به گزارش ایسنا، «کاپوت دوستدار عابران پیاده» که توسط دکتر مهرداد اسعدی و همکارانش در مرکز تخصصی سلباند و با همکاری دانشگاه انگلیا راسکین در کمبریج ساخته شده در حال حاضر با استقبال جدی دو شرکت مطرح در عرصه خودروسازی روبه روست و چند خودرو ساز دیگر نیز علاقه مندی خود جهت بررسی استفاده از این سیستم در مدلهای آینده با هدف کاهش جراحات سر در تصادفات ابراز داشته اند.
دکتر مهرداد اسعدی، مدیر پروژه و طراح این کاپوت با اشاره به تجارب بیست ساله شرکت سلباند در زمینه تولید مواد کامپوزیت مقاوم در جاذب ضربه خاطرنشان کرد: طرح تولید کاپوت دوستدار عابران در قالب بخشی از یک طرح بزرگ اروپایی به منظور ایمن سازی خودروها برای سرنشینان و عابران پیاده در شرکت ما اجرا شده و هدف عمده آن پایین آوردن ضریب ضربه وارد به سر عابران هنگام برخورد با خودرو است.
وی خاطرنشان کرد: در بیشتر تصادفات سپر خودرو با پای عابر برخورد کرده و سینه و سر و شانه فرد به کاپوت میخورد. مشکل اصلی در تصادفات نبود فاصله کافی بین کاپوت و قطعات سخت خصوصا موتور خودرو و سازه زیر کاپوت است که باعث میشود هنگامی که سر عابر به کاپوت برخورد میکند، کاپوت فرو رفته و سر مستقیما از قسمتهای سخت زیر کاپوت مثل موتور ضربه میخورد.
چاره کار جذب بخشی از انرژی وارد شده پیش از درگیر شدن قسمت سخت است که در این طرح براساس تجارب شرکت در زمینه ضربه گیرها و جاذبهای انرژی توانستیم کاپوتی را طراحی کنیم که قبل از برخورد سر با قسمتهای زیرین دفرمه شده و بیشتر انرژی ناشی از برخورد را جذب میکند. بدین ترتیب ضریب صدمه وارده به سر(Head Injury Criteria) تا حدود 60 درصد نسبت به کاپوتهای معمولی کاهش مییابد.
وی با بیان این که این دستاورد به تایید سازمان ارزیابی ایمنی خودروی اروپا (EuroNCAP ) هم رسیده است تصریح کرد: حداکثر ضریب صدمه وارده به سر طبق استانداردهای اروپا زیر 1000 و ایده آل آن 800 است که در این سیستم به 600 کاهش مییابد که بسیار بهتر از حد استاندارد است.
اسعدی درباره ویژگیهای کاپوت دوستدار عابران پیاده گفت: این کاپوت با این که سختی سازهای کاپوتهای معمولی را دارد ولی سبکتر از آنها بوده و مقدار بسیار بیشتری از انرژی را جذب میکند.
این محقق ایرانی با اشاره به تست موفقیت آمیز کاپوت فلزی ساخته شده در آلمان و اسپانیا خاطرنشان کرد: این کاپوت در مقایسه با سایر سیستمهای کاهش ضربه مثل کاپوتهای اکتیوسیستم(سنسوری) بسیار ارزانتر بوده و با استقبال چند شرکت خودروساز انگلیسی و خارجی مواجه شده است.
گفتنی است عابران پیاده و دوچرخه سواران 20 درصد تلفات جادهای را در اروپا تشکیل میدهند که بیشتر جراحات به دلیل اصابت سر با خودرو است.
انتظار میرود که این فناوری به طور قابل توجهی میزان تلفات موتور و دوچرخه سواران و همچنین عابران پیاده را در تصادفات جادهای کاهش دهد.