معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اعلام کرد: بخشی از علوم انسانی که امروز در دانشگاههای ما تدریس میشود، مبانی اعتقادی دانشجویان را متزلزل کرده و ریشههای مذهبی و ملی خانوادهها را سست میکند.به گفته غلامرضا خواجه سروی، هدف وزارت علوم از بازنگری در منابع و سرفصلهای علوم انسانی در دانشگاهها، حفظ مبانی اعتقادی و ارزشی جامعه و دانشجویان است که به حفظ پایههای تربیتی، اجتماعی و سیاسی مردم و خانوادهها میانجامد.وی گفت: بازنگری در سرفصلها و منابع به منزله حذف نظریات و منابع غربی نیست، بلکه در کنار نظریات غربی، نظریات و مباحث اسلامی عرضه میشود و همچنین به نقد مطالب و نظریات غربی نیز پرداخته میشود که دانشجویان با آگاهی مناسب به بررسی موضوعات بپردازند.
تغییر سرفصلهای 38 رشته
بهمنماه 89 نیز رئیس پژوهشگاه علوم انسانی از تغییر سرفصلهای دروس 38رشته علوم انسانی در مقطع کارشناسی طی 6ماه آینده و اعلام نتایج آن در شهریور امسال سخن گفت.به گفته حمیدرضا آیتاللهی، یکی از مشکلات حوزه علوم انسانی این است که بالندگی خاص خود در حوزه آموزش و پژوهش را ندارد که علت این مشکل به منابع و سرفصلهای آن مربوط میشود.وی با انتقاد از اینکه بسیاری از سرفصلهای رشتههای علوم انسانی طی سالهای گذشته هیچگونه تغییری نکرده، برای مثال به رشتههای اقتصاد و فلسفه که بهترتیب 19 و 23سال است که بازنگری نشدهاند، اشاره کرد.