اسامه‌بن‌محمد‌بن‌عوض بن لادن، بنیانگذار و رهبر گروه تروریستی القاعده که به عملیات تروریستی بسیاری در جهان متهم است، سومین فرزند از 54- و بنابر روایتی 57- فرزند محمد‌بن‌لادن، در ۱٠مارس ۱۹۵۷ میلادی در شهر ریاض در عربستان سعودی زاده شد.

اسامه بن لادن

 پدرش یک بازرگان ثروتمند بود که با خانواده سلطنتی این کشور پیوند داشت. مادرش، حمیده العطاس نام داشت و یکی از 10همسر محمد‌بن‌لادن بود که پس از تولد فرزندش (اسامه‌بن‌لادن) از شوهرش جدا شد و با محمد العطاس ازدواج کرد. بنابراین، ناگزیر اسامه همراه با مادر در یک خانواده جدید با 3برادر و یک خواهر ناتنی- که فرزندان محمد العطاس بودند- زندگی را ادامه داد. در دنیای غرب همواره از او به عنوان سمبل شرارت یاد می‌کنند.

کودتای باتیستا

باتیستا ۳ هفته قبل از انتخابات از 2نفر دیگر عقب افتاد، بنابراین تصمیم گرفت کودتا کند. در سحرگاه 10مارس 1952 باتیستا و تعدادی از افسران همراهش وارد پادگان کلمبیا در هاوانا، بزرگ‌ترین قرارگاه ارتش کوبا شدند و مهار ارتش را به دست گرفتند. باتیستا، با پشتیبانی ارتش، در زمان کوتاه ۷۷دقیقه توانست پریو (رئیس‌جمهور آن موقع کوبا که زمامداری‌‌اش بعد از انتخابات به پایان می‌‌رسید) را از ریاست‌جمهوری ساقط کند. در این کودتا تنها 2نفر کشته شدند و مردم بی‌تفاوت نظاره‌گر ماجرا بودند. باتیستا بعد از کودتا گفت: سرنوشت من این است که به انقلاب‌های بدون خونریزی دست بزنم.

نبرد آدوا

در این نبرد که در 10 مارس 1896 میلادی در ناحیه‌ای به نام آدوا بین سپاهیان ایتالیایی و قوای حبشه به وقوع پیوست، سپاهیان ایتالیا شکست خوردند. هدف قوای ایتالیا از این نبرد، تسخیر حبشه (اتیوپی کنونی) و برقراری ارتباط میان دو مستعمره دیگر ایتالیا در شمال‌شرقی آفریقا، یعنی اریتره و سومالی بود. در این جنگ، با وجود تجهیزات مدرن جنگی ارتش ایتالیا، قوای حبشه، پیروزی را نصیب خود کردند و نیروهای ایتالیایی با تحمل خسارات جانی و مالی بسیار، مجبور به عقب‏نشینی شدند.

اختراع تلفن

در 10مارس 1876 الکساندر گراهام‌بل از ماساچوست موفق به اختراع تلفن شد. توماس واتسون دستیار بل اینگونه می‌گوید: ساختار ساده تلفن آقای بِل که از یک قسمت محکم چوبی شکل، قسمتی قیفی شکل و یک باتری اسیدی و نیز مقداری سیم مسی ساخته شده بود و همچنین نخستین پیام مخابره شده توسط این سیستم که البته یک پیام ساده امری بود به شرح «آقای واتسون بیا اینجا با تو کار دارم» شروع شد. در همین زمان خانم الیت‌گِری نیز همراه با انجام اختراع بِل دستگاه خود را به ثبت رسانید ولی با توجه به ثبت اختراع آقای بِل در فاصله زمانی کوتاه‌تر (حدود 3 هفته) امتیاز ثبت تلفن به گراهام بل داده شد.

بمباران شدید توکیو توسط هواپیماهای آمریکایی

در جریان جنگ جهانی دوم، صدها فروند بمب‏افکن غول‏پیکر آمریکایی، به دفعات، بمب‏های خود را بر شهر توکیو فروریختند. در اثر بمباران شدید توکیو در روز دهم مارس 1945میلادی، نزدیک به هزاران نفر از غیر نظامیان ژاپنی کشته شدند. این حمله هوایی آمریکا، از سری حملات ایالات متحده به مناطق غیر نظامی ژاپن بود، تا این کشور را وادار به تسلیم کند. بااین‏حال، ژاپن تا ماه اوت سال 1945میلادی که آمریکا با بمب هسته‏ای، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را هدف قرار داد و صدها هزار انسان بی‏گناه را نابود کرد، تسلیم نشد.

رد ادعای ادیسون

در اول فوریه ۱۸۹۳میلادی ادیسون ساختمان «بلک ماریا» نخستین استودیوی تصاویر متحرک را در وست اورنج نیوجرسی به پایان برد. او کوشید تا اختراع دوربین فیلمبرداری را تماما به خود نسبت دهد و حق استفاده انحصاری از آن را به دست آورد اما در ۱۰ مارس ۱۹۰۲میلادی ادعای او در یک دادگاه استیناف ایالات متحده رد شد.

کد خبر 130089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز