گروه بورس: متولی راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن پاسخ به برخی ابهام‌ها در مورد عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از فعالیت شفاف این صندوق‌ها دفاع کرد.

رضا کیانی در گفت‌وگو با همشهری درپاسخ به این پرسش که به‌نظر می‌رسد فرمول محاسبه ارزش واحد‌های صندوق‌های سرما یه‌گذاری با اشکالاتی همراه است، گفت: از نظر من انتقادی به عملکرد این صندوق‌ها و همچنین نحوه محاسبه ارزش خالص دارایی‌هایشان وارد نیست، چرا که این صندوق‌ها تحت نظارت مستقیم و مداوم سازمان بورس هستند وهمه معاملات آنها توسط سازمان بورس لحظه به لحظه بررسی ونظارت می‌شود. وی در ادامه توضیح داد:هر سرمایه‌گذار به قیمت صدور واحد سرمایه‌گذاری، وارد صندوق می‌شود وبه قیمت ابطال، از آن صندوق خارج می‌شود ودر اینجا تفاوت فاحشی در قیمت ابطال و صدور محاسبه نمی‌شود، امکان اینکه مدیران صندوق اطلاعات اشتباه به سازمان بدهند با وجود نرم‌افزار موجود و نظارت آنلاین سازمان غیرممکن است. به گفته وی ارزش خالص دارایی‌های صندوق به‌طور کامل توسط نرم افزار معاملاتی تحت نظارت سازمان محاسبه می‌شود و امکان هیچگونه تغییر دستی در آن وجود ندارد، ضمن اینکه فرمول‌های محاسباتی نیز بارها و بارها بررسی و کنترل‌شده‌اند و هیچگونه اشکالی در آنها دیده نشده است.

کیانی تاکید کرد: باید توجه داشت که به غیراز نظارت آنلاین و مستقیم سازمان بورس، یک سیستم خود کنترل نیز در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد به این معنا که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌شدت روی ارزش خالص دارایی‌هایشان حساس هستند چون این عدد بزرگ‌ترین تبلیغ برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که می‌تواند اعتماد عموم سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کند. رئیس سابق اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و رئیس فعلی امور گواهینامه‌های حرفه سازمان بورس در پاسخ به پرسش همشهری مبنی براینکه برخی شرکت‌های کارگزاری که مجوزچند صندوق را دریافت کرده‌اند برای افزایش گردش معاملاتشان اقدام به انجام معاملات چرخشی کرده و اصطلاحا سفته بازی می‌کنند، گفت:

همانطور که گفتم هیچ‌چیز نمی‌تواند تبلیغ گسترده تری از نمایش روزانه ارزش یک صندوق برای یک صندوق باشد بنابر این بعید است که مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری بخواهد رزومه کاری‌اش را فدای چند معامله چرخشی کند یا ظاهر فریبنده‌ای برای یک سهم نشان دهد، چرا که اعلام شفاف ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری منافع بیشتری برای صندوق‌ها دارد. وی تاکید کرد:بالاترین نظارتی که قبل از نظارت سازمان روی صندوق‌ها وجود دارد افشای روزانه ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری یا ارزش خالص دارایی‌شان است که توجه عموم مردم و مشتریان را به این صندوق‌ها معطوف می‌کند و این بالاترین حد نظارتی برای این صندوق هاست ومدیر یک صندوق حاضر نیست به‌راحتی کارنامه کاری‌اش را برای افزایش گردش معاملاتش از بین ببرد. کیانی تصریح کرد:به غیراین عامل خود نظارتی، 2 بخش نظارتی نیز در سازمان بورس و اوراق بهادار به‌طور مداوم و لحظه‌ای بر عملکرد این صندوق‌ها نظارت می‌کنند که یکی واحد نظارت بر بازار و دیگری مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس است، بر این اساس از نظر من هیچ انتقادی نسبت به عمکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نحوه محاسبه ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری شان وجود ندارد.

کد خبر 138482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز