سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عمرالبشیر ، رهبر سودان به چین رفت.

omar albashir in china

البشیر برای گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهور چین، هو جین‌تائو سه‌شنبه 7 تیر وارد این کشور شد.

آمریکا و گروه‌های حقوق بشری از چین به خاطر پذیرش وی انتقاد کرد‌ه‌اند.

او یک روز دیرتر از زمان تعیین شده به چین وارد شد. وزیر امورخارجه سودان گفته است هنگام پرواز بر فراز ترکمنستان مجبور شده‌اند تغییر مسیر بدهند.این تغیر که توضیح زیادی درباره‌اش ارائه نشده باعث نشد تا برنامه سفر کنسل شود یا استقبال از او بر روی فرش قرمز تغییر کند.

بشیر طبق حکم دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام قتل‌عام، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به‌خاطر آنچه در دارفور در غرب سودان اتفاق افتاد؛ تحت تعقیب است. در این درگیری‌ها حدود 300هزار نفر از سال 2003 جانشان را از‌دست دادند.

چین حامی پروپا قرص رهبر سودان است.او اولین رهبر یک کشور است که از سوی دیوان بینالمللی کیفری تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

قرار است او و هو و دیگر مقامات چینی چهارشنبه با هم دیدار و گفت‌و‌گو کنند. پیش از این قرار بود رهبر سودان تا روز پنج‌شنبه در چین بماند اما اکنون مشخص نیست با توجه به تغییر و تاخیر ایجاد شده در برنامه آیا طولانی‌تر خواهد شد یا خیر. او برای آخرین بار در سال 2006 به چین سفر کرده‌ بود.

عمرالبشیر در گفت‌وگو با شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین گفت: "این دیدار ادامه ارتباط متمایز و خاص سودان و چین است که همیشه دوستانه و در حال پیشرفت باقی‌مانده است".

او چین را شریک و همراه"استراتژیک" خواند و افزود که چین" در امور داخلی دیگران دخالت نمی‌کند".

چین بعد از انتقادها از این برنامه دفاع کرد و اعلام کرد: "این کاملا منطقی است که چین از رهبر کشوری که با آن روابط دیپلماتیک دارد، برای سفر به این کشور دعوت کند".

کد خبر 138905
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز