«شرایط کاملی برای شعله‌ور‌شدن دوباره آتش در تگزاس و ایالت‌های همجوار که مبتلا به خشکسالی‌های ممتد هستند مهیا شده است.» این هشداری است که اخیرا در رویترز منتشر شده است.

آتش سوزی جنگل

پاتریس اسلاتری، یکی از سخنگویان سرویس خبری آب و هوا گفت: دمای شدید هوا، وجود علوفه‌های خشک، بادهای ناخواسته و خشکی هوا باعث شده که آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در تگزاس، کانزاس، کلرادو، اوکلاهاما و نیومکزیکو اتفاق بیفتد. طبق گفته مقامات جنگلی تگزاس، بیش از سه چهارم از این ایالت تحت شدیدترین خشکسالی‌ها قرار گرفته است. وجود هوای خشک و داغ و وزش بادهای شدید جرقه‌هایی است که می‌توانند علفزار‌ها را مشتعل کنند.

جین ایستام، سخنگوی جنگلداری تگزاس گفت: بهترین شرایط آب و هوایی برای آتش‌سوزی فراهم شده است. در این فصل از سال معمولا آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در دشت‌های مسطح جنوبی اتفاق می‌افتند اما شرایط وخیم خشکسالی مزید بر علت شده است. در حال حاضر تگزاس بدترین شرایط را دارد. جان‌نیلسن، کارشناس آب و هوا در این باره گفت: بین ماه‌های اکتبر و فوریه ایالت تگزاس پنجمین دوره خشک را تجربه کرده است و انتظار می‌رود که در ماه مارس نیز همان شرایط تکرار شود. او گفت: با توجه به الگوهای آب و هوایی، به‌نظر نمی‌رسد که این شرایط پایانی داشته باشد. آب و هوای مرطوب سال گذشته باعث رویش گیاهان بسیاری در این ایالت شده و شرایط سرد و خشک امسال سبب شده که این علوفه‌ها به عامل مناسبی برای آتش سوزی‌های مهیب تبدیل شوند.

اوتن، سخنگوی بخش اورژانس ایالت اوکلاهاما نیز گفت: آتش‌سوزی مهیب در اوکلاهاما شدیدترین خسارات را در بخشی از شمال غرب این ایالت به بار آورده است. تعدادی از خانه‌های مردم طعمه حریق شدند ولی هنوز ارزیابی کاملی از خسارات در دست نیست. او گفت: خشکسالی اخیر در اوکلاهاما یکی از وخیم‌ترین خشکسالی‌هایی است که تا به حال به وقوع پیوسته است.
شهر ساتاندا در جنوب غربی تگزاس نیز پس از وقوع یک آتش‌سوزی مهیب، اکنون به حالت عادی برگشته است. علت آتش‌سوزی مشتعل‌شدن علوفه‌های خشک و وزش باد با سرعت 35 تا 50 مایل در ساعت گزارش شده است. آتش حدود 9600‌هکتار علفزار را سوزانده، یک خانه مسکونی و 12 ساختمان دورافتاده را تخریب کرده و دوتریلر را طعمه حریق کرده است.

در نیو‌مکزیکو، آتش‌سوزی‌های مهیبی اتفاق افتاد که از کنترل خارج شد. یک کارمند عالی‌رتبه آتش‌نشانی در این باره گفت: این آتش‌سوزی‌ها 5 خانه مسکونی و چندین ساختمان دیگر را سوزاند و قریب به 6500‌هکتار از علفزار‌های بخش جنوبی مرکز ایالت نیز طعمه حریق شدند. وزش باد فوق‌العاده زیاد سبب تشدید و گسترده شدن این آتش‌سوزی بوده است. افسر اطلاعات آتش‌نشانی نیومکزیکو در این باره گفت: وضع بسیار اسفناکی است.

در کلرادو، کولاک برف باعث شد که آتش‌سوزی آسان‌تر مهار شود. این آتش سوزی که قسمت‌های شرقی این ایالت را در بر گرفته بود 15 خانه را تخریب کرد ولی کولاک برف مانع از رسیدن آتش به جاهای دیگر و باعث کند شدن حریق شد.
در واقع بارش برف باعث شد که از شدت آتش‌سوزی تا حد زیادی کاسته شده و رفتار آن متعادل شود. این رویداد نتوانست آتش‌سوزی را به‌طور کلی مهار کند ولی کمکی قابل‌توجه بود.

در حالی‌که رطوبت بالا و دمای سرد حاصل از کولاک برف فرصتی فراهم کرد تا از خطرات آتش‌سوزی تا حد زیادی کاسته شود اما سازمان هوا‌شناسی اعلام کرده که هوای خشک‌تر و گرم‌تری برای روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود. این پیش‌بینی زنگ خطری است برای بازگشت کلرادو به وضعیت قبلی و وقوع آتش‌سوزی‌های دیگر.

کد خبر 132674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز