به گزارش خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در دیدار با کارکنان معاونتهای فرهنگی و اجتماعی و امور مجلس و حقوقی وزارت علوم، با اعلام اینکه علت بازنگری علوم انسانی ماهیت ترجمه ای نظریه های غربی در این دروس است، اظهار داشت: دروس علوم انسانی باید بومی شود و مطابق با آموزه های دینی و فرهنگ اسلامی-ایرانی و در جهت پاسخ به نیازهای کشور باشد.
اهمیت علوم انسانی نسبت به سایر علوم
وزیر علوم گفت: بیشتر دروس علوم انسانی که در دانشگاههای ما درحال تدریس است ترجمه ای محض بوده و صرفاً دیدگاهها و نظریه های اندیشمندان غربی و مادی را بدون نقد عالمانه ارائه می کند و برگرفته از تعریف مادی غرب از انسان و هستی هستند که باید این ماهیت برای دانشجویان وافکار عمومی تبیین شود.
وی گفت: علوم انسانی اهمیت بیشتری از علوم دیگر دارند چون راه و مقصد را نشان می دهند و علوم دیگر ابزاری هستند تا به این مقاصد دست یابیم.
وی افزود: نظریات و فرضیه های غربی نیز با نقدهایی که از نگاه دینی و با جهان بینی توحیدی برآنها وارد است، برای آشنایی دانشجویان مطرح شوند.
تصویب آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی
وزیرعلوم، با اشاره به عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی در سال گذشته، تصویب آیین نامه برگزاری کرسی های آزاداندیشی را یکی از اقدامات بسیار خوب سال گذشته عنوان کرد و افزود: راه اندازی کرسیهای آزاد اندیشی یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری بود که بر اساس آیین نامه تدوین شده، دانشجویان به راحتی می توانند برگزاری مناظره و طرح ایده های خود را درخواست کنند و مانند سابق نیست که تنها به درخواست تشکلهای دانشجویی این کارها انجام شود.
دانشجو تاکید کرد: تاکنون نیز استقبال خوبی از کرسی های آزاد اندیشی صورت گرفته، به طوریکه در شش ماهه دوم سال گذشته 800 کرسی آزاد اندیشی در دانشگاههای کشور برگزار شده است.
دانشگاه ها محل تضارب آرا هستند
وی در ادامه اظهار داشت: دانشگاه ها محل تضارب آرا و اندیشه ها هستند و نه برخورد افراد با یکدیگر و هر تفکر و اندیشه ای می تواند در قالب کرسی های آزاد اندیشی و در یک فضای منطقی مطرح و دیدگاه مخالف یا منتقد آن اندیشه هم ارائه شود و دانشجویان پس از شنیدن نظرات مختلف خود قضاوت کنند، بدون اینکه به فرد و عقیده ای بی احترامی شود.
بررسی رشته های میان رشته ای
وزیر علوم با اشاره به فعالیتهای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علوم برای تدوین رشته های میان رشته ای افزود: تعداد زیادی از سرفصل های رشته های میان رشته ای که همه آنها نیازمحور و در جهت رفع نیازهای مختلف جامعه است درحال بررسی در شورای گسترش آموزش عالی است و چندین گروه مختلف درحال تدوین نهایی آنها هستند.
وی گفت: در انجام کار فرهنگی هم شکل و هم محتوا مهم است و پرداختن به شکل نباید ما را از محتوا غافل کند و باید پیام های با ارزش فرهنگی را در مناسبترین قالب های هنری و ادبی و مراسم عرضه کنیم.
اسلامی شدن دانشگاه ها ؛ مهمترین برنامه وزارتخانه
وی حرکت در راستای اسلامی شدن دانشگاه ها را مهمترین برنامه محوری فرهنگی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: معاونت های فرهنگی اجتماعی و آموزشی باید توام و با کمک یکدیگر به اجرایی شدن این برنامه بپردازند.
وی گفت: اسلامی شدن دانشگاه ها فقط مختص دانشگاههای دولتی نیست وهمه دانشگاههای کشور اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی و مراکز غیرانتفاعی، پیام نور، جامع علمی کاربردی و سایر دانشگاه ها را در برمی گیرد، زیرا وزارت علوم متولی آموزش عالی کشور است و نه فقط دانشگاههای دولتی و بر این اساس و بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی آموزش عالی کشور را جهت دهی می کند.
دانشجو افزود: همانطور که تفاوت نظام اسلامی با سایر نظام های حکومتی دنیا در اسلامی بودن آن است، دانشگاه یک جامعه اسلامی هم با دانشگاههای دیگر جوامع متفاوت است و اسلامی بودن در شکل و محتوا ویژگی بارز آن است.
دروس دانشگاهی، غربی نباشد
وی ضمن تاکید بر ضرورت یادگیری نظرات غربی، بیان کرد: مبادا دروس ما طوری باشد که دانشگاه هایمان جوانانی با دیدگاههای غربی و درخدمت اندیشه های غربی تربیت کنند، بلکه باید فرهنگ اسلامی- ایرانی اساس تربیت ما باشد و در کنار آن دانشجویان با اندیشه های غربی هم آشنا شوند.
وزیر علوم تعامل با مجلس شورای اسلامی را یک اصل عنوان کرد و گفت: احترام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی احترام به مردمی است که این نمایندگان را انتخاب کرده اند و در راستای هم افزایی برای خدمت بیشتر به مردم باید از نظرات و دیدگاههای نمایندگان مجلس و به ویژه کمیسیون های آموزش و تحقیقات و فرهنگی هرچه بیشتر استفاده شود.