مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هند برای اولین بار چهارشنبه 10 ژانویه (20 دی) با یک موشک واحد چهار ماهواره را به فضا پرتاب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز یکی از این چهار ماهواره به کره زمین باز گردانده خواهد شد تا زمینه برای فرستادن اولین فضانورد بوسیله هند به فضا آماده شود.

این پرتاب موفقیت‌آمیز به دنبال شکست طرح سازمان فضایی دولتی هند برای فرستادن یکی از سنگین‌ترین ماهواره‌هایش به فضا در ماه ژوئن (خرداد) گذشته که با انفجار موشک پس ار پرتاب همراه شد، صورت می‌گیرد.

موشک PSLV-C7  چهارشنبه از سکوی پرتاب "سازمان پژوهش فضایی هند" (ISRO)  در سریهاریکوتا در سواحل جنوب شرق هند در حالیکه  دو ماهواره کوچک هندی و یک ماهواره اندونزیایی و یک ماهواره آرژانتینی را حمل می‌کرد، با موفقیت به فضا فرستاده شد.

یکی از ماهواره‌های هندی به نام "افزار بازیابی کپسول فضایی" (SER-1) ک 550 کیلوگرم وزن دارد، توانایی ISRO برای بازیابی کپسول‌های فضایی مدارگرد و تکنولوژی مربوط به این تمرین پیچیده را به آزمایش خواهد گذاشت.

ISRO انجام اولین ماموریت فضایی سرنشین‌دار مربوط به خود هند را در ماه نوامبر (آبان) تصویب کرد که هدف ان فرستادن اولین فضانورد هندی به خارج از  جو زمین در سال 2014 میلادی است.

در سال 1984 راکش شارما، خلبان نیروی هوایی هند، اولین هندی بودئ که با یک سفینه اتحاد شوروی به فضا رفت. تا به حال تنها آمریکا، اتحاد شوروی سابق و چین انسان‌ها را با موشک‌های خودشان به فضا فرستاده‌اند.

سازمان فضایی هند همچنین در حال فراهم آوردن مقدمات برای فرستادن اولین سفینه بی‌سرنشین هندی به مدار ماه در سال 2008 است که با موشک‌های ساخت خود این کشور انجام خواهد شد. همچنین این بحث مطرح شده است که هندی‌ها تا سال 2020 انسان به کره ماه بفرستند.

ISRO قصد دارد شمار پرتاب‌های ماهواره‌اش را افزایش دهد و سهم خود را در این بازار جهانی دومیلیارد دلاری با وجود قیمت‌های پایین پرتابش به حدود 10 درصد برساند. همچنین هندی‌ها امیدوارند که سفارش کشورهای رو به توسعه برای ساخت ماهواره های ارتباطی و فرستادن آنها به فضا را هم جلب کنند.

کد خبر 13045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز