چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا در حالی از امروز به میزبانی شهر تاشکند ازبکستان آغاز می‌شود که در همان روز اول باتوجه به روی تشک رفتن کشتی‌گیران5 وزن ‌ به احتمال زیاد تکلیف قهرمان این رقابت‌ها ‌مشخص خواهد شد.

کشتی

در صورتی که این اتفاق نیفتد فردا (جمعه) مسابقات اوزان 96 و 120 کیلوگرم تعیین‌کننده قهرمان جام بیست و چهارم خواهد بود. امروز برای تیم ایران یاسر حیدرقلی‌نژاد، مصطفی آقاجانی، مصطفی حسین خانی، مرتضی رضایی قلعه و احسان امینی از ساعت 14 به مصاف حریفان خود می‌روند. تیم ایران که در 21 دوره از این رقابت‌ها توانسته عنوان قهرمانی را به‌دست آورد، به‌عنوان تیم مدافع عنوان قهرمانی در این دوره باتوجه به اعزام تیمی جوان و دگرگون شده کار به‌مراتب دشوارتری نسبت به دوره‌های گذشته خواهد داشت. در ترکیب تیم اعزامی، نه از قهرمانان کنار گذاشته و دوباره به اردو پیوسته تیم ملی مثل معصومی، اسماعیل‌زاده و تقوی خبری است و نه از رضا یزدانی، صادق گودرزی و کشتی‌گیران دوره پیش که توانسته بودند با کسب 3 مدال طلا، یک نقره و یک برنز در دهلی‌نو، قهرمان این مسابقات شوند. این بار با صلاحدید کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد فرصت به پدیده‌های لیگ فصل جاری و چهره‌های جوان حاضر در جام تختی رسید که بخت خود را در این رویداد آسیایی در آستانه مسابقات انتخابی تیم ملی برای مسابقات جهانی استانبول آزمایش کنند و چه بسا همین ریسک آینده‌نگرانه منجر به از دست رفتن سومین قهرمانی ایران طی 24 دوره حضور شود.

رقابت دشوار با ازبکستان

البته غلامرضا محمدی قبل از اعزام این تیم باتوجه به برگزاری این مسابقات در آسیای مرکزی در گفت‌وگو با همشهری پیش‌بینی رقابتی دشوار با تیم میزبان را کرده و در ارزیابی این مسابقات گفته بود: «ازبک‌ها با استفاده از همه نامدارانشان به چیزی جز قهرمانی رضایت نمی‌دهند ولی ما نیز چاره‌ای نداشتیم‌ وبالاخره می‌باید برای آینده‌نگری به جوانان میدان می‌دادیم. با این اوصاف با همین جوان‌ها قول می‌دهم که همه تلاشمان را برای تکرار قهرمانی‌های گذشته به‌کار خواهیم گرفت». ازبک‌ها همان تیمی هستند که در سال 1999 در تاشکند با گذشت 20سال باعث پاره شدن نوار‌ 12 دوره قهرمانی ایران شده بودند و حالا هم با ستاره‌های بزرگشان مثل تایمازوف، سوخیف و قربان‌اف به دومین قهرمانی خود در آسیا می‌اندیشند . البته این تنها باری نبود که موقعیت کشتی ایران در این رقابت‌ها به مخاطره افتاد‌ و بار دوم در خاور دور و در مسابقات سال 2008 جی‌جوی کره‌جنوبی بود که تیم ایران در رقابت با ژاپن رقیب کهنه کارش از آوردن جام قهرمانی به تهران بازماند.

رکورددارها

درحالی‌که نخستین دوره این مسابقات از سال 1979 به میزبانی شهر جوتاندروی هند آغاز شده آنها تا شروع دوره بیست‌وچهارم با 5 بار میزبانی این مسابقات در شهرهای کشورشان رکورد بیشترین میزبانی را داشته‌اند و بعد از هندی‌ها، ایران با 4 و چین با 3 بار در رتبه‌های بعدی قراردارند. اما رکورد بیشترین قهرمانی با 21 بار و رکورد کسب بیشترین مدال طلا با 8 مدال طلا و 2 نقره در سال 1983در دست ایران است. رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا نیز روزهای شنبه و یکشنبه در شهر تاشکند برگزار می‌شود.

چهره‌های نامدار

در میان چهره‌های مطرح حاضر در این دوره می‌توان به 3 چهره صاحب‌نام ازبکستانی آرتور تایمازوف (قهرمان2 المپیک آتن و پکن در 120 کیلو)، زائوربک سوخیف (دارنده یک طلا و یک نقره جهان در 84 کیلو)و قربان قربان‌اف (نایب قهرمان بازی‌های آسیایی 2010 در 96 کیلو) اشاره کرد؛ اگرچه درترکیب تیم میزبان خبری از دلشاد منصوراف و سوسلان تی‌گیف نیست. یوسف عبدالسلام‌اف نایب قهرمان المپیک پکن از تاجیکستان و یانگ کیونگ ایل، قهرمان سال 2009 وزن 55 کیلوگرم جهان از کره‌شمالی، بازار گورویف دارنده مدال طلای آسیا از قرقیزستان و یاسوهیرو اینابا، نفر سوم سال 2010 جهان از ژاپن دیگر کشتی‌گیران مدعی این دوره هستند.

کد خبر 135411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز