گروه اجتماعی ـ‌ مینا شهنی: ‌بازنشستگان تنها یک بار سود سهام عدالت خود را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر منتظر عملی‌شدن وعده‌ای هستند که از سوی مسئولان به آنها داده‌شده است.

سهام عدالت

وقتی قرار شد تا تمامی بازنشستگان و افراد تحت‌تکفلشان هر کدام یک برگه‌ یک میلیون تومانی سهام عدالت دریافت کنند این وعده نیز از سوی مسئولان به آنها داده شد تا هر سال سود سهامشان را دریافت کنند. دریافت سود سالانه سهام عدالت وعده‌ای بود که به تمامی کسانی که سهام عدالت دریافت کردند داده‌شد اما با گذشت چند سال از تاریخ دریافت سهام عدالت، بازنشستگان تنها یک بار سود سهام‌شان را دریافت کردند، برخی از بازنشستگان سهام‌عدالت‌شان را در سال 1386 دریافت کرده ‌‌‌و انتظار دارند که تا سال90 از 3 بار پرداخت سود سهامشان بهره‌منده شده باشند اما دولت تنها یک بار سود سالانه‌40هزار تومان را به ازای هر برگ یک میلیون تومانی سهام عدالت پرداخت کرده‌است.

علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور، در این ‌باره گفت: گروهی از کارگران در سال 86 سهام عدالت دریافت کردند و ابتدا اعلام شد که سود سالانه 80هزار تومانی به این سهام تعلق می‌گیرد، در سال نخست بابت هر برگه سهام 40 هزار تومان به کارگران داده و اعلام شد نیمی از سود سهام برای پرداخت اصل بهای سهام کسر شده است که این اقدام کاملا منطقی به‌نظر می‌رسید اما با گذشت 4 سال از زمانی که سهام عدالت به بازنشستگان داده شده دیگر خبری از پرداخت سود سهام نبوده است و بازنشستگان همچنان در انتظار پرداخت سود سهام‌شان هستند.

او با اشاره به اینکه گروهی از بازنشستگان عضو صندوق تامین اجتماعی موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند، توضیح داد: پیگیری‌های این گروه برای دریافت سهام عدالت بعد از گذشت 3 تا 4 سال هنوز به نتیجه نرسیده‌است و هیچ‌یک از مسئولان توضیح روشنی در این باره ارائه نمی‌دهند که این امر موجب سرگردانی بازنشستگان شده است، و بازنشستگان انتظار دارند که مسئولین با دقت و حس مسئولیت بیشتری این کار را پیگیری کنند.براساس اطلاعاتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت در دسترس همگان قرار گرفته مشمولان دریافت این سهام 6دهک جمعیتی کشورند که جمعیتی 42میلیون نفری را شامل می‌شود و دارندگان پایین‌ترین درآمدها به‌ترتیب سهام دریافت خواهندکرد.

سومین گروهی که پس از مددجویان نهادهای حمایتی و روستائیان در نوبت دریافت سهام عدالت قرار گرفته‌اند، بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی بودند که واگذاری‌سهامشان از سال 86 آغاز و در سال 87 می‌بایست به پایان رسیده باشد. براساس این اطلاعات هم‌اکنون می‌بایست حداقل 3 سال از دریافت سهام عدالت تمامی بازنشستگان گذشته باشد و باز براساس همین داده‌ها بازنشستگان می‌بایست در این مدت 3بار سود سهامشان را دریافت کرده باشند. اما از آنجا که دولت تنها یک بار اقدام به پرداخت سود سهام عدالت کرده‌است بازنشستگان کشور سود 2 سال را از دولت طلب‌دارند که با گذشت‌روزها به میزان بدهی دولت به بازنشستگان اضافه خواهد شد.

هر چند هدف از اجرای طرح سهام عدالت، توزیع متعادل ثروت ملی و بی‌نیازی خانواده‌های تحت حمایت و حتی کاستن از بار مسئولیت دولت اعلام شده است اما عدم‌پرداخت سود این سهام در 2 سال پی در پی نشان از این دارد که نه تنها این اهداف محقق نشده است بلکه اجرای این برنامه با تاخیر غیرقابل جبرانی روبه‌رو شده است.محمد حسین دین محمد که یک بازنشسته است با اشاره به اینکه بسیاری از بازنشستگان تصمیم به فروش سهام‌شان گرفتند، گفت: روی این برگه‌ها نوشته شده که یک میلیون تومان ارزش دارند بنابراین برخی بازنشستگان فکر کردند با فروش این برگه‌ها به قیمتی که رویشان نوشته شده می‌توانند پول آن را دریافت کنند اما نکته عجیب اینکه برگه‌های سهام عدالت هیچ مشتری ندارد.

حکایت همچنان باقی است

مطالبات بازنشستگان از دولت سال به سال رو به افزایش است، سال گذشته که دولت تصمیم به افزایش 6درصدی مستمری تمامی بازنشستگان گرفت با اعتراض گروه‌های بازنشسته روبه‌رو شد، در روزهای پایانی سال، مجلس مصوبه‌ای تصویب کرد که به موجب آن دولت مکلف شد تا فاصله میان 6درصد افزایش مستمری‌ها را با نرخ واقعی تورم جبران کند اما این مصوبه نیز عملا راه به جایی نبرد. از سوی دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به اجرای قانون همسان‌سازی‌ مستمری اعتراض داشته و معتقدند این قانون به درستی اجرا نشده است.

این در حالی است که بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری نیز یک سال مابه‌التفاوت اجرای قانون هماهنگی مدیریت خدمات دولتی را طلب دارند. اگر بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی را نیز به این فهرست اضافه کنیم به‌نظر می‌رسد که حل مشکل بدهی دولت به گروه بازنشستگان می‌رود تا تبدیل به گرهی جدی شود.

کد خبر 133675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز