گروه علمی فرهنگی: همایش بین‌المللی بزرگداشت ابن‌میثم بحرانی شارح بزرگ نهج‌البلاغه دوشنبه 25 دی، با حضور حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، اندیشمندان اسلامی تشیع و تسنن، استادان حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های علمی و فرهنگی 2 کشور ایران و بحرین در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار شد.

دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی، در این مراسم، کمال‌الدین میثم بن علی‌بن میثم بحران‌ را از مفاخر جهان اسلام و تشیع توصیف کرد و اظهار داشت:  شرح ابن‌میثم بحرانی بر نهج‌البلاغه، شرحی است که به خواننده کمک می‌‌کند و او  صاحب سبک و روش در شرح این کتاب بوده است.

وی با اشاره به این‌که  روش ابن‌میثم بحرانی در شرح نهج‌البلاغه متکی بر عقلانیت بوده است، گفت:‌  التزام  ابن‌میثم بحرانی بر تفکر عقلانی در این شرح مشهود است. در واقع، چارچوب شرح او چارچوبی منطقی و عقلانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش برگزاری همایش ابن‌ میثم بحرانی با حضور دانشمندان مسلمان دو کشور ایران و بحرین را اقدامی مهم توصیف کرد و اظهار داشت: این همایش از حیث تحکیم وحدت اسلامی شایسته تقدیر است. ما برای این‌که وحدت خود را مستحکم کنیم، باید به ریشه‌های خود بازگردیم و دانشمندانی چون ابن‌میثم که از نیاکان فکری و علمی ما به شمار می‌روند، در این خصوص تاثیرگذار هستند.

وی شخصیت‌های برجسته اسلامی چون ابن‌میثم بحرانی را جزو شخصیت‌های ریشه‌داری توصیف کرد که می‌توانند دست شیعه و سنی و عرب و عجم را در دست یکدیگر قرار دهند و مانند چتری وحدت بخش بر سر مسلمانان قرار گیرند.

حداد عادل زمان ابن‌میثم بحرانی را از نظر حمله مغول و درهم شکسته‌شدن ایران و سپس خلافت بغداد، زمان حساسی توصیف کرد و گفت: در این زمان، جماعتی غیرمسلمان و غیرموحد به عالم اسلام حمله کردند و شیرازه امور را از هم گسستند. در این زمان با دانشمندانی مواجه هستیم که با تدبیر و سیاست درصدد حفظ هویت اعتقادی و علمی این سرزمین صدمه‌دیده بودند و از همه مهمتر خواجه نصیرالدین طوسی بود.

وی در ادامه سخنانش با ذکر این نکته که نهج‌البلاغه یکی از کتاب‌هایی است که می‌تواند وسیله حرکت علمی و فرهنگی در سراسر جهان اسلام باشد، گفت: نهج‌البلاغه می‌تواند وحدت‌بخش باشد.

وی افزود: مسلمانان برای مصون ‌ماندن از انحراف نیازمند رجوع بیشتر به قرآن و نهج‌البلاغه هستند و یکی از خصوصیات ابن میثم بحرانی روح عقلانیت است که در قلم او آشکار و در آثار او جاری و ساری است.‌ابن‌میثم این عقلانیت را از علی (ع) آموخته است. بنابراین، معتقدم میراث ماندگار و پیام همیشگی دانشمندان اسلامی چون ابن‌میثم برای عصر ما التزام به عقلانیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، به توطئه دشمنان اسلام برای رودررو قراردادن شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: شیعه و سنی با هم زندگی کرده‌اند، صحبت کرده‌اند و با هم آموخته‌اند. وجود شیعه و سنی عمری برابر جهان اسلام دارد و جهان اسلام این مسوولیت شیعه و سنی را در وحدت توحیدی اصیل اسلامی پذیرفته و هضم کرده است.

وی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی گفت: امروز دشمنان اسلام به‌ویژه آمریکا درصدد ایجاد اختلاف بین  شیعه و سنی هستند. آمریکا به طمع نفت عراق به این کشور لشکر کشید و در باتلاق عراق گرفتار شد و راه خروج از این باتلاق را پیدا نمی‌کند. به همین خاطر می‌خواهد با اختلاف‌افکندن بین شیعه و سنی و کشورهایی چون ایران و افغانستان و سایر کشورها به ایجاد اختلاف دامن بزند.

اولین  همایش بزرگداشت میثم بحرانی سال گذشته در بحرین برگزار شد. همایش بزرگداشت میثم بحرانی سه شنبه با ارائه مقاله‌هایی از مدعوین در کتابخانه ملی به کار خود ادامه می‌دهد. مراسم اختتامیه این همایش روز چهارشنبه در مرکز جهانی علوم اسلامی در قم برگزار می‌شود.

کد خبر 13456

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز