جمعه ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب دکترین نظامی روسیه به قلم دکتر جهانگیر کرمی عضو گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران منتشر شد.

دکترین نظامی روسیه

کتاب دکترین روسیه نویسنده در این کتاب، به بررسی تحولات دکترین نظامی روسیه از اوان شکل‌گیری آن در دوره تزار و سپس دوره کمونیسم تا دوره کنونی پرداخته شده است و هدف آن مطالعه دگرگونی‌های متون دکترینی و اصول و مفاهیم اساسی یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های نظامی سده بیستم، ذکر شده که دانشجویان دوره‌های سیاسی و نظامی بتوانند با محیط امنیتی آن آشنا شوند.

در فصل نخست کتاب دکتر نظامی روسیه به مفهوم و جایگاه دکترین نظامی در روسیه پرداخته شده است. هدف اصلی در فصل نخست تعاریف مختلف از مفهوم دکترین نظامی، جایگاه و اهمیت این موضوع در چارچوب سیاست‌های کلان امنیتی و دفاعی این کشور و نیز در چارچوب ساختار و سازمان نظامی ارائه شده است.

در فصل دوم، تحولات دکترین نظامی در دوره شوروی و تعامل آن با جریانات داخلی و نیز پدیده‌ها و اتفاقات خارجی نظیر جنگ جهانی دوم و رقابت‌های دوره جنگ سرد مطرح شده و نگارنده کوشیده است از منظری تاریخی - تحلیلی سیر تکوینی و تکامل مفهوم دکترین نظامی در نظام ایدئولوژیک اتحاد شوروی را بررسی و شمایی روشن را از مجموعه اسناد و مطالعات این دوره تا زمان اصلاحات و نیز حوادث این دوره و پیامدهای دکترین آن ارائه کند.

فصل سوم، دکترین نظامی روسیه جدید را از زمان فروپاشی شوروی در سال 1991 و تغییرات آن را در زمان‌های مختلف بیان می‌کند. بر اساس مقدمه کتاب این بخش اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش به لحاظ سیر تحول دکترین نظامی روسیه است، زیرا هم معاصر است و هم پیامدهای آن برای کشور ما نیز مهم است.

تحولات دکترین نظامی هسته‌ای روسیه موضوعی است که عنوان فصل چهارم اثر حاضر را به خود اختصاص داده و ماهیت مباحث هسته‌ای خود به خود نیازمند یک بحث مستقل است تا در آن منطق استفاده از سلاح هسته ای برای بازدارندگی یا اقدام روشن شود. در این بخش دکترین هسته‌ای دوره شوروی و روسیه جدید یکجا مورد بررسی قرار گرفته و به آخرین تحولات آن توجه شده است.

موضوع فصل پنجم، جنگ آینده در دکترین نظامی روسیه است. این موضوع جایگاه مهمی در اسناد دکترین مسکو دارد و به ویژه دغدغه اصلی بسیاری از طراحان و نگارندگان چنین اسنادی بوده است.

و سرانجام مجادله هجومی و دفاعی در دکترین نظامی این کشور در فصل ششم پرداخته شده است و این موضوعی است که همواره گریبانگیر دکترین نظامی روسیه از دوره تزار تا امروز بوده است.

کد خبر 131730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز