دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۳:۲۲
۰ نفر

با اتمام لیگ دهم و با نزدیک شدن به شروع لیگ یازدهم بحث حق پخش تلویزیونی هم به شکل جدی‌تری پیگیری خواهد شد.

ورزش فوتبال

فدراسیون فوتبال که برای سومین فصل متوالی مبلغی را از سوی صداوسیما به‌عنوان حق پخش تلویزیونی دریافت می‌کند، مبلغ دریافتی را ناچیز می‌داند و به‌دنبال آن است که در فصل 91‌ - 90 با افزایش چشمگیر این مبلغ روبه‌رو شود. رئیس سازمان لیگ برتر در تازه‌ترین اظهارنظر، حق واقعی تلویزیونی و تبلیغات محیطی مسابقه‌های لیگ برتر را 150میلیاردتومان برآورد کرده است. عزیز محمدی در این باره می‌گوید: «فوتبال و باشگاه‌های لیگ برتر هنوز حق واقعی خود را بابت حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی مسابقه‌های لیگ برتر دریافت نمی‌کنند و اگر حق واقعی باشگاه‌ها پرداخت شود، آنها از وابستگی به اعتبارات دولتی‌ بی‌نیاز خواهند شد و می‌توانند به ساختارسازی و بسترهای لازم برای باشگاه‌داری بپردازند.»

فدراسیون فوتبال در لیگ نهم 10میلیارد تومان بابت حق پحش تلویزیونی دریافت کرده و در لیگ دهم این مبلغ افزایش زیادی نداشته است. محمدی ادامه می‌دهد: «حق واقعی پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی 150میلیارد تومان است ولی در لیگ دهم قرارداد سازمان لیگ و صدا و سیما تنها 13میلیارد تومان بوده و این نشان می‌دهد فوتبال تا رسیدن به حق واقعی خود فاصله زیادی دارد.»
فدراسیون فوتبال که در سال اول کمتر از 10 میلیاردتومان دریافت کرده بود، قرار بود رفته‌رفته حق واقعی خود را از صداوسیما دریافت کند. اکنون در فاصله 2 هفته مانده به پایان لیگ دهم، فدراسیون در تلاش است به درآمد 100میلیارد تومان از محل صداوسیما دست یابد.

فدراسیون پیش‌تر به صداوسیما پیشنهاد کرد که در فصل جدید مبلغ100 میلیاردتومان را برای فوتبال ایران درنظر بگیرد. علی کفاشیان همچنین در مصاحبه‌ای گفت: «در اردیبهشت ماه قرارداد فدراسیون فوتبال با صدا و سیما به پایان می‌رسد و باید در این باره یک تصمیم بزرگ بگیریم، حتی اگر قرار باشد که بازی‌ها از تلویزیون پخش نشود باید حق فوتبال را بگیریم.» 2روز پیش برخی اعضای فدراسیون با معاونین سازمان صداوسیما جلسه‌ای برگزار کردند تا به نتیجه‌ای مشخص دست پیدا کنند. اما اخبار این جلسه به بیرون درز نکرد و رئیس سازمان لیگ تاکید می‌کند: «جلسه‌ای با معاونین سازمان صدا وسیما درباره لیگ یازدهم و قرارداد فصل جدید مسابقات لیگ داشتیم که ترجیح می‌دهم در مورد جزئیات این نشست صحبتی نکنم؛ ولی مطمئن باشید حق پخش تلویزیونی در لیگ یازدهم قطعا افزایش خواهد یافت که هنوز در مورد رقم دریافتی برای سال جدید توافق نهایی صورت نگرفته است.»

راه‌حلی برای‌نجات باشگاه‌ها

گرچه فدراسیون فوتبال پیش از شروع لیگ دهم هم از افزایش چشمگیر حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی صحبت کرد و در نهایت ‌ به افزایش اندک این مبلغ رضایت داد اما افزایش ناچیز حق پخش در لیگ یازدهم می‌تواند مشکلات بسیاری را به‌وجود آورد. بنابر برنامه پنجم توسعه، باشگاه‌ها در فصل جدید با ممنوعیت دریافت هزینه دولتی مواجه هستند و گفته می‌شود اجرای این قانون به انحلال برخی باشگاه‌ها می‌انجامد. یکی از راه‌های جلوگیری از مشکلات مالی باشگاه‌های دولتی افزایش حق پخش تلویزیونی است و مدیران عامل باشگاه‌ها به افزایش چشمگیر حق پخش تلویزیونی چشم دوخته‌اند. رئیس سازمان لیگ پیشنهادش را دوباره به این شکل مطرح می‌کند: «‌ در حال حاضر 60 میلیارد تومان بودجه سالانه سازمان صدا و سیما برای حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی است.

مجلس هم علاوه بر این به جای کمک‌های جاری به باشگاه‌ها که سالانه رقمی حدود 2 تا 10 میلیارد را به‌طور میانگین شامل می‌شود، این رقم را در اختیار صدا و سیما و یا فدراسیون فوتبال قرار دهد تا سهم واقعی فوتبال از این طریق پرداخت شود.» او ادامه می‌دهد: «از این طریق اعتباراتی که سالانه به‌صورت دولتی و از طریق مجلس به فوتبال اختصاص می‌یابد با مسیر و شکل بهتری در اختیار باشگاه‌ها قرار خواهد گرفت و آنها می‌توانند با این مبلغ ‌برای تامین زیرساخت‌ها و بسترسازی و دستیابی به استانداردهای لازم برنامه‌ریزی بهتری کنند.» اجرایی شدن این برنامه‌ها اما منوط به افزایش بودجه مجلس برای سازمان صداوسیما‌ست که اگر این اتفاق رخ ندهد، مشخص نیست که بخش زیادی از بودجه باشگاه‌ها در فصل جدید از چه راه‌هایی تامین خواهد شد.

کد خبر 133935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز