یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سال 86 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت در دیدار با اعضای هیأت‌مدیره خانه تئاتر به وضعیت خطرناک تئاترشهر اشاره کرد.

تئاتر شهر

همان زمان وعده بازسازی تئاترشهر مطرح شد و کلنگ بازسازی به بنای 40ساله تئاترشهر زده شد و بعد از گذشت 4 سال هنوز این بنا نیاز به بازسازی دارد و از همه مهم‌تر نمای بیرونی این مرکز تئاتری در حال تخریب است.اسفند سال 85 قرار بود که بازسازی تئاترشهر آغازشود. ابتدا قرار بود بهروز غریب‌پور بازسازی این مجموعه را عهده‌دار شود که بعدها بنا به گفته معاون هنری ارشاد وقت به‌دلیل ضوابط و مقررات ساخت‌وساز این کار به بنیاد رودکی که یک نهاد نیمه‌دولتی و نیمه‌‌خصوصی است، سپرده شد اما این شروع بازسازی به اردیبهشت سال بعد موکول شد که با خود تعطیلی این مرکز تئاتری را به‌دنبال داشت.
از همان زمان اهالی تئاتر نگرانی‌های خود را از وضعیت بازسازی این مجموعه تئاتری اعلام کردند، طولانی شدن این بازسازی با خود شایعه تعطیلی تئاتر را به‌دنبال داشت؛ شایعه‌ای که باعث شد، مدیریت وقت مرکز هنرهای نمایشی چند نشست رسانه‌ای ترتیب بدهد تا اعلام کند که نگرانی‌ها بی‌مورد است اما گویا این نگرانی‌ها چندان بی‌مورد نبود، چراکه بازسازی غیراصولی باعث شده‌است هم تئاترشهر تعطیل شود و هم این بنای قدیمی زودتر از زمان مقرر فرسوده شود.

چندی پیش مهر اعلام کرد که نمای ضلع جنوبی تئاترشهر به‌علت نبود امنیت و محافظت مورد سرقت و تخریب قرار گرفته است. حال مجددا این رسانه اعلام کرده‌است که مجموعه تئاترشهر به‌عنوان حرفه‌ای‌ترین مکان تئاتری ایران و به‌عنوان بنایی که در میراث فرهنگی کشور ثبت شده، به‌دلیل نبود توجه و رسیدگی لازم از سوی مدیران و متولیان تئاتر با مشکلات فراوانی مواجه شده و نمای این بنای هنری در حال تخریب است. بازسازی غیراصولی، گودبرداری و ساخت و ساز در ضلع جنوبی مجموعه آسیب‌هایی جدی به این بنای تئاتری وارد کرده‌است و با این حال هیچ قدم جدی‌ای هم برای رفع این مشکلات از سوی مسئولان امر برداشته نمی‌شود.

با این حال سیدصادق موسوی، رئیس مجموعه تئاترشهر در نخستین نشست مطبوعاتی خود که در 24 خردادماه برگزار شد اعلام کرد که امسال در وزارت ارشاد رقم قابل‌توجهی برای اتمام پروژه بازسازی تئاترشهر تصویب شده‌است. او در ادامه گفت:«اگر این اتفاق بیفتد نقایص موجود برطرف و تجهیزات مورد نیاز تهیه خواهد شد اما در زمان انجام باقیمانده امور مربوط به بازسازی به هیچ عنوان تن به تعطیلی تئاترشهر نخواهیم داد.» با این حال این نگرانی وجود دارد که بازسازی تئاترشهر تعطیلی مجدد را به‌دنبال داشته باشد، بازسازی قبلی تئاترشهر باعث تعطیلی 10 ماه این مرکز شد، تعطیلی که تا 17 بهمن 86 همزمان با بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به پایان رسید. البته تالارهای اصلی و چهارسو در دی ماه همان سال با اجرای نمایش‌های ملاقات بانوی سالخورده به کارگردانی حمید سمندریان و مرغابی وحشی به کارگردانی نادر برهانی مرند فعالیت دوباره خود را آغاز کردند. هرچند که این بازگشایی و جشنواره تئاتر در میان خاک و خل برگزار شد و بازسازی رضایت اهالی تئاتر را به‌دنبال نداشت حالا باید دید بازسازی‌ای که مدیر جدید تئاترشهر اعلام کرده‌است، می‌تواند این ساختمان تئاتری را احیا‌ کند یا خیر.

کد خبر 138083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز