نیما علیزاده: پس از ناکامی تیم ملی آرژانتین در جام‌جهانی 2010 و جدایی پر سروصدای مارادونا، سرخیو باتیستا به عنوان سرمربی موقت جانشین او شد و پس از مدتی توانست این پست را به طور دائم از آن خود کند.

فوتبال - آرژانتین


او در این مدت توانسته با کسب چند نتیجه خوب از جمله برد 4 بر یک مقابل اسپانیا، قهرمان جهان و شکست‌دادن یک بر صفر برزیل در دوحه قطر، امیدواری فوتبال‌دوستان این کشور برای موفقیت در تورنمنت‌های بعدی را بیشتر کند. این گزارش به بررسی افکار این مربی و نظر کارشناسان درباره عملکرد او اختصاص دارد.

بعد از حذف تیم ملی آرژانتین از رقابت‌های جام‌جهانی2010 آفریقای‌جنوبی، سرخیو باتیستا، جانشین مارادونا شد و هدایت تیم ملی آرژانتین را برعهده گرفت. با اینکه مارادونا جانشین خود را که در سال1986 همبازی او نیز بوده است، خائن نامید اما باتیستا با جدیت کارش را انجام می‌دهد و هدف اصلی‌اش را قهرمانی در جام‌جهانی2014 اعلام کرده است.

اما در کنار باتیستا، لیونل مسی اسطوره حال حاضر فوتبال آرژانتین نیز فقط به قهرمانی در جام‌جهانی آینده فکر می‌کند. مسی در کمال ناباوری، عنوان بهترین ورزشکار سال در آرژانتین را از دست داد و به جای او لوچیانو آیمار بازیکن تیم ملی هاکی، این عنوان را کسب کرد. همه از خود پرسیدند که چطور در یک کشور فوتبالی، یک بازیکن هاکی بهترین ورزشکار سال می‌شود اما جواب این سؤال را کارشناسان آرژانتینی اینگونه دادند که فرق مسی با آیمار در این بود که مسی فرصت قهرمانی در جام‌جهانی2010 را از دست داد، اما آیمار با تیم ملی هاکی آرژانتین در همان سال به این مهم دست پیدا کرد.

اسطوره تیم بارسلونا با وجود اینکه در پایان سال2010 به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد و توپ طلا را برد، گفت: «‌در حال حاضر بزرگ‌ترین هدف من بالابردن کاپ جام‌جهانی است و کاش می‌شد عنوان بهترین فوتبالیست جهان را با قهرمانی در جام‌جهانی عوض کنم.» آرژانتین در جام‌جهانی2006 و 2010 در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل آلمان شکست خورد تا مسی نتواند به آرزوی بزرگ خود برسد.

جام‌جهانی 2014سومین حضور مسی در این تورنمنت بزرگ خواهد بود که در خاک برزیل، همسایه و رقیب سنتی کشورش برگزار می‌شود و این کار را برای آرژانتینی‌ها بسیار مشکل خواهد کرد.

سرخیو باتیستا که خود در سال86 با آرژانتین قهرمان جهان شده، می‌گوید: «من تمام تیم را روی محوریت مسی می‌سازم و او در تیم من نقش اول را ایفا خواهد کرد.»

باتیستا قصد دارد تیم ملی آرژانتین را همانند اسپانیا بسازد. او معتقد است که اسپانیا مثل بارسلونا بازی می‌کند و در بارسلونا کارگردان اصلی، مسی است.

پس آرژانتین هم می‌تواند از این بازیکن با تکنیک بهترین استفاده را بکند؛ کاری که مارادونا در جام‌جهانی گذشته نتوانست انجام بدهد. او مسی را بیش از حد در کارهای خط‌میانی درگیر کرد در صورتی که به گفته باتیستا جای مسی نزدیک به دروازه حریف است نه در میانه زمین. مسی هم می‌گوید که در کنار باتیستا احساس بهتری دارد.

اما مشکل اصلی مربی جدید آرژانتین حضور بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای چون گابریل هاینتزه، مارتین دمیکلیس، ریکلمه و خاویر زانتی است که در جام جهانی قبل اسکلت اصلی تیم ملی آرژانتین را تشکیل می‌دادند.

باتیستا معتقد است، با وجود اینکه خیلی‌ها می‌گویند آرژانتین دچار فقر استعداد شده اما بازیکنانی چون خاویر پاستوره، لاوتزی، گونزالو هیگواین و آنخل دی‌ماریا جانشینان خوبی برای تیم ملی هستند. به هر حال، اولین آزمایش مهم تیم باتیستا در تیرماه امسال خواهد بود؛ مسابقات کوپا آمریکا.

آرژانتین که آخرین بار در سال1993 قهرمان این رقابت‌ها شده بود امیدوار است با باتیستا و مسی اولین قله برای رسیدن به قله اصلی را فتح کند. اگر در این مسابقات که در خاک این کشور برگزار می‌شود و به همین دلیل انتظارات از مردان باتیستا بسیار بالاست، همه چیز طبق برنامه پیش برود، آرژانتین و برزیل در دیدار نهایی به مصاف هم می‌روند؛ دیداری که شاید فینال جام جهانی آینده هم باشد.

ماریو کمپس، ملی‌پوش سابق تیم ملی آرژانتین که با این تیم در سال1978 قهرمان جهان شد. در گفت‌وگو با مجله آلمانی کیکر، گفت که امید زیادی به تیم جدید کشورش دارد.

او معتقد است که باید به آرژانتین همیشه به چشم یکی از امیدهای اصلی قهرمانی نگاه کرد. او می‌گوید: «آرژانتین در جام جهانی قبلی، بازیکنان جوان کم‌تجربه‌ای در ترکیب تیمش داشت و همین باعث آن شکست سنگین 4 بر صفر مقابل آلمان شد. اما این تیم در جام آینده بسیار پخته‌تر خواهد بود و من امید زیادی دارم.»

کمپس بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر آرژانتین را دفاع این تیم می‌داند. او معتقد است که در خط حمله و میانی هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها در خط دفاع است که باتیستا باید مهره‌های خوبی را انتخاب کند.

کمپس می‌گوید: «متأسفانه مارادونا بیشتر از لیگ آرژانتین به تیم ملی بازیکن دعوت کرد؛ لیگی که در مقایسه با لیگ‌های بزرگ اروپایی درجه دوم محسوب می‌شود، اما با چیزی که تا امروز از باتیستا دیدم، او بیشتر به لژیونرها اکتفا می‌کند و این نوید روزهای خوبی را می‌دهد.»

بازیکن تیم قهرمان جهان در سال78 همچنین در مورد بازیکنان مسن تیم می‌گوید که نمی‌شود آنها را یک روزه از تیم کنار گذاشت؛ «این کار نیاز به زمان دارد و به طور حتم این بازیکنان دیگر در جام جهانی آینده حضور نخواهند داشت.»

او در مورد سرمربی جدید آرژانتین هم می‌گوید: «باتیستا یکی از بهترین معلم‌های فوتبال است. بازیکنان با او بسیار راحت هستند و این مسئله بسیار مهمی است. از طرفی این مربی فهم بسیار بالایی از فوتبال دارد و کارکردن با جوانان را به خوبی بلد است. او در المپیک2008 تیمی را که مسی نیز در آن حضور داشت، به قهرمانی رساند و شکی ندارم که در تیم ملی نیز موفق می‌شود.»
اما جالب است بدانید دیه‌گو مارادونا بعد از اینکه از تیم ملی آرژانتین کناره‌گیری کرد قرار است دوباره به تلویزیون بازگردد و به عنوان مجری برنامه «شب‌های شماره10» کارش را در کانال 13 تلویزیون آرژانتین شروع کند.

او در سال2005 هم یک‌بار دیگر این کار را انجام داده بود که رکورد بینندگان تلویزیون را شکست. یکی از میهمانان ویژه او در آن دوره لیونل مسی بود که همان زمان گفته بود که بزرگ‌ترین آرزویش قهرمانی در جام‌جهانی است. فوتبال‌دوستان آرژانتینی اما از این می‌ترسند که مارادونا قصد داشته باشد تسویه‌حساب‌های شخصی خود با مسئولان فوتبال آرژانتین را به این برنامه بکشاند.
نیما علیزاده

کد خبر 132457

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز