گروه بورس: بورس تهران دیروز سنگین‌ترین افت خود را در طول چند سال گذشته تجربه کرد و در یک روز 2.2میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کاسته شد.

بورس

کارشناسان معتقدند روند نزولی شاخص با انتشار اخبار مثبت داخلی ظرف روز‌های آینده بهبود خواهد یافت.به گزارش همشهری، پس از 2 روز نزول سنگین، دیروز شاخص کل بازار سهام با 636 واحد افت، حلقه نزول‌های گذشته را تکمیل کرد و در طول چند روز نزدیک به 6 درصد کاهش یافت. اما درست در میانه معاملات در ساعت 11:30همزمان با انتشار اخباری مبنی بر شرکت رئیس‌جمهور در نشست یکشنبه شب هیات دولت، ورق برگشت و صف‌های فروش سهام تبدیل به صف‌های خرید شد و خبری که بازار تشنه شنیدن آن بود به بازار مخابره شد. کارشناسان معتقدند؛ بروز برخی خبر‌ها در ابعاد سیاست‌های داخلی منجر به نزول شاخص شده اما اخبار جدید بار دیگر امید‌ها را در تالار معاملات زنده کرد.

روز تلخ اما تاریخی

در همین رابطه شهریار شهمیری مدیر عامل شرکت کارگزاری سهم آشنا وکارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در تشریح دلایل نزول شاخص گفت: دیروز یکی از تلخ‌ترین روز‌های بورس بود اما در عین حال یک روز تاریخی نیز بود؛ چرا که با وجود نزول سنگین شاخص بورس حجم معاملات افزایش قابل توجهی داشت و این موضوع نشان می‌دهد که بازار سهام ایران به یک بلوغ رسیده است.
وی افزود: بورس تهران نسبت به سال‌های گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته است و به‌نظر می‌رسد روز به روز به بلوغ بیشتری نزدیک می‌شود به‌عنوان مثال اگرچه عموما در چنین شرایطی ارزش معاملات بورس کاهش پیدا می‌کرد اما دیروز با مبادله 142 میلیارد تومان سهام، سابقه سال‌های گذشته بورس تکرار نشد و فاز جدیدی از تکامل بورس آغاز شد.

وی با بیان اینکه بورس تهران تشنه شنیدن اخبار مثبت است تاکید کرد: نوسان، ذات اصلی بازار سهام است و بررسی روند تاریخی شاخص بورس این موضوع را اثبات می‌کند به این ترتیب هر نوسانی در کلیت بازار یک جریان طبیعی است که در مقاطع مختلف تفسیر می‌شود.وی درباره پیش‌بینی روز‌های آینده بازار سهام گفت: اگر شرایط مثبتی برای بازار وجود داشته باشد، روند صعودی بازار سهام همچنان ادامه خواهد یافت؛ چرا که در حال حاضر قیمت‌ها بسیار جذاب است.

شهمیری در پاسخ به این پرسش که میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار افزایش زیادی داشته و به‌نظر می‌رسد قیمت‌ها از ارزش ذاتی‌شان فاصله گرفته‌اند، گفت:مقایسه روند نسبت قیمت به درآمد بازار با گذشته کار صحیحی نیست؛ چرا که بورس تهران نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌های ساختاری داشته است؛ به‌طور مثال با عرضه سهام شرک‌های اصل 44 تعداد شرکت‌هایی که بیش از چند میلیارد دلار ارزش دارند افزوده شده است؛ ضمن اینکه ارزش بازار به نحو قابل توجهی رشد کرده و ارزش معاملات نیز به تناسب آن صعود کرده است؛ ضمن اینکه ابزار‌های مالی جدید و حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری شکل جدید تری به بورس داده که امکان مقایسه بورس را با گذشته سلب کرده است.به گفته وی در حال حاضر فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی در بورس وجود دارد و قیمت برای خرید سهام جذاب است.

سهامداران هیجانی نشوند

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین هم گفت: آنچه مسلم است رشد شاخص تنها عامل بررسی روند بازار نیست بلکه برای تحلیل آن عوامل دیگری نیز باید لحاظ شود. به گفته محمد آرام نگاه بلندمدت به بازار سرمایه و توجه نکردن به نوسانات مقطعی، امنیت سرمایه‌گذاری را در بازار تضمین می‌کند.وی همچنین خطاب به سرمایه‌گذاران تاکید کرد: هیچگاه و در هیچ وضعیتی، به‌صورت هیجانی نسبت به خرید یا فروش سهام اقدام نکنید و اگر از قدرت تحلیل مناسبی برخوردار نیستید، از مشاوره شرکت‌های فعال دارای مجوز از سازمان بورس بهره‌مند شوید.

مسائل حاشیه‌ای عامل نزول بورس

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با ایسنا، مسائل حاشیه‌ای خارج از بازار و اصلاح قیمت‌ها را از عوامل کاهش شاخص طی روزهای گذشته دانست و توضیح داد:‌در پایان فروردین ماه بازار با تسویه و شناسایی سود و نیز اصلاح قیمت‌ها همراه شده از سوی دیگر مسائل حاشیه‌ای خارج از بازار و کاهش قیمت‌های جهانی و معدنی و نیز مطرح شدن افزایش بهره‌مالکانه باعث شد که بورس در چند روز گذشته روند منفی به‌خود بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در بازار روز یکشنبه بسیاری از صف‌های فروش شرکت‌هایی چون فولاد، مپنا، بهمن، صدرا، سایپا، سرمایه‌گذاری ملت، پارس‌خودرو و زامیاد جمع‌آوری شد، اعلام کرد: درصورتی که مسائل حاشیه‌ای خارج از بازار و شایعات موجود در آن از بین‌برود؛ روند کاهشی بازار نیز متوقف می‌شود اما در شرایط فعلی باید سهامداران از رفتارهای احساسی و تبعیت از یکدیگر پرهیز کنند و نوسانات بازار را تحمل کنند؛ زیرا در 2ماه گذشته بازار سرمایه شتاب تندی داشته و اکنون ریزش آن طبیعی است.

کد خبر 133908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز