پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: سیدمحمدفیاض، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، برای ما از اهمیت بازیافت که می‌گوید، اول از همه به تولید بیش از حد زباله اشاره می‌کند.

598

البته او به جای زباله کلمه «پسماند» را به کار ‌برده و ما آن‌را به زباله تغییر داده‌ایم. و البته کمی هم مطلب را آسان‌تر کرده‌ایم.

بخوانیم:تولید زباله یعنی استفاده از منابع طبیعی برای تهیه مواد اولیه؛ آلوده کردن زمین برای دفن زباله یعنی شیوع بیماری و یعنی هزینه فراوان برای جمع‌آوری و دفع آن.

برای جلوگیری از این مشکل دو راه وجود دارد: اول تولید کمتر زباله و دوم بازیافت.

فایده بازیافت

ببین با جدا کردن دو تا کیسه زباله بی‌ارزش چه کارهای بزرگی می‌توانیم بکنیم؛ باور نمی‌کنی...

فایده‌های بازیافت را مهندس فیاض می‌شمارد و ما می‌بینیم که در نتیجه این کار، می‌توانیم از تصرف زمین برای دفن زباله جلوگیری کنیم؛ یعنی نگذاریم زمین قبرستان زباله شود.

در مصرف مواد و انرژی هم صرفه‌جویی می‌کنیم. با این‌که این کلمه بارها تکرار شده، اما باور کنید صرفه‌جویی در انرژی خیلی مهم است.

از بوی بد سوزاندن زباله و آلودگی که در نتیجه آن به‌وجود می‌آید، جلوگیری می‌کنیم.از بیماری‌ها و آلودگی آب و خاک کشاورزی هم جلوگیری می‌کنیم، ضمن این‌که به یک وظیفه مذهبی در مورد خودداری از اسراف عمل می‌کنیم، یک کار اخلاقی شهر نشینی هم انجام می‌دهیم و به حفظ منابع ملی کشورمان کمک می‌کنیم.

یک کار اقتصادی بزرگ هم انجام می‌دهیم که به برگشت مواد به چرخه تولید و کاهش هزینه‌های استخراج کمک می‌کند . جدا سازی زباله هم عملیات انتقال، پردازش و دفن را کاهش می‌دهد.

این دو تا کیسه خیلی مهم‌اند؛ نه فقط برای ما، بلکه برای زمین به این بزرگی...

کد خبر 132822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز