گروه اقتصادی: نخستین تحقیق و تفحص انجام شده از صنایع خودروسازی در روزهای پایانی مجلس ششم در حالی قرائت شد که به نظر می رسد این گزارش هیچ تاثیری در بهبود کمی و کیفی صنایع خودروسازی کشور نداشته است.

با این وجود نمایندگان مجلس هفتم با اعتقاد به کاستی های این گزارش ،تحقیق و تفحص مجدد از خودرو‌سازان را مورد توجه قرار دادند. این در حالی است که با وجود اعلام زمان های مختلف برای ارایه گزارش این تحقیق و تفحص هنوز این گزارش نهایی و به مجلس ارایه نشده است.

با سید مصطفی سید هاشمی رییس کمیته تحقیق و تفحص از صنایع خودرو‌سازی پیرامون روند بررسی و علل طولانی شدن تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • روند بررسی گزارش تحقیق و تفحص از صنایع خودرو سازی چگونه بوده  واین گزارش در چه مرحله ای است؟

با تشکیل کمیته  تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی در مجلس شورای اسلامی ، این کمیته تحقیق و تفحص از خودرو‌سازان را در 8 موضوع در دستور کار خود قرار داد و به منظور انجام کار کارشناسی بیشتر در زمینه این موضوعات ،اعضای هیات تحقیق و تفحص در قالب 3 کمیته کار تحقیق و تفحص از خودرو سازان در 8 محور مذکور را آغاز کردند.

  • با این روند گزارش مذکور تا چه زمانی در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد؟

اکنون  خلاصه نویسی 4 موضوع قیمت تمام شده ،استراتژی صنعت خودرو، قراردادهای داخلی و خارجی و ساختار اداری صنایع خودرو سازی به پایان رسیده و کار خلاصه نویسی 4 موضوع دیگر در حال انجام است و بزودی جمع بندی نهایی ارایه خواهد شد.

با توجه به در پیش بودن کار بررسی لایحه بودجه 86 در مجلس شورای اسلامی تلاش می کنیم تا گزارش تحقیق و تفحص از صنایع خودرو سازی تا پیش از ارایه لایحه بودجه به مجلس در صحن علنی قرائت شود.

  • آیا برای بهبود کمی و کیفی و ساماندهی قیمت صنایع خودرو سازی راهکار اجرایی لازم در این گزارش پیش بینی شده است؟

در این گزارش همه ابعاد صنعت خودرو کشور بررسی و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات موجود در نظر گرفته شده است گرچه نمی توان در چارچوب تحقیق و تفحص مجلس الزامات اجرایی برای خودرو سازان در نظر گرفت چرا که انجام تحقیق و تفحص مانند تصویب قانون نیست که برای آن الزامات اجرایی در نظر گرفته شود.

در گزارش تحقیق و تفحص نیز نقاط قوت و ضعف خودرو‌سازان مورد بررسی قرار گرفته  و در کنار تشویق نقاط مثبت برای رفع نقاط ضعف راهکارهای لازم پیش بینی شده است که عدم رفع این نقاط ضعف پیامدهای نامطلوبی را برای خودرو سازان کشور به دنبال خواهد داشت و در واقع امکان پیگیری این مشکلات و اقامه دعوا در مراجع ذیربط وجود خواهد داشت.

کد خبر 13241

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز