با این وجود افزایش قیمتهای اخیر رضایت تولیدکنندگان را به همراه نداشته و فعالان این صنف با استناد به افزایش قیمت مواد اولیه تولید در بازارهای جهانی و مشکلات ناشی از واردات بیرویه برخی محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی افزایش بیشتر قیمتها و چارهجویی برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داخلی را دنبال میکنند. از سوی دیگر مصرفکنندگانی که افزایش حدود 10درصدی قیمت شوینده در چند روز اخیر را شاهد بودهاند، دغدغه افزایش بیشتر قیمتها را داشته و خواستار آرامش در قیمت و عرضه این محصولات هستند. با این وجود بهنظر میرسد سکون نسبی کنونی در بازار این روزهای مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی موقتی خواهد بود.
صنعت مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی طی هفته جاری با دو رخداد خبرساز شد. همزمان با برپایی هجدهمین نمایشگاه بینالمللی مواد شوینده و صنایع وابسته، اعلام افزایش رسمی بیش از 10درصدی نرخ پودر شوینده و رشد 9درصدی قیمت سایر محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی در حالی صورت گرفت که این افزایش قیمت با اقبال چندان دستاندرکاران تولید این محصولات مواجه نشد. دبیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه افزایش قیمتهای اخیر منحصر به پودر شوینده نبوده و سایر محصولات را نیز شامل میشود به همشهری گفت: این میزان افزایش با توجه به افزایش 30 تا 35درصدی هزینه مواد اولیه تولید داخلی یا وارداتی به شکل موقتی بوده و برای افزایش 9 تا 10درصدی قیمت این محصولات توافق کردهایم.
بختیار علم بیگی از توافقهای صورت گرفته برای افزایش بیشتر قیمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی تا چند ماه آینده خبر داد و گفت: علاوه بر مواد اولیه تولید، افزایش نرخ حاملهای انرژی و دستمزد در رشد قیمت تمام شده تولید این محصولات مؤثر بوده و مقرر شده تا در چند ماه آینده و پس از ارائه مستندات افزایش هزینه تولید توسط تولیدکنندگان، میزان واقعی افزایش قیمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی محاسبه و اعمال شود.
تولید محصولات کیفی
در حالی که رویکرد برخی تولیدکنندگان به تثبیت قیمتها و افزایش هزینه تمام شده تولید، تکیه بر کمفروشی بهعنوان راهکاری برای جلوگیری از زیاندهی بیشتر بوده است، دستاندرکاران صنعت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی از تداوم روند تولید این محصولات خبر داده و معتقدند، بهرغم افزایش هزینه تمام شده تولید، هنوز هم تولید و عرضه این محصولات مطابق با استانداردهای کشور صورت گرفته و هیچگونه کاهش کیفیت و کمیت را نداشتهاند.علمبیگی با رد هرگونه کمفروشی این محصولات گفت: مؤسسه استاندارد و وزارت بهداشت بر کیفیت و حجم کالاهای تولید شده در این صنعت نظارت داشته و با توجه به اینکه افزایش قیمتهای اخیر با تعامل بین دستاندرکاران تولید و وزارت بازرگانی صورت گرفته نه تنها پدیده کم فروشی در تولید و عرضه این محصولات را شاهد نبودهایم بلکه بهدلیل شکلگیری بازار رقابتی اکنون بهبود کیفی، کمی و بستهبندی این محصولات مشهود است.
رونق بازار وارداتیها
وی واردات بیرویه مواد شوینده و بهویژه لوازم بهداشتی و آرایشی را از جمله مشکلات پیشروی تولیدکنندگان داخلی قلمداد کرده و افزود: واردات و عرضه محصولات بیکیفیت به شکل غیرقانونی یا با اخذ مجوز موجب شده است تا اکنون بسیاری از محصولات وارداتی بدون رعایت و درج مشخصات کمی و کیفی کالا در بازار عرضه شده و شرایط برای تولیدکنندگان داخلی سختتر شود. این در حالی است که درج مشخصات کمی و کیفی محصولات وارداتی قدرت انتخاب مشتری را با مقایسه ویژگیهای کالاهای ساخت داخل و وارداتی افزایش میدهد. با این وجود اکنون مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی وارداتی در حجم وسیع در فروشگاههای زنجیرهای و بزرگ عرضه میشود و اینگونه فروشگاهها نیز بهدلیل سود بالاتر عرضه، تمایل بیشتری برای فروش کالاهای وارداتی و جایگزینی آن با محصولات تولید داخل دارند.
رقابتپذیری موادشوینده داخلی
چندی پیش نیز رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مهمترین چالش صنعت مواد شوینده را واردات بیرویه دانست و گفت: مواد شوینده داخلی میتوانند از نظر کیفیت و قیمت با انواع خارجی آن رقابت کنند.سید حسین هاشمی در مراسم افتتاح نمایشگاه بینالمللی مواد شوینده و صنایع وابسته گفت: امید است سیاستهای کلان اقتصادی کشور در سال جهاد اقتصادی مبتنی بر تولید داخل و استفاده از تولیدات شرکتهای داخلی باشد.وی در مورد عرضه بسیاری از اجناس آرایشی و بهداشتی خارجی در فروشگاهها افزود: هم تولید داخل کشور به اندازه کافی بوده و هم کیفیت محصولات داخلی قابلیت صادرات و رقابت با تولیدات خارجی را دارد اما واردات بیرویه موجب شده تا بازار داخل کشور مملو از کالاهای وارداتی باشد. هاشمی افزود: این صنعت از نظر کیفیت و تنوع تولید، قابلیت رقابت با انواع محصولات مشابه خارجی را دارد اما واردات بیرویه، صنعت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی را به چالش میکشد.