این کشتی که ساعت 4 بعداز ظهر 31اردیبهشتماه در بندر نوشهر و در کنار اسکله پهلو گرفته بود، بهدلیل عدمرعایت مسائل زیستمحیطی و مستعملبودن تجهیزات انتقال، دچار سانحه شده و بخشی از این محموله نفتی وارد آبهای ساحل میشود.
افشین ابوطالبی، کارشناس ارشد محیطزیست با اعلام این خبر به همشهری گفت: در هنگام انتقال نفت از کشتی به اسکله متأسفانه نمایندهای از اداره حفاظت محیطزیست حضور نداشته و به همین دلیل تا ساعتها پس از بروز واقعه هیچیک از مسئولان محلی در جریان امر قرار نمیگیرند و با پیگیری و اطلاعرسانی شبکههای زیستمحیطی، مسئولان محلی از جمله فرماندار، مشاور استاندار و اداره محیطزیست از ماجرا باخبر میشوند.
دبیر شبکه زیستمحیطی خزر، ضمن انتقاد از نبود نماینده محیطزیست در اسکله تصریح کرد: با توجه به حساسیت منطقه و شکنندگی زیستبومهای دریایی ضروری است حداقل هنگام تخلیه مواد نفتی یکی از نمایندگان محیطزیست حضور داشته باشد تا مانع بروز وقایعی از این دست شود اما از آنجایی که هیچگونه نظارت و پایشی در این زمینه وجود ندارد، نه تنها کسی مانع بروز این حوادث نمیشود که هنگام بروز حادثه، ساعتها طول میکشد تا مسئولان محیطزیست از ماجرا باخبر شوند؛ درحالیکه سازمان محیطزیست میتواند با به کارگرفتن نیروهای فارغالتحصیل محیطزیست که اتفاقا شمارشان بسیار زیاد است، امکان پایش و نظارت دائمی در اسکله را فراهم سازد تا بیش از این محیطزیست دریایی آلوده نشود.
ابوطالبی با اشاره به اینکه در حال حاضر همه مسئولان ذیربط در جریان هستند و مسئله را مدیریت میکنند، گفت: میزان آلودگی و حجم نفت نشت شده به دریا نیازمند بررسی دقیقی است که مسئولان محیطزیست میتوانند دراین خصوص اظهارنظر کنند.
در عین حال، دکتر محمد باقر نبوی، معاون دریایی سازمان حفاظت محیطزیست دراین باره به همشهری گفت: پیگیریهای لازم درباره چگونگی وقوع حادثه و حجم آلودگیهای ناشی از آن و نیز میزان خسارتهای احتمالی در دست بررسی است که به محض تکمیل گزارش مورد نظر، اطلاعات مربوط به این حادثه در دسترس رسانهها قرار میگیرد.