رئیس‌جمهور در پایان سفر سه روزه خود به آمریکای لاتین، امروز به ایران بازگشت.

احمدی نژاد در سفر به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و اکوادور با همتایان خود دیدار و گفت‌وگو کرد و به بررسی راه‌های تقویت روابط و افزایش سطح همکاری پرداخت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، این سفر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های سراسر جهان داشته‌است.

رادیو بی‌بی‌سی درباره سفر رئیس جمهوری ایران به آمریکای لاتین گفت: به طور کلی رسانه‌های منطقه به این سفر توجه زیادی کرده‌اند، اما توجه رسانه‌های آمریکایی به دلیل درگیر بودن آنها در مسئله عراق کمتر بوده است.

خبرگزاری آلمانی «د.پ.آ.» اعلام کرد احمدی‌نژاد قصد دارد از طریق سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی با نیکاراگوئه از دولت جدید این کشور حمایت کند.

به نوشته این خبرگزاری، مردم نیکاراگوئه هم از رئیس جمهوری ایران استقبال کردند و هنگام عبور کاروان حامل وی در پایتخت کشور، به ابراز شادی و سرور پرداختند و پلاکاردهایی را با تصاویر احمدی‌نژاد به اهتزار درآوردند.

یک روزنامه آلمانی هم گزارشی با عنوان «ونزوئلا و ایران همکاری خود را گسترش می‌دهند» نوشت: این دو کشور پیمان راهبردی خود را علیه امپریالیسم تقویت کرده و از گسترش مبارزه مشترک خود علیه کاهش بهای نفت خبر دادند.

این روزنامه نوشت: احمدی نژاد و هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا که هر دو از مخالفین شدید آمریکا هستند برای کاهش تولید نفت و در نتیجه افزایش بهای این ماده خام توافق کردند.

خبرگزاری رویترز هم گزارش‌های زیادی درباره سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین منتشر کرد که محور بیشتر این گزارش‌ها دیدار وی با چاوز بود.

رویترز گفت‌وگوهای احمدی نژاد و چاوز درباره بهای نفت را مهمترین بخش از مذاکرات دو رئیس جمهور یاد کرد و نوشت: تهران و کاراکاس به عنوان دو صادرکننده عمده نفت در جهان می‌کوشند مانع از کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی شوند.

رویترز همچنین به حمایت چاوز از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و تأکید وی بر حق برخورداری ایران از این فناوری صلح آمیز اشاره کرد.

روزنامه روسی «راسیسکایا گازتا» هم نوشت: در شرایطی که خصومت در روابط تهران و واشنگتن تشدید شده و تهدیدهای مقامات عالیرتبه آمریکایی علیه ایران رو به افزایش است، احمدی‌نژاد تصمیم به اقدامی گرفت که در گذشته هیچ یک از سران جمهوری اسلامی ایران به آن دست نزدند.

این روزنامه با اشاره به سفر دوره‌ای «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه که به طور همزمان با سفر احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین صورت گرفت، افزود: نتایج دیدارهای رایس در خاورمیانه کمتر از نتایج سفر رئیس جمهوری ایران به آمریکای لاتین خواهد بود.

این روزنامه از کشورهای ایران، ونزوئلا، نیکاراگوئه و اکوادور به عنوان اعضای بلوک ضدآمریکایی یاد کرد و افزود: احتمالا بولیوی و کوبا نیز به این بلوک خواهند پیوست.

روزنامه روسی در پایان نوشت: متحدان ضدآمریکایی در آمریکای لاتین با تقویت این جبهه، به جبهه های دیگر از جمله خاورمیانه توجه خواهند کرد و ایران از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

در همین حال «نوویه ایزوستیا» دیگر روزنامه روسی با اشاره به تلاش ایران و ونزوئلا برای یکپارچه کردن آمریکای لاتین بر ضد آمریکا نوشت: اگر طرح ایران و ونزوئلا به اجرا درآید، آمریکا دردسر دیگری به نام «کمربند سرخ» متشکل از رژیم‌های آمریکای لاتین خواهد داشت که زمانی به آن وفادار بودند و اینک وابستگی اقتصادی به ایران پیدا می‌کنند.

کد خبر 13536

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز