همشهری آنلاین: نیروهای امنیتی وپلیس کویت روزجمعه برای متفرق کردن شماری از تظاهر کنندگان که خواهان بهبود اوضاع معیشتی، حقوق شهروندی بودند از گاز اشک آور استفاده کردند.

پلیس کویت بر روی تظاهر کنندگان گاز اشک آور شلیک کرد

به گزارش ایرنا،شماری از اتباع خارجی کویت روز جمعه پس از مراسم نمازجمعه دریکی ازمناطق استان الجهراء ومنطقه ای ازاستان الاحمدی تظاهرات کردند و با سردادن شعارهایی دولت ومجلس این کشور رابه خاطر کوتاهی در رسیدگی به مطالبات خود محکوم کردند.

منابع خبری شمار این گروه از تظاهرکنندگان در الجهراء را حدود 500 و در الاحمدی را حدود 200 نفر اعلام کردند.

سه هفته پیش نیزتظاهراتی که با حضور صدها تبعه خارجی فاقد تابعیت درمناطقی ازکویت برگزارشد به درگیری با نیروهای امنیتی و زخمی شدن شماری از طرفین انجامید و در پی آن تعدادی از تظاهر کنندگان بازداشت شدند.

درپی این حادثه دولت کویت اعلام کرد که 11مورد حقوق شهروندی را برای آنان درنظر گرفته و بزودی اجرا خواهد کرد.

حقوق یادشده، مواردی ازجمله در ارتباط با درمان‌، آموزش، صدور گواهی تولد و فوت، عقد نامه ازدواج، طلاق، وصیت، انحصار وراثت، حق کار و دریافت کارت شهروندی را شامل می شود.

ازسوی دیگر شیخ احمد الحمود الصباح وزیرکشور کویت روزگذشته از این افراد خواسته بود تا از برگزاری هرگونه تجمع خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرده بود که دولت نسبت به حل مشکلات آنان جدی بوده و حل این موضوع را در اولویت قرار داده است.

وزیرکشورکویت درباره اعطای تابعیت به این عده نیز گفت که افراد واجد شرایط بزودی تابعیت کویت را دریافت خواهند کرد.

با این حال برخی تشکل های مرتبط با این افراد از چند روز پیش به شیوه های مختلف از جمله درپایگاه های اینترنتی برای شرکت در تظاهرات روزجمعه دعوت کرده و خواستار اقدام فوری دولت دراعطای تابعیت به آنها شده بودند.

هم اکنون حدود100هزار نفر درکویت زندگی می‌کنند که به دلیل نداشتن تابعیت کویتی از بسیاری مزایا و امتیازاتی که شهروندان کویتی از آنها برخوردارند، محروم هستند.

با اینکه آنان خود را شهروند کویت معرفی و وفادار به کویت اعلام می کنند، برخی مسؤولان معتقدند که آنها از کشورهای همسایه آمده و از ابراز تابعیت واقعی خود اجتناب می‌کنند.

کد خبر 130193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز