سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

در نشست مشترک هیأت رئیسه سازمان لیگ و باشگاه‌ها، عمده‌ترین نگرانی فاصله‌ای است که میان شرایط فعلی باشگاه‌ها و استانداردهای موردنظر AFC وجود دارد.

فوتبال تلویزیون

همچنین رئیس فدراسیون فوتبال و مدیران عامل باشگاه‌ها در موضع‌گیری واحدی، انتقادشان را از مبلغ پایین حق پخش تلویزیونی لیگ برتر ابراز کردند. در شرایطی که حق پخش تلویزیونی در فوتبال حرفه‌ای مهم‌ترین منبع درآمد باشگاه‌ها محسوب می‌شود، در فوتبال ایران رقم پایینی است که پرداخت آن تنها در 3 فصل اخیر انجام شده است. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در انتقاد از این وضعیت گفت:« من می‌خواهم به همه شما مدیران عامل باشگاه‌ها بگویم که اگر وضعیت فوتبال ما همین باشد و با همین شرایط بخواهیم جلو برویم، به هیچ جا نمی‌رسیم و مطمئنا فوتبال ما نابود می‌شود. ما باید درآمدزایی‌هایمان را چند برابر کنیم تا از هزینه‌هایمان بیشتر شود. در حال حاضر 65 تا 70 درصد درآمدهای ما باید از طریق حق پخش تلویزیونی باشد و در کنار آن مسائل دیگری از جمله اسپانسر و بلیت فروشی هم وجود دارد که اکنون در‌ باشگاه‌های ما به غیراز گرفتن اسپانسر هیچ درآمدزایی دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.» رقم حق پخش در فصل جاری 13 میلیارد تومان برای همه باشگاه‌هاست. کفاشیان با اشاره به اینکه این رقم پاسخگوی هزینه باشگاه‌ها نیست، اضافه کرد: «من نمی‌خواهم بگویم صدا و سیما مقصر است. شاید شرایط مالی آنها به ما نمی‌خورد‌ اما به هر حال آنها باید این حق را برای ما تامین کنند.»

او همچنین به همشهری گفت که فدراسیون در حال کارشناسی برای تعیین قیمت واقعی حق پخش تلویزیونی لیگ برتر است: «ابتدا باید قیمت کالای مان را که عرضه فوتبال لیگ است، تعیین کنیم. البته ممکن است صدا و سیما یا شبکه‌های خارجی با این رقم موافقت نکنند و در این صورت باشگاه‌ها مجبورند کسری بودجه‌شان را از منابع دولتی تامین کنند.» ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان در این مورد موضع تندتری داشت و گفت: «مهم‌ترین بخشی که ما در چندسال گذشته در فوتبال‌مان با آن به مشکل برخوردیم، بحث بازاریابی است. باید حق پخش تلویزیونی بالاخره به باشگاه‌ها برسد. من معتقدم در این جلسه باید باشگاه‌ها یک تفاهمنامه یا بیانیه رسمی را امضا کنند و در آن بگوییم که هرطور شده برای سال آینده آن عدد مورد نظر فدراسیون را برای حق پخش تلویزیونی می‌خواهیم. متأسفانه‌صدا و سیما این موضوع را جدی نگرفته ‌است. باید توجه کنیم که حتی اگرقرار باشد، مسابقات لیگ یکسال پخش نشود، این حق را بگیریم. حرف من این است که باید این موضوع را به نقطه روشنی برسانیم.»

لیگ قهرمانان در ابهام

همچنین در جلسه روز گذشته، رئیس سازمان لیگ به کمبودهای باشگاه‌های لیگ برتری در تامین استانداردهای AFC اشاره کرد. بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا در اردیبهشت ماه از باشگاه‌ها بازدید می‌کنند و پس از آن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا تا سال 2014 اعلام می‌شود. عزیزمحمدی 7 موردی را که در زمینه برگزاری مسابقات با ضوابط این کنفدراسیون مطابقت ندارد به شرح زیر اعلام کرد:
1-‌ نداشتن آمار دقیق از تعداد تماشاگران در هر بازی
2-‌ مشخص نبودن راه‌های ورود و خروج تماشاگران، خبرنگاران، مسئولان و عدم‌تفکیک این راه‌ها از هم
3-‌ نداشتن اتاق کار مخصوص رسانه‌ها در اکثر ورزشگاه‌ها
4- نداشتن امکانات مناسب تلویزیونی در بسیاری از ورزشگاه‌ها
5- عدم‌ارائه گزارش بازی به رسانه‌ها، قبل و بعد از انجام بازی
6- کمتر بودن تعداد بازیکنان حرفه‌ای در هر باشگاه نسبت به استانداردهای موجود
7- عدم‌برگزاری کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی که باید یک روز قبل انجام شود.

او درباره کمبودهای سخت‌افزاری هم گفت: «در ورزشگاه‌ها باید رفاه بیشتری برای همه افراد فراهم شود. نورافکن ورزشگاه‌ها باید حداقل 1200 لوکس باشد که در حال حاضر بسیاری از ورزشگاه‌های کشور این استاندارد را ندارد. همچنین نبود اتاق کنترل دوپینگ، کنترل امنیت، نداشتن صفحه نمایش بزرگ و مسائلی از این قبیل هم جزء کمبودهای ورزشگاه‌هاست. در سال گذشته AFC لیگ ایران را به‌عنوان دومین لیگ برتر آسیا پس از ژاپن انتخاب کرد. به همین دلیل حالا که لیگ دوم آسیا هستیم، حیف است که سهمیه‌های لیگ قهرمانان را از دست بدهیم و همه باید تا اردیبهشت ماه که بازرسان AFC به ایران می‌آیند تلاش کنیم که شرایط خواسته شده را احراز کنیم و سهمیه‌هایمان را از دست ندهیم.»

کد خبر 128973

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز