سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: علیرضا رضاداد جایگزین جواد شمقدری در معاونت سینمایی می‌شود.

شمقدری

این خبری بود که روز گذشته برخی سایت‌ها منتشر کردند. شایعه عوض‌شدن شمقدری از مدت‌ها قبل به گوش می‌رسید ولی اینکه رضاداد جایگزین او در ساختمان بهارستان خواهد شد، دور از ذهن به‌نظر می‌رسید. رضاداد از مدیران تلویزیون بود که از اوایل دهه80 همراه محمدمهدی حیدریان از رسانه ملی به سینما آمد و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد. با روی کار آمدن دولت نهم و تصدی محمدرضا جعفری‌جلوه بر پست معاونت سینمایی، رضاداد از معدود مدیران سینما بود که صندلی‌اش را حفظ کرد، ولی از نیمه‌های راه جای خود را به مجید شاه‌حسینی داد.

او 3 سال پیش دبیری جشنواره فیلم شهر را برعهده گرفت و هم‌اکنون نیز به‌عنوان مجری طرح با مجید مجیدی در فیلم «پیامبر اکرم»(ص) همکاری دارد. رضاداد در دوران حضورش در فارابی با خانه سینما تعامل مناسبی داشت و در روزهایی که روابط معاونت امور سینمایی با جامعه اصناف سینمایی کشور به‌شدت تیره و تار است، انتشار شایعه جایگزینی‌اش با شمقدری جالب توجه اما عجیب است.از سوی دیگر جواد شمقدری در واکنش به انتشار شایعه برکناری‌اش عنوان کرد: از همان روز اول عده‌ای دنبال کنار گذاشتنش بوده‌اند. جمال شورجه نیز با حمایت از معاون امور سینمایی نسبت به تلاش جریان انحرافی برای نفوذ در مدیریت سینما هشدار داد. لبه تیز انتقادهای شورجه و شمقدری بیشتر دامن مدیریت خانه سینما را گرفت درحالی‌که همه می‌دانند این روزها خانه سینما به هزار و یک دلیل قدرت و نفوذی در دولت ندارد. معاون امور سینمایی وزارت ارشاد درخصوص شایعاتی که درخصوص برکناری‌اش منتشر شده، توضیح داد: جریانی ناچار شده تا با تکیه بر موج شایعات کار خودش را سامان دهد اما من فارغ از شایعات به فعالیت در معاونت سینمایی ادامه می‌دهم.

جواد شمقدری در گفت‌وگو با فارس درخصوص شایعاتی که درباره برکناری‎اش منتشر شده، اظهار داشت: از روز اولی که مسئولیت معاونت سینمایی بر دوش من و همکارانم گذاشته شد، پروژه برکناری من نیز کلید خورد. وی ادامه داد: طبیعی است جریانی که توانسته بود سال‌ها در غفلت مدیران فرهنگی و اجرایی نظام به حوزه سینما چنبره بزند و تمام مأموریت‌های همسو با جریان اپوزیسیون نظام را در سینما حمایت و پشتیبانی ویژه کند، از دست رفتن این موقعیت را برنتابیده و به فکر تسلط دوباره بر سینما باشد. این درحالی‌است که کارگردان «توفان شن» اعلام کرد: به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شمقدری به فارس گفت: بخش عمده‌ای از مخالفت‌ها و تشنج‌آفرینی‌ها در سینما در این 19 ماه با همین قصد شکل گرفت. این جریان پس از آنکه دریافت به‌رغم همه سنگ‌اندازی‌ها و جوسازی‌ها مدیریت جدید سینما بر مدار تعادل و تلاش و همدلی و رونق سینما به‌خوبی عمل کرده است، ناچار شد با تکیه بر موج شایعات کار خودش را سامان دهد. وی گفت: به هر حال ممکن است این جوسازی‌ها و گزارش‌های مغرضانه بعضی‌ها را نسبت به کارنامه این معاونت دچار تردید کند ولی آنچه مهم است هماهنگی و همدلی بسیار بالایی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‏خصوص با مقام عالی وزارت جناب آقای دکتر حسینی وجود دارد.

معاون امور سینمایی گفت: 2 روز پیش قبل از سخنرانی رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد در کنفرانس بین‌المللی ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه، دیدار کوتاهی با ایشان داشتم و عرض کردم من سرباز نظام و دولت مورد تأیید رهبری هستم و هرآنچه مصلحت باشد با کمال میل می‌پذیرم که ایشان فرمودند: این اخبار جابه‎جایی، شایعه‌ای بیش نیست. جمال شورجه نیز گفت: بعد از دوره دهم ریاست‌جمهوری جناب آقای احمدی‌نژاد، بعضی از خاکریزهای فرهنگی مثل معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست نیروهای مذهبی و ولایی افتاد و یکی از عمده کشمکش‌های معاونت سینمایی با عوامل معدودی از خانه سینما بر سر همین مسائل ارزشی است.

شورجه ادامه داد: جریان انحرافی و التقاطی این روزها در حال رایزنی با عوامل خانه‌سینما هم هست و قول و قرارهایی به‌صورت پنهان و آشکار بین آنها رد و بدل می‌شود و حتی به فکر تبدیل معاونت سینمایی به یک مکان در دست خانه سینما هستند. این رایزنی‌ها مبنی بر این است که مدیران کاملا مورد تایید مقام معظم رهبری و جناب آقای احمدی‌نژاد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در مواضعی قرار دهند که نظر آقای وزیر را هم تغییر دهند؛ درحالی‌که ما می‌دانیم نظر آقای حسینی وزیر ارشاد اینطور نیست و با تغییر و تحول‌ها موافق نیستند.

نظر مقام معظم رهبری هم که رصد شده، ایشان به‌شدت مخالف تغییر و تحولات در حوزه فرهنگ و به‌خصوص سینما هستند. وی افزود: جریان انحرافی در حال انجام فعالیت‌هایی است که بتواند حوزه سینما را از دست نیروهای ارزشی و ولایی بگیرد و بتواند نگاه سکولار، نگاه بی‌تفاوت و نگاه اومانیستی را در این حوزه ترویج بدهد و مدیرانی سر کار بیاورد که سال‌های گذشته امتحان خودشان را پس داده‌اند.

کد خبر 135282

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز