قهرمانی‌‌اش قطعی است.

تقریبا تمامی حریفان مطرح و رقیب را پشت سرگذاشته‌ایم و بختی پررنگ‌تر از سایر تیم‌ها برای قهرمان شدن داریم.

  • شما در این فصل چند بار در مسابقات لیگ برابر حریفان حاضرشدی؟

من 8 بار به میدان رفتم که هر8 بار برنده بودم.

  • آیا تاکنون در جریان مسابقات لیگ بازنده هم شده‌ای؟

خیر من در طول 5 سال گذشته در برابر هیچ کدام از حریفان داخلی‌ام نباخته‌ام.

کد خبر 128723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز