در بحبوحه بازی‌های آسیایی گوانجو و در روزهایی که مدیران سازمان تربیت بدنی از مدال‌آوری ورزشکاران شگفت‌زده شده بودند، وعده خانه مسکونی به هر یک از طلایی‌ها را دادند.

ورزش

بدین‌ترتیب، ورزشکاران ایران که در این بازی‌ها موفق بودند، 20 مدال طلا به دست آوردند تا سازمان تربیت بدنی 20 واحد مسکونی را برای آنها درنظر بگیرد. با گذشت 9 ماه از وعده سازمان تربیت بدنی، نارضایتی اغلب قهرمانان آسیایی از جوایز خود بیشتر از هر موضوعی به چشم می‌آید. به گزارش مهر، زمانی که خبر از خانه‎دار شدن مدال آوران گوانجو داده شد، در مورد اینکه این خانه‎ها کجا، به چه صورت و با چه شرایطی اهدا می‎شود، اطلاع رسانی زیادی نشد. اما بیشتر ورزشکاران با خیال صاحب‎خانه شدن اقدام به دریافت حواله‎های خانه‌های مسکونی وعده داده شده کردند ولی محل خانه‎ها دورتر و شرایط بدتر از آنی بود که آنها را صاحب خانه‎ای برای زندگی کند.

خدیجه آزادپور، بانوی قهرمان تیم ملی ووشو که بعد از این بازی‌ها گفته می‌شد به‌دلیل اینکه مجرد است، سازمان تربیت بدنی حاضر نیست خانه‌ای به او اهدا کند، این روزها از خانه‌دارشدن خود خبر می‌دهد. آزادپور اما نارضایتی خود را از خانه اهدایی چنین اعلام می‌کند: «وقتی برای ارائه مدارک و گرفتن خانه اقدام کردم متوجه شدم که خانه‎های ما همان مسکن مهر است. اما واقعا نمی‎دانستم محل مسکن‎های مهر و شرایط آن اینگونه است. به هر حال اقدام کردیم اما هنوز خانه‌ای تحویل نگرفته‌ایم. این کار باعث شده فقط اسم ما و اینکه خانه دار شده‌ایم، سرزبان‌ها بیفتد.»

صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی به دستور سازمان تربیت بدنی به‌دنبال اهدای واحدهای مسکونی به ورزشکاران قهرمان در گوانجو است. به همین دلیل یوسف کرمی، کاپیتان تیم ملی تکواندو که برای دریافت حواله واحد مسکونی خود از طریق صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی اقدام کرده است، در این رابطه می‌گوید: «فکر می‌کردم در یک محل درست و حسابی به ما خانه می‌دهند. خانه‌هایی که به ما تعلق می‌گیرد 37 کیلومتر دورتر از تهران است. فکر هر جا را می‎کردیم جز اینکه در این منطقه خانه بگیریم.»

محمدباقری معتمد هم که مثل کرمی در گوانجو به مدال طلای تکواندو دست یافت، یکی دیگر از ورزشکاران ناراضی است: «کارهای لازم را برای گرفتن خانه انجام داده‎ام و تا دو سه ماه دیگر تحویل می‎گیرم. اما واقعا جای آن برای زندگی خوب نیست. کاش یک جای بهتر درنظر گرفته می‎شد تا حداقل برای آنهایی که مشکل مسکن دارند، فایده‎ای داشته باشد.»امید نوروزی، کشتی‌گیر وزن 60 کلیوگرم هم به این موضوع اعتراض می‌کند: «قرار بود خانه‎های اهدایی 120 متر باشد و در شهر خود ورزشکاران. بهتر بود حداقل محلی را برای زندگی انتخاب می‌کردند که مناسب زندگی باشد. اینجا که به‌عنوان محل خانه ورزشکاران حرفه‌ای انتخاب شده، روستا است.این چه صاحب خانه شدنی است؛ یعنی من نمی‎توانستم خودم برای خرید این خانه‌ها اقدام کنم. واقعا که به مرگ می‎گیرند تا به تب راضی شویم.»

«مسکن مهر» طرح دولت برای ساماندهی بازار مسکن است که هر شهروندی می‌تواند از طریق آن خانه‌دار شود. این طرح ظاهرا شامل قهرمانان گوانجو هم می‌شود اما مهم‌ترین مسئله‎ای که اعتراض ورزشکاران مدال‎آور در بازی‎های آسیایی را موجب شده این است که به غیراز 5 میلیون تومانی که به‌عنوان پیش‌پرداخت و از طرف صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان هزینه شد، پرداخت اقساط مربوط به این خانه بر عهده خود ورزشکاران است.

البته سعید رضا عاصمی، مدیر صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی تاکید می‌کند: «مبلغ قسط این خانه‎ها خیلی زیاد نیست. حداقل از پول اجاره خانه کمتر است.» جالب اینکه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان بعد از گذشت 5 ماه از پایان بازی‌های آسیایی هفته گذشته اعلام کرد که به مدال آوران نقره و برنز این بازی‌ها هم واحد مسکونی اهدا خواهد شد. اما این خبر خیلی مورد توجه این دسته از ورزشکاران قرار نگرفته و خیلی‌ها از این موضوع بی‌اطلاع هستند. سعید درخشنده، دبیر فدراسیون والیبال در این رابطه به مهر می‌گوید: «اصول آن است که نامه‌ای به فدراسیون ارسال شود تا ما اسامی بازیکنان خود در گوانجو را اعلام کنیم‌ اما هیچ نامه‌ای در این زمینه دریافت نکردیم.»

سجاد انوشیروانی، مدال‎آور برنز ایران در مسابقات وزنه برداری گوانجو هم می‌گوید: «محل واحدهای مسکونی اهدایی به قدری دور است که ارزش گرفتن ندارد. برای من که اردبیلی هستم و ورزشم را در خود تهران پیگیری می‎کنم، داشتن خانه‎ای دورتر از هشتگرد و پرند نیازی نیست. این خانه‌ها به درد فروش هم که نمی‎خورد چون در طرح مسکن مهر قرار دارد. خانه‎ای که قابل زندگی نیست و اختیاری هم برای فروشش نداریم به چه درد می‎خورد؟»

کد خبر 138097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز