چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع غربی و عربی گزارش دادند که القاعده یک افسر سابق نیروهای ویژه مصر را به عنوان رهبر موقت این گروه پس از کشته شدن اسامه بن لادن انتخاب کرده است.

سیف العدل مصری جانشین موقت بن لادن

به گزارش ایسنا، نعمان بن عثمان، از فرماندهان سابق گروه "لیبی مبارز" و کارشناس مسائل القاعده که پیشتر ایدوئولوژی این گروه را رد کرده گزارش داد که سیف العدل، استراتژیست و رهبر نظامی القاعده به عنوان رهبر موقت این گروه تروریستی تعیین شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه نیوز - چاپ پاکستان - نیز در گزارشی به نقل از منابع نامشخص در شهر راولپندی این انتخاب را تایید کرد.

بن عثمان به شبکه سی‌.ان.ان گفت: محمد ابراهیم مکاوی، معروف به سیف العدل از افسران سابق مصر پس از کشته شدن بن لادن به عوان رهبر موقت انتخاب شده است.

وی متهم اصلی انفجارهای سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998 است.

پیش از این گفته می‌شد که ایمن الظواهری، فرد شماره 2 القاعده به عنوان جانشین بن لادن معرفی می‌شود.

جانشین موقت بن لادن کسیت  

در حالیکه پس از مرگ اسامه بن لادن، رهبر تشکیلات القاعده پیش‌بینی‌های زیادی در مورد جانشینی وی صورت گرفت و انتظار می‌رفت که که ایمن الظواهری، مرد شماره دو این تشکیلات رهبر جدید القاعده باشد اما برخلاف اکثر پیش‌بینی‌ها یک مسئول کم نام و نشان این گروه به عنوان رهبر موقت القاعده انتخاب شد.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، سیف العدل که به عنوان جانشین بن لادن معرفی شده یکی از مسئولان گروه القاعده است که به دلیل اجرای بسیاری از عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان تحت پیگرد قرار دارد.

گفته می‌شود به احتمال زیاد اسم واقعی سیف العدل، محمد ابراهیم مکاوی است هر چند که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سیف العدل و ابراهیم مکاوی دو شخصیت جدا هستند.

وی در سال 1960 یا 1963 در مصر به دنیا آمده و به عنوان افسر در ارتش این کشور فعالیت کرده است.

سیف العدل پس از جدایی از ارتش مصر به گروه جهاد اسلامی این کشور به ریاست ایمن الظواهری پیوست و به دست داشتن در ترور انور السادات، رئیس جمهوری اسبق مصر در سال 1981 متهم است.

سیف العدل در سال 1988 برای مقاومت در برابر حمله شوروی سابق به افغانستان به مجاهدان عرب و افغان پیوست و اعتماد فرماندهان القاعده و مجاهدان را به دست آورد.

وی پس از پایان اشغال افغانستان مسئول نظامی القاعده شد و پس از بن لادن و الظواهری نفر سوم این گروه به شمار می‌رفت.

هرچند که گفته می‌شود، سیف العدل از نزدیکان بن لادن بوده و بن لادن همواره به توانایی‌ها و تجربه‌های نظامی سیف العدل ایمان داشته، اما وی از روش بن لادن انتقاد کرده و طی نامه‌ای در ماه ژوئن سال 2002 خواستار متوقف شدن فعالیت‌های خارجی القاعده شده چرا که به نظر وی این گروه با حملات تروریستی 11 سپتامبر یک فاجعه بزرگ به بار آورده است.

براساس برخی گزارش‌ها، وی مسئول آموزش ساختن مواد منفجره و چگونگی به کارگیری آن بوده و به همین منظور یک اردوگاه آموزشی در سومالی در نزدیکی مرز کنیا دایر کرده است.

سیف العدل علاوه بر آموزش گروه جهاد اسلامی مصر و نیروهای القاعده در چندین کشور، از جمله افغانستان، پاکستان و سودان به قبایل مخالف آمریکا در کشورهای آفریقایی نیز آموزش داده است.

وی به طرح‌ریزی نقشه حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا متهم است؛ حملاتی که به کشته شدن بیش از 200 تن انجامید.

سیف العدل همچنین به عنوان مغز متفکر عملیات انتحاری سال 2003در ریاض عربستان شناخته می‌شود؛ عملیاتی که به کشته شدن 35 تن از جمله هشت آمریکایی منجر شد.

خبرهای ضد و نقیضی در مورد مواضع سیف العدل نسبت به حملات 11 سپتامبر وجود دارد، در حالیکه برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که وی به همراه دو تن دیگر از مسئولان القاعده یعنی سعید المصری و محفوظ ولد الولید با آن مخالفت کرده‌اند اما گزارش‌های دیگر نشان می‌دهد که وی مسئول آموزش مجریان این عملیات بوده است.

در25 اکتبر سال 2010 مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد که سیف العدل پس از آنکه 9 سال اخیر را در خارج از افغانستان و پاکستان به سر برده به منطقه مرزی میان این دو کشور بازگشته و به عنوان فرمانده نظامی القاعده در وزیرستان شمالی پاکستان اقامت دارد.

سیف العدل هم‌اکنون در لیست افراد تحت پیگرد آمریکا قرار دارد و این کشور برای کسی که اطلاعاتی ارائه دهد و این اطلاعات منجر به دستگیری سیف العدل شود، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

کد خبر 135385
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز