گروه اجتماعی : رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: درصورتی که شرکت سایپا تا یک‌ماه آینده نسبت به نصب کیسه‌هوا روی پراید اقدام نکند، از شماره‌گذاری این خودرو جلوگیری می‌کنیم.

خودرو

سردار اسکندر مؤمنی با اشاره به اینکه اولویت راهنمایی و رانندگی در سال90 الزامی‌شدن نصب کیسه‌هواست، گفت: روند خروج خودروهای ناایمن وانت‌نیسان، وانت‌پیکان و پژو روآ تا آخر سال دنبال می‌شود. وی افزود: برای این کار همانند اجباری‌شدن نصب ترمز‌ضد‌قفل زمان‌بندی اجرایی را تعیین کرده‌ایم که به تدریج از ابتدای سال آغاز و هر ماه پیشرفت کار را رصد می‌کنیم تا پایان مهلت مقرر همه خودروها به این وسیله مجهز شده باشند. البته سازندگان خودروی پراید تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است که اگر تا ماه آینده روند نصب کیسه‌هوا در این خودرو آغاز نشود شماره‌گذاری آن مسدود خواهد شد. وی گفت: از ابتدای امسال نصب کیسه‌هوا روی تمامی خودروها آغاز شده و هیچ خودرویی به جز پراید نیست که کار نصب کیسه هوا را آغاز نکرده باشد.

«فراز» همان «هوو» است

سردار مؤمنی در مورد خودروی فراز هم اعلام کرد که این خودرو همان خودروی هوو است که با ممنوعیت تردد روبه‌رو است ولی متأسفانه این خودرو با نام جدید توانسته از سازمان محیط‌زیست و سازمان استاندارد مجوز لازم را کسب کند ولی ما تاکنون به‌دلیل غیراستاندارد بودن از شماره‌گذاری آن خودداری کرده‌ایم و پرونده این خودرو در دستگاه قضایی مفتوح است و ما تابع رأی قضایی خواهیم بود. رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه 2نامه متناقض در خصوص خودروی فراز از مؤسسه استاندارد در اختیار داریم، گفت: پرونده این خودرو در مراجع قضایی مفتوح است. وی خاطرنشان ساخت: معتقدیم متولی استاندارد در کشور باید سازمانی مقتدر و مستقل باشد و در هیچ کشوری اینگونه نیست که وارد کننده، تولید کننده و سازمان استاندارد از یک مجموعه باشند.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون 291هزار دستگاه خودروی جدید شماره‌گذاری شده است، گفت: از این تعداد 6هزار و 800دستگاه خودرو وارداتی بوده است. همچنین 201هزار دستگاه موتورسیکلت نیز در سال‌جاری شماره‌گذاری شده‌اند که بدین‌ترتیب باید گفت از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود نیم‌میلیون وسیله نقلیه موتوری شماره‌گذاری شده‌اند.

قانون جدید رانندگی

سردار مؤمنی در مورد قانون جدید راهنمایی و رانندگی گفت: سبقت غیرمجاز، عبور از محل ممنوع و انحراف به چپ بیشترین تخلفات ثبت شده در مدت اجرای قانون جدید بوده است. رئیس پلیس راهور در پاسخ به سؤالی درخصوص استفاده از چراغ زنون در خودروها گفت: استفاده از این چراغ از سال گذشته ممنوع بوده و با تعدادی از رانندگان متخلف برخورد قانونی صورت گرفته است و استفاده از این لامپ در خودروها کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. وی تأکید کرد: استفاده از این چراغ همچنان ممنوع است و به‌زودی براساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، جریمه استفاده از آن سنگین‌تر هم می‌شود.

پلیس مخالف بود

وی در ادامه به موضوع معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: این لایحه توسط دولت به مجلس ارسال شد و در صحن علنی یکی از نمایندگان در موافقت با دو‌ساله ماندن معافیت خودروهای نو برای انجام معاینه فنی صحبت کرد که پلیس نیز در این خصوص دفاع کرد؛ اما یکی دیگر از نمایندگان در صحن علنی پیشنهاد افزایش سن معاینه فنی خودروها را به 5سال داد که با وجود مخالفت پلیس این بند به تصویب رسید. رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بسیاری از نهادهای مرتبط و مسئول کمترین همکاری را در این زمینه با ما داشتند، گفت:

حتی پس از اعلام این خبر در رسانه‌های گروهی نیز این نهادها مطلع نشدند و باید پاسخ دهند که چرا حتی پس از ابلاغ قانون هم از آن اطلاع نیافتند و زمان اجرای قانون متوجه آن شدند! وی با اشاره به اینکه ایمنی، عدم آلایندگی و ارتقای کیفیت هم باید در تولید و هم در مصرف رعایت شود، افزود: چطور به مدت 5 سال خودروی بدون کنیستر در کشور تولید می‌شد اما هیچ واکنش جدی توسط نهادهای مسئول در این زمینه نمی‌بینیم. از سوی دیگر سؤال جالب توجه دیگر این است که زمانی که استاندارد آلایندگی‌ یورو 4 را به یورو 2 کاهش دادند آقایان مسئول کجا بودند؟

کد خبر 137946

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز