گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: ایجاد مجتمع‌های آموزشی و پرورشی که با هدف ساماندهی مدارس روستایی در حال اجراست، به حذف بسیاری از مدارس روستایی منجر می‌شود و تبعاتی مانند افزایش جمعیت بازماندگان از تحصیل را به‌دنبال دارد.

مدرس

ایجاد مجتمع‌های آموزشی روستایی را علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در سال 87 مطرح کرد، وزیر سابق آموزش و پرورش بر این باور بود که با تجمیع مدارس روستایی و تشکیل کلاس‌های درس در یک روستا، هزینه‌های تحمیل‌شده به آموزش و پرورش ناشی از تعدد کلاس‌ها، کمبود معلم و فرستادن معلم به مناطق دورافتاده کاهش می‌یابد. البته این طرح با مخالفت جدی مجلسیان روبه‌رو شد که آن را مغایر عدالت آموزشی و موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان و افزایش جمعیت بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و محروم می‌دانستند.

حاجی‌بابایی؛ مخالف دیروز، مجری امروز

نظر نمایندگان مجلس - که وزیر کنونی آموزش و پرورش نیز جزو آنان بود - این بود که در بسیاری از روستاهای کشور مادرها و پدرها به دانش‌آموزان به‌خصوص دختران بنا به دلایلی اجازه نمی‌دهند از روستای خود برای ادامه تحصیل به روستاهای دیگری بروند و این طرح، موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان و نابرابری و نادیده‌گرفتن عدالت آموزشی می‌شود. حمید‌رضا حاجی‌بابایی که در دوره وزارت علی‌احمدی، نماینده مردم همدان در مجلس بود، با اعلام مخالفت شدید با این طرح عنوان کرد: «باید امکان دسترسی همه دانش‌آموزان حتی در دورترین نقاط روستایی به مدرسه و معلم فراهم باشد و ما در این زمینه تلاش می‌کنیم.»
با مخالفت مجلسیان، طرح تجمیع مدارس روستایی نافرجام ماند تا اینکه حاجی‌بابایی که در مقام نماینده مردم و عضو هیات‌رئیسه مجلس مخالف طرح بود، این‌بار با تغییر جایگاه، تغییر نظر داده و از اجرای این طرح سخن می‌گوید! البته حاجی‌بابایی برای این تغییر نظر، دلیلی نیز ارائه کرد: در این طرح مدرسه‌ای حذف یا ادغام نشود بلکه یک مدرسه بین چند روستا به‌عنوان مجتمع آموزشی درنظر گرفته شود و مدیر آن، مدیر‌کل مدارس روستاهای همجوار باشد و امکانات ورزشی و رفاهی نیز از طریق این مجتمع‌ها بین سایر مدارس توزیع شود.

تعطیلی مدارس روستایی، بهای ایجاد مجتمع‌های روستایی

آنطور که از سخنان مسئولان آموزش و پرورش استنباط می‌شود، برخی از مدارس روستایی در شرف تعطیلی هستند و به گفته معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش هدف از ایجاد مجتمع‌های آموزشی و پرورشی روستایی، ساماندهی مدارس پراکنده و کم‌جمعیت روستایی در دوره‌های مختلف تحصیلی است. ابراهیم سحر‌خیز اخیرا در هرمزگان اعلام کرد: مجتمع‌های آموزشی در شهرها به‌صورت اتصال 3 واحد آموزشی نزدیک به هم در دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و در روستاها با ساماندهی مدارس پراکنده و کم‌جمعیت با یک مدیریت واحد صورت می‌گیرد.

مجتمع‌های آموزشی روستایی

بنا بر تعریف آموزش و پرورش، مجتمع‌های روستایی به مراکزی گفته می‌شود که چندین مرکز آموزشی را در یک منطقه روستایی کشور متمرکز می‌کند تا از کمک‌های ویژه دولت برای محرومیت‌زدایی بهره‌مند شود. این مجتمع‌ها زیرنظر یک مدیر اداره می‌شود.

کد خبر 138860

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز