سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: به دنبال تصویب قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران که تقریبا تمامی فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران را غیرقانونی خوانده است کشورهای اروپایی و آمریکا درصدد برآمده‌اند بر فشارهای خود به ایران بیفزایند.

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی نوشت : برخی دیپلمات‌های اتحادیه اروپا جدا از تحریم‌هایی که سازمان ملل به ایران اعمال کرده است آمادگی خود برای اعمال تحریم‌های دوجانبه بیشتر را نشان داده‌اند.

یکی از نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا با اشاره به قطعنامه 1737 تحریم‌ها علیه ایران گفت: ما می‌دانیم که آنها در طی 60 روزی که برایشان مقرر شده است به تعهدات خود در برابر سازمان ملل عمل نخواهند کرد.

پس از پایان این موعد مقرر مساله اصلی این خواهد بود که اتحادیه اروپا و سایر کشورها غیر از آنچه سازمان ملل خواستار آن شده است چه اقدام دیگری می‌توانند انجام دهند.

یگانه راه حل بحران

در حالی که رسانه‌های غربی از کوشش آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای تشدید فشارها به ایران خبر می‌دهند، تعدادی از مقامات عربی و آسیایی تاکید کرده‌اند که گفت و گو یگانه راه حل بحران هسته‌ای است.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، بر اهمیت گفت‌وگو میان کشورهای عضو این شورا و جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد. 

عبدالرحمن العطیه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه کویتی القبس افزود: سران کشورهای عضو شورای همکاری، در اجلاس اخیر خود در ریاض، بر لزوم ادامه گفت وگو میان این شورا و جمهوری اسلامی ایران پافشاری کردند. 

وی همچنین، ادامه مذاکرات میان جامعه بین‌المللی و تهران در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را خواستار شد. علاوه بر او وزیرخارجه امارات هم مواضع مشابهی اتخاذ کردد.

روسیه و پایان نگرانی ها

نماینده روسیه در سازمان ملل از ایران خواست تا در قبال قطعنامه‌ی 1737 شورای امنیت موضع‌گیری مثبتی اتخاذ کند.

ویتالی چورکین، نماینده‌ی دایم روسیه در سازمان ملل در گفتگو با تلویزیون روسیه اعلام کرد: روسیه که در حال حاضر ریاست کنونی شورای امنیت را بر عهده دارد اعلام کرده است که موضع‌گیری مثبت ایران در قبال قطعنامه شورای امنیت امکان ازسرگیری مذاکرات میان تهران و 1+5 را فراهم می‌کند. 

وی از تهران خواست تا به تمام دلایلی که منجر به نگرانی‌های جهانی در قبال پرونده هسته‌ای‌اش می‌شود پایان دهد.

بلندپروازی‌ها

صدر اعظم آلمان هم با بیان اینکه، خبر حمله هسته ای اسرائیل به ایران سبب شگفتی همه از جمله وی شده است، گفت: اروپا و آمریکا باید با همکاری یکدیگر جلوی بلندپروازی های ایران و روسیه را بگیرند.

روزنامه تایمز چاپ انگلیس در شماره روز سه شنبه خود به مناسبت آغاز ریاست آلمان در اتحادیه اروپا مصاحبه ای با آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان، انجام داده که وی در آن یادآور شده است: ما باید در این زمینه با آمریکا همکاری بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم جلوی بلند پروازی های ایران و روسیه را بگیریم.

شفافیت ایران

وزیر امور خارجه‌ اندونزی شفافیت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را خواستار شد.
خبرگزاری کیودو گزارش داد، حسن ویراجودا، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: در حالی که باید برای انجام مذاکرات تلاش بیشتری انجام گیرد، لازم است که ایران در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شفاف‌تر باشد.

کاهش نگرانی‌ها

پاپ بندیکت شانزدهم بدون توجه به همکاریهای طولانی و سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران باید با جامعه بین‌المللی برای کاهش نگرانیها درباره برنامه هسته ای خود همکاری کند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، پاپ در همسویی با جنگ روانی علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران بدون اشاره به حمایت کشورهای غیر متعهد و مخالف یکجانبه گرایی آمریکا از فعالیت‌های هسته ای صلح آمیز ایران افزود: اعتماد در منطقه بهبود خواهد یافت اگر کشوری همچون ایران به ویژه در رابطه با برنامه هسته ای خود توافق کند تا یک پاسخ رضایتبخش به نگرانیهای مشروع جامعه بین‌المللی بدهد.

قطعنامه بر ایران مؤثر نیست

نشریه اقتصادی میس اعلام کرد، قطعنامه مصوب شورای امنیت علیه ایران در 23 دسامبر 2006 که تحریم‌های خفیفی در آن لحاظ شده است آثار منفی محدودی بر این کشور خواهد داشت.

بر اساس این گزارش با توجه به مفاد قطعنامه مصوب 23 دسامبر کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقدند این قطعنامه آثار منفی چندانی بر ایران نخواهد داشت.

کد خبر 12938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز