دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جهان عرب روزگذشته هم صحنه اعتراضات مردمی در یمن، مراکش و عربستان سعودی بود.

خاورمیانه و تشنج

مردم یمن روز گذشته به نشانه مخالفت با ابتکار عمل شورای همکاری خلیج‌فارس درباره آینده سیاسی علی عبدالله صالح و برای اعلام همبستگی با مردم بحرین دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، روز گذشته صدها هزار یمنی در شهر تعز دومین شهر بزرگ این کشور به نشانه مخالفت با ابتکار عمل شورای همکاری برای انتقال قدرت به معاون علی عبدالله صالح و تامین مصونیت قضایی برای وی، خانواده‌اش و مسئولان ارشد نظامش، تظاهرات کردند.

در همین حال شاهدان عینی تاکید کردند که در تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای امنیتی به سوی معترضان،‌ده‌ها نفر زخمی شدند.معترضان یمنی در این تظاهرات همچنین به نشانه همبستگی با معترضان بحرینی، پرچم‌های بحرین را در دست داشتند اما نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنان متوسل به زور شدند.

تظاهرات آرام مراکشی‌ها

از سوی دیگر، هزاران نفر از مردم مراکش روز یکشنبه در چندین شهر این کشور در تظاهراتی خواستار تدوین قانون اساسی دمکراتیک و سرنگونی تمامی شخصیت‌های متهم به فساد مالی شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان مراکشی که در پاسخ به فراخوان جنبش جوانان 20فوریه دست به تظاهرات زده بودند، خواستار آزادی زندانیان سیاسی، آزادی فعالیت‌های رسانه‌ای و استقلال دستگاه قضایی شدند.این تظاهرات‌ها در رباط پایتخت، طنجه و دارالبیضاء برگزار شد. شمار معترضان در شهر دارالبیضاء به 20 هزار نفر رسید.تظاهرات گسترده مردمی که برخی از فعالان در شهر دارالبیضاء به‌دنبال تبدیل آن به اعتصاب نامحدود بودند، سومین تظاهرات در نوع خود از زمان آغاز اعتراضات در کشورهای عربی به شمار می‌رود.

ادامه اعتراض زنان در عربستان

از سوی دیگر در ادامه اعتراضات زنان در عربستان سعودی، 2شهر الخبر و ریاض صحنه اعتراضات زنان عربستانی بود.پیش از این ده‌ها زن عربستانی در شهرهای نجران، قطیف، جده و مکه مکرمه در اعتراض به منع زنان از حضور در انتخابات از طریق رای دادن و کاندیداتوری دست به تجمع در مقابل مقرهای انتخاباتی زده بودند. در 2 شهر ریاض و الخبر چندین زن با تجمع در مقابل یک دفتر نام‌نویسی انتخاباتی خواستار دریافت کارت‌های نام‌نویسی انتخاباتی شدند اما مقام‌های مسئول از این اقدام امتناع ورزیدند. قرار است دومین دوره انتخابات شوراهای عربستان در 22 سپتامبر آینده برگزار شود.

هشدار وزیر دادگستری سوریه

اما در ادامه تحولات در سوریه، وزیر دادگستری این کشور درباره اعمال مجدد حالت فوق‌العاده در سوریه هشدار داد.طی روزهای اخیر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به خواسته‌های سوری‌ها برای انجام اصلاحات سیاسی در کشور، ضمن لغو قانون حالت فوق‌العاده در کشور، قانون حق برگزاری انتخابات مسالمت‌آمیز را امضا کرد اما برخی از افراد به‌رغم پاسخ سریع به خواسته‌های معترضان، همچنان بر ادامه تظاهرات پافشاری می‌کنند. این در حالی است که در این تظاهرات‌ها، شماری از شهروندان در تیراندازی افراد ناشناس کشته شدند.

کد خبر 133398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز