چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل مقامات لیبی را به خاطر استفاده از زور علیه معترضان محکوم کرده‌است.

libyan protest


این شورا همچنین خواستار رسیدگی به جرم کسانی شد که مسئول این رفتارها هستند.

شورای امنیت در یک بیانیه خواسته که این خشونت‌ها هر چه سریع‌تر پایان یابند و گفته است حاکمان لیبی به خواسته‌های برحق مردم گوش فرادهند.

حدود 300 نفر در جریان این اعتراض‌ها تا به حال کشته‌شده‌اند.

پیش از این کلنل معمر قذافی از طرفدارانش خواسته که به "سوسک‌ها" و "موش‌هایی" که علیه حکومت او اعتراض‌ می‌کنند، حمله کنند.

او هشدار داده که هرکس علیه لیبی حرکت کند اعدام خواهد شد.

وزیر کشور لیبی، عبدل فاتح یونس العبیدی استعفا داد و از نیروهای مسلح این کشور خواسته :به مردم بپیوندند و اجرای خواسته‌های آنها را امکان‌پذیر کنند".

شورای امنیت سازمان ملل یک روز پس از بحث و بررسی رویدادهای لیبی بعد از این‌که دولت کنترل برخی نقاط این کشوررا از دست داد و گفته شد مزدوران خارجی برای حمله به شهروندان به کار گرفته شده‌اند و هواپیماهای جنگی به معترضان تیراندازی و آنها را بمباران کرده‌انداین بیانیه را صادر کرد.


15 عضو دائمی شورا گفته‌اند مقامات لیبی بایستی براساس مسئولیتش در حفاظت از مردم این کشور رفتار کند.خویشتن‌داری کند و حقوق بشر را و قوانین بین‌المللی بشری را رعایت کند.

طبق این بیانیه مقامات لیبی همچنین باید آنهایی را که مسئول حمله به شهروندان هستند تحت پیگیرد قانونی قرار دهد و حق شهروندانش را درخصوص اجتماعات آرام، آزادی بیان و آزادی مطبوعات محترم بشمارد.

کد خبر 128985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز