چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هرسال در آستانه آغاز سال نو علاوه بر وارد کردن انواع آبزیان چون ماهیان، اقدام به وارد کردن لاک پشت‌های آکواریومی به کشور می‌شود محققان نسبت به انقراض لاک پشت‌های بومی که به دنبال این واردات صورت می‌گیرد، هشدار دادند

لاک پشت

به گزارش خبرگزاری مهر، امید مظفری، مدیر عامل موسسه خزنده شناسی پارس با اشاره به روند واردات برخی از گونه‌های خزنده در روزهای پایانی سال به کشور، گفت: در آستانه آغاز سال جدید شاهد واردات برخی از گونه‌های لاک پشت‌ها در کشور هستیم که این امر موجب از بین رفتن گونه‌های بومی کشور می‌شود.

وی به توصیف گونه لاک پشت وارداتی پرداخت و یادآور شد: لاک پشت‌های وارداتی از نوع لاک پشت‌های برکه‌ای و دارای جثه کوچک هستند. این گونه با عنوان لاک پشت‌های "گوش قرمز" شناخته می‌شوند.

این محقق خزنده شناس، ادامه داد: این گونه لاک پشت نیز اندکی از لاک پشت‌های برکه‌ای ایران بزرگ‌تر و مهاجم‌تر هستند که این امر سبب شده است که در هر زیستگاهی که رها شوند باعث از بین رفتن گونه‌های بومی آن منطقه شوند.

مظفری نسبت به خطر افتادن لاک پشت‌های بومی کشور هشدار داد و اظهار داشت: این لاک پشت‌ها پس از مدتی بزرگ می‌شوند و صاحبان این گونه پس از مدتی آنها را به زیستگاه‌های لاک پشت‌ها در مناطق مختلف ایران رها می‌کنند که با تولید مثل سبب کاهش جمعیت گونه‌های بومی کشور می‌شوند.

مدیر عامل موسسه خزنده شناسی پارس با تاکید بر اینکه این گونه لاک پشت برکه‌ای به صورت اسارت در استخرهای پرورش در کشورهای تایلند، چین و سنگاپور به منظور صادرات پرورش داده می‌شوند، یادآور شد: در حال حاضر تهدیدی از این بابت متوجه گونه‌های بومی کشور نیست اما با ادامه این روند در آینده شاهد انقراض گونه‌های بومی می‌شویم همان طور که در بسیاری از کشورهای دنیا اتفاق افتاده است.

کد خبر 129607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز