یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

محمد حسن ابوترابی‌فرد، معاون امور قوانین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه دولت در روند تشکیل وزارت ورزش و جوانان تخلف قانونی داشته اعلام کرد که نامه‌ای از سوی مجلس برای این تخلف به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

محمد حسن ابوترابی‌فرد

درباره دلایل ارسال این نامه و پروسه پیگیری تخلفات دولت از سوی قوه قضاییه با علی اسلامی‌پناه نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • نامه‌ تخلف دولت از اجرای قانون تاسیس وزارت ورزش و جوانان چرا به خود رئیس‌جمهور ابلاغ شده است ؟

این موضوع می‌تواند هشداری باشد مبنی بر اینکه ما برای آخرین بار به شما اعلام می‌کنیم که این قانون را باید اجرا و وزیر ورزش را معرفی کنید اما پروسه نهایی رسیدگی به این تخلف زمانی رقم می‌خورد که یا مجلس از دولت سؤال کند یا پرونده تخلفات به قوه قضاییه ارسال شود.

  • آیا مجلس نمی‌توانست در قالب سؤال از رئیس‌جمهور تخلفات را پیگیری کند؟

ما 2 مکانیسم داریم؛ یکی مکانیسم قوه مقننه است که اگر رئیس‌جمهور به هر دلیلی نظر مجلس را برآورده نکند مجلس می‌تواند رئیس‌جمهور را احضار کند و در قالب سؤال یا استیضاح موضوع را رسیدگی و عدم‌کفایت را صادر کند؛ این یک مکانیسم است؛ مکانیسم دیگر هم مکانیسم قضایی است که از طریق کمیسیون اصل 90 پیگیری می‌شود. اصل 90 قانون اساسی می‌گوید هر کس از طرز کار قوا شکایتی دارد می‌تواند به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت ببرد و کمیسیون اصل 90 رسیدگی می‌کند و اگر تخلف را ثابت دانست برای رسیدگی قضایی به قوه قضاییه می‌فرستد. این دو مکانیسم در عرض هم می‌توانند پیش بروند. یعنی در همان حین که مجلس استیضاح یا سؤال از رئیس‌جمهور را پیگیری می‌کند ممکن است تخلف آن در قوه قضاییه هم رسیدگی شود.

 

کد خبر 136851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز