گروه اقتصادی: حساب ذخیره ارزی خالی است! این موضوع در جریان مذاکرات رسمی روز پنجشنبه مجلس بر سر بودجه 90 آشکار شد درحالی‌که دولت در لایحه بودجه 90 پیشنهاد برداشت 11 میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی برای تامین منابع بودجه سال 90 را مطرح کرده بود.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی پیشنهاد کمیسیون کشاورزی مبنی بر اختصاص 2 هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی به‌عنوان منبع جدیدی برای آب، با تاکید بر اینکه این پیشنهاد خلاف قانون برنامه است، اعلام کرد که در حال حاضر پولی در حساب ذخیره ارزی وجود ندارد، بنابراین دادن فرمان برای برداشت از حساب ذخیره ارزی کار درستی نیست.به گزارش ایسنا، رضا عبداللهی، روز پنجشنبه در صحن علنی مجلس تصریح کرد: طبق آمار رسمی بانک مرکزی تا پایان سال 89 حتی یک دلار در حساب ذخیره ارزی باقی نمانده است، بنابراین، اینکه تنها قرار باشد 2هزار میلیارد تومان برای بخش آب چک بکشیم، هیچ فایده‌ای ندارد چون پولی در حساب ذخیره ارزی نیست. محمد حسن ابوترابی فرد، که ریاست نشست علنی مجلس را برعهده داشت، با وارد دانستن این تذکر رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: پیشنهاد اختصاص 2 هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی به‌عنوان منبع جدید آب خلاف قانون برنامه است.

محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق هم اظهار کرد: از آنجا که پولی در حساب ذخیره ارزی نیست بهتر است که نمایندگان این پیشنهاد را تصویب نکنند چون اختصاص این میزان پول برای آب مبلغ قابل توجهی نیست ولی موضوع آن است که با بررسی‌های کمیسیون تلفیق و اظهارات مسئولان بانک مرکزی هیچ پولی در حساب ذخیره ارزی وجود ندارد.به گزارش همشهری، مهرماه سال گذشته معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در گزارشی از وضعیت حساب ذخیره ارزی اعلام کرد: موجودی نقد این حساب در پایان سال گذشته 13‌میلیارد و 142 میلیون دلار بوده است، درحالی‌که این رقم در پایان سال 1386 معادل 23 میلیارد و 175‌میلیون دلار ثبت شده بود. آخرین بار موجودی حساب ذخیره ارزی در سال 1386 اعلام شده بود و پس از آن هیچ‌یک از مقامات اقتصادی کشور درباره موجودی این حساب پاسخ شفافی نداده بودند.

کد خبر 133688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز