گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هفتمین دوره از کوتاه‌ترین جشنواره سینمایی کشور، شامگاه جمعه با معرفی برگزیدگانش، رسما به کار خود پایان داد.

جشنواره سینمایی


در این مراسم که بر خلاف فیلم‌های جشنواره فیلم 100ثانیه‌ای، مفصل و پرفرازونشیب بود، علاوه بر معرفی برگزیدگان، از 5 فیلمساز نیز تجلیل شد. این 5 فیلمساز از بین همه کارگردانان کشور در همه سال‌های پس از انقلاب با توجه به شعار جشنواره هفتم انتخاب شده بودند. جشنواره هفتم، «سینمای اخلاق» را به‌عنوان شعار برگزیده بود. جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای تا امسال، هر سال شعاری را برای خود انتخاب می‌کرد تا فیلم‌ها بر آن محور و با تمرکز بر آن ساخته یا انتخاب شوند اما امسال ظاهرا سینمای اخلاق رضایت برگزارکنندگانش را چنان به دست آورد که قرار شد از این پس، شعار دائمی جشنواره در تمام دوره‌ها باشد.

حاتمی‌کیا؛ آژانس شیشه‌ای

ابراهیم حاتمی‌کیا برای سکانس گفت‌وگوی حاج کاظم و پسرش در فیلم «آژانس شیشه‌ای»، به مراسم نهایی جشنواره فیلم‌های 100ثانیه‌ای دعوت شده بود. او گفت: از آنجایی که تنها 100‌ثانیه برای سخن گفتن وقت داریم باید بگویم حرمت‌گذاشتن به زمان در این 100‌ثانیه معنی بسیار زیبایی دارد؛ یعنی اینکه من می‌خواهم 100 ثانیه وقت مخاطبم را بگیرم و باید در آینده برای این زمان پاسخگو باشم. واقعا وقتی این جوانان را می‌بینم یاد خودمان می‌افتم و به آنها رشک می‌برم. امیدوارم که این 100ثانیه‌ها به 100‌دقیقه تبدیل شود.

مجید مجیدی؛ بچه‌های آسمان

سکانس آخر فیلم «بچه‌های آسمان»، یکی از به‌یادماندنی‌ترین سکانس‌های سینمای ایران است؛ سکانسی درخشان که در عین شاعرانگی، دچار شعار نمی‌شود. در این صحنه، علی، نوجوان اول فیلم، پاهایش را در حوض فرو می‌برد و ماهی‌های قرمز، دور پاهای زخمی‌اش جمع می‌شوند و به زخم‌هایش نوک می‌زنند. این همان صحنه‌ای است که برگزارکنندگان فیلم 100ثانیه‌ای را مجاب کرد تا مجیدی هم یکی از تجلیل‌شوندگان باشد.

مجیدی گفت: به برگزارکنندگان این جشنواره هم دست‌مریزاد می‌گویم، چراکه معتقدم یکی از رسالت‌های بزرگ جامعه هنری کشور کشف استعدادهای هنری است که در ایران به‌وفور یافت می‌شود. یادمان باشد که هنرمند از دل مردم به پا می‌خیزد نه با سفارش و توصیه.

رضا میرکریمی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

فیلم سینمایی «خیلی دور، خیلی نزدیک» هم یکی از فیلم‌های مهم اخلاق‌محور است. این فیلم از اساس برپایه نوعی از نگاه دینی و اخلاقی ساخته شده و طبیعی است که سکانس‌های مختلفی از این نظر دارد. میرکریمی‌ گفت: با توجه به اینکه شعار این جشنواره سینمای اخلاق است، امیدوارم اخلاق به جامعه ما مخصوصا نزد بزرگان بازگردد، چرا که در حال افزایش بی‌اخلاقی در جامعه ما هستند. خیلی باید زحمت کشیده شود که تخریب فرهنگی که انجام شده به جامعه بازگردد. به‌نظر من در این زمینه مسئولیت هنرمندان بسیار سنگین است.

شهریار بحرانی؛ مریم مقدس

شهریار بحرانی نیز که فیلم «مریم مقدس» او به‌عنوان یکی از برگزیدگان سینمای اخلاق انتخاب شده بود، گفت: این 100 ثانیه زمان برای صحبت به ما یادآور می‌شود که امروز انسان‌ها فرصت‌های بسیار کمی دارند. تیزبین‌ها می‌گویند اتفاقاتی که در دنیا در حال رخ دادن است نشان می‌دهد فرصت‌ها خیلی اندک هستند و باید از لحظه‌لحظه فرصت‌ها استفاده شود.

رسول ملاقلی‌پور؛ میم مثل مادر

«میم مثل مادر» زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور هم یکی از فیلم‌های قابل توجه در حوزه اخلاق است؛ فیلمی که در آن، تصویری دردمندانه و تاثیرگذار از مادر ساخته شده و اشک خیلی‌ها را نیز درآورده است. در این فیلم نیز سکانس‌های زیادی برای انتخاب در سینمای اخلاق وجود دارد اما صحنه غرق شدن پسربچه فیلم در وان حمام که با تلاش حیرت‌انگیز و بسیار تاثیرگذار مادرش نجات می‌یابد، شاید ماندگارترین سکانس سینمای ایران درباره مادر باشد. همسر ملاقلی‌پور در مراسم اختتامیه حضور داشت و ضمن تشکر از دست‌اندرکاران جشنواره، یادآوری کرد که 2 روز دیگر، (یعنی امروز) چهارمین سالگرد وفات رسول ملاقلی‌پور است.

علاوه بر این 5 کارگردان، از رضا کیانیان و مرحوم مهری ودادیان (بازیگر) نیز تقدیر شد. کیانیان امسال در یکی از فیلم‌ها حضور داشت، هرچند که برای این فیلم بازی نکرده بود بلکه کارگردان، پلان‌هایی را از فیلم‌های مختلف کیانیان برداشته و با تدوین مناسب، یک فیلم 100 ثانیه‌ای ساخته بود. در بخش نکوداشت مرحوم ودادیان نیز کلیپی از او در منزل همراه فاطمه معتمدآریا و صحنه‌هایی از روزهای بستری‌اش پخش شد. همچنین دخترش، رسول نجفیان و شبنم قلی‌خانی درباره او حرف زدند.

کد خبر 129819

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز