همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه گفت:‌ همه دستگاه‌های نظام باید با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب جنگل‌ها برخورد کنند و سازمان ثبت نقش عمده‌ای دارد.

لاریجانی صادق

 به گزارش فارس آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در همایش بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام این مطلب افزود: در جهانی که به‌سرعت در حال تحول است و نیازهای مردم متنوع شده و ابزارها نیز نو گشته است، باید تلاش کنیم وضعیت خودمان را نسبت به جغرافیای موجود به درستی ارزیابی کنیم و سپس در پی اصلاح ساختارها باشیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز شهروندان باشیم.

 وی ادامه داد: مسئله تثبیت مالکیت و نظم حقوقی از نیازهای مهم مردم است و امروز بسیاری از دعاوی موجود در محاکم قضایی ناشی از اختلافات ملکی است.

 وی گفت: ثبت درست معاملات به‌صورت رسمی و امکان دسترسی سریع به اطلاعات آن می‌تواند موجب کاهش دعاوی و سبک شدن بار موجود در دستگاه قضایی شود.

 رئیس دستگاه قضا گفت: به طور کلی نظم حقوقی به عنوان مصلحت باید مدنظر باشد و در سایه نظم حقوقی می‌توان به عدالت رسید و ثبت رسمی به ارتقاء دستگاه قضا کمک می‌کند.

 آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که همه قوا باید به موضوع ثبت رسمی ورود پیدا کنند و سازمان ثبت را کمک کنند که به مسئولیت‌های خود برسد، گفت‌: البته مسئولیت قوه قضاییه در این امر روشن‌تر از بقیه است و باید در موضوع تعیین و تکلیف اختلافات ملکی و مبارزه با پدیده زمین‌خواری ورود پیدا کند و راه‌کارهای مناسب اتخاذ کند.

 لاریجانی با اشاره به این مطلب که اجرای طرح کاداستر از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند ثبت مالکیت را رسمی کند، گفت: امیدواریم با تأمین منابع، آموزش نیروی انسانی متبحر و همت بلند مسئولان این سازمان این طرح به طور کامل اجرا شود البته اجرای این طرح تاکنون باعث دلگرمی ما بوده است.

 وی به موضوع زمین‌خواری نیز اشاره کرد و گفت: در سفری که به مازندران داشتم به وضوح شاهد آن بودم که تخریب جنگل‌ها با سرعت انجام می‌شود و واقعا تأسف‌بار است که جنگل‌هایی که صد سال طول می‌کشد تا رشد کنند یک شبه تراشیده می‌شوند و اثری از آنها نمانده و تنها بلوک‌های سیمانی حد و مرز زمین‌های عاری از جنگل را نشان می‌دهد.

 آملی لاریجانی افزود: همه دستگاه‌های نظام باید با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب جنگل‌ها برخورد کنند و سازمان ثبت نقش عمده‌ای دارد و این در حالیست که به تمامی رؤسای دادگستری‌های استان‌ها گفته‌ام که نباید هیچ‌گونه سندی برای اینگونه زمین‌ها صادر کند.

 رئیس دستگاه قضا به جلسه‌ای که با رهبر انقلاب داشته‌اند اشاره کرد و گفت: ایشان تأکید کردند تا به هر وسیله ممکن همه دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری کنند تا جلوگیری از تخریب جنگل‌ها اجرایی شود.

 لاریجانی به تکالیفی که بر اساس برنامه پنجم توسعه به عهده دستگاه قضایی نهاده شده اشاره کرد و گفت: این تکالیف به نوعی مسئولیت هستند و به نوعی دیگر فرصت.

 وی ادامه داد: ایجاد پایگاه اطلاعات حقوقی املاک، الکترونیکی کردن مراحل نقل و انتقالات و ثبت اسناد مالکیت، ایجاد سامانه الکترونیکی اطلاعات املاک، صدور سند مالکیت برای کلیه اراضی کشاورزی، تعویض اسناد مالکیت به صورت تک‌برگی، نوسازی و توسعه فضاهای فیزیکی و راه‌اندازی مرکز داده‌های ثبتی تا پایان سال دوم برنامه پنجم از جمله این تکالیف است.

 وی با اشاره به این مطلب که در یک برهه زمانی برخی از این تکالیف به صورت اولویت‌بندی اجرا می‌شد، گفت: با تلاش گسترده و حمایت مقام معظم رهبری این تکالیف به صورت تکلیف ماند و مقرر شد تا دولت اعتبارات لازم را در بودجه‌های سنواتی ارائه شده به مجلس ببیند.

 آملی لاریجانی در خاتمه سخنان خود به موضوع 14 خرداد و سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلام و لزوم زنده نگه‌داشتن یاد امام اشاره کرد و گفت: امام فارغ از شخصیت علمی و رهبری خود در زمان ما نوعی نشانه بود.

 وی ادامه داد: ایشان به مکتب اسلام وابسته بود و مجاهده در راه آن را بزرگ می‌شمارد و حاضر نبود به هیچ قیمتی از مسیر اسلام تعدی کند.

 وی با اشاره به این مطلب که اقتدار امروز انقلاب قطعا نسبت به 30 سال گذشته بیشتر شده و قابل مقایسه نیست، گفت: راه ما راه روشن امام است و خوشبختانه رهبر انقلاب با اقتدار این مسیر را ادامه داده است.

 وی گفت: تأثیرپذیری انقلاب ما در بروز انقلاب‌های اسلامی در منطقه را کسی نمی‌تواند منکر شود و خوشبختانه امروز سرفرازتر از گذشته به راه خویش ادامه می‌دهیم.

 لاریجانی در خاتمه به خصوصیات معنوی ماه رجب اشاره کرد و گفت: همه ما باید از فیوضات معنوی این ماه استفاده کنیم و خود را برای ماه رمضان آماده سازیم.

این همایش با حضور رؤسای سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

کد خبر 136493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز