همشهری آنلاین : وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس طرح جدید ساماندهی سرانه‌ها، لیست تمام مدارس تهیه و مدارس درجه‌بندی می‌شوند تا برحسب نوع مدرسه، منطقه جغرافیایی و میزان مساعدت‌ها، میزان سرانه آنها تعیین شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی سراسر کشور، گفت: تحولات آموزش ابتدایی در زمینه‌های گوناگون از جمله ساختار، محتوا و روش‌های تدریس و برنامه‌ریزی صورت گرفته است و علاوه بر برنامه‌های متنوعی که در گذشته در دوره ابتدایی داشتیم بحث تحول در محتوا را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه کتاب‌های درسی پایه اول ابتدایی تقریبا آماده است، ادامه داد: برای آموزش معلمان ابتدایی و نحوه تدریس کتب جدید، آموزش معلمان این پایه تحصیلی از هفته قبل آغاز شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر این اساس طبق برنامه‌ریزی انجام شده در مرحله اول 60 نفر از معلمان آموزش ابتدایی و در مرحله دوم 720 نفر آموزش می‌بینند و سپس آموزش 60 هزار معلم دوره ابتدایی نیز در استان‌های کشور آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: آموزش معلمان در مرحله اول به صورت حضوری و در مرحله دوم و سوم به صورت مجازی خواهد بود و طی آن معلمان از آموزش‌های 250 ساعته، 72 و 36 ساعته برخوردار خواهند بود.

حاجی بابایی با بیان اینکه کار تحول بنیادین در ابتدایی در حال نهایی شدن در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، همچنین با اشاره به تعطیلی روز پنجشنبه مدارس ابتدایی گفت: زمانی که کاری آغاز می‌شود دیدگاه‌های متفاوتی درباره آن عنوان می‌شود. این در حالی است که طبق روال قانونی بیش از یک سال برای این طرح بزرگ، کار کارشناسی انجام شد.

وی یادآور شد: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها طرحی است که ابتدا در مدارس روستایی اجرا و سپس در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد، همچنین در بهار امسال نیز طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در شهرهای کشور به اجرا درآمد که طی آن حدود صددرصد مدارس به صورت داوطلبانه این طرح را اجرا کردند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها با بررسی کشورهای مختلف انجام شده و واکنش‌های خوبی داشت، البته اگر افرادی نسبت به آن انتقاداتی داشته باشند سعی می‌کنیم آن را برطرف کنیم.


500 مدرسه ورزش امسال در کشور راه‌اندازی می‌شود


حاجی بابایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در شهر تهران مدارس ورزش به بخش غیردولتی واگذار می‌شود، گفت: مدارس ورزش نیز همچون سایر مدارس به دو صورت اداره می‌شود لذا کسانی ممکن است مدارس ورزش غیردولتی تشکیل بدهند، اما شمار مدارسی که آموزش و پرورش در قالب مدارس ورزش راه‌اندازی می‌کنند کماکان افزایش پیدا می‌کند به طوری که برای سال تحصیلی جدید 500 مدرسه ورزش در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که اگر 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز داریم همه این دانش‌آموزان ورزش‌کننده باشند، بنابراین باید برای تمام دانش‌آموزان سراسر کشور ورزش را تعریف کنیم.


واریز سرانه یکسان به حساب همه مدارس ظلم است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص گله‌مندی مدیران مدارس از هزینه‌های انرژی نیز گفت: باید انرژی را به صورت متعادل مصرف کنیم چرا که یکی از اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها مصرف درست انرژی است. اگر به سمتی حرکت کنیم که نوبت بعدازظهر در مدارس دایر نباشد قطعا مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

وی در توضیح بیشتر گفت: استفاده بهینه از انرژی نیز از موارد دیگری است که آموزش و پرورش آن را مورد توجه قرار داده، بنابراین فضاهای آموزشی باید به نحوی ساماندهی شوند که حداقل استفاده را انجام دهند.

حاجی بابایی گفت: یک مقدار در بخش انرژی با مشکل مواجه هستیم که در حال رفع کردن آن هستیم و طی چند روز گذشته نیز بخشی از سرانه استان‌ها را واریز کردیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از علل بروز این مشکلات این است که بودجه در سه ماهه اول امسال تخصیص داده نشد، لذا نه تنها آموزش و پرورش بلکه سایر دستگاه‌ها نیز با این مشکل مواجه بودند و از این مساله رنج می‌بردند.

وی با بیان اینکه درصد بسیاری از مشکل گرمایشی و سرمایشی مدارس به کنترل و مدیریت برمی‌گردد؛ خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال اعتبار ویژه‌ای برای گرمایش و سرمایش مدارس در نظرگرفته شد و امسال نیز 30 میلیارد تومان علاوه بر سرانه مدارس به این امر تخصیص یافته است.

حاجی بابایی تاکید کرد: معاون پشتیبانی وزارتخانه را مامور کرده‌ایم تا بخش سرانه مدارس را ساماندهی کند تا مشخص شود به چه مدارسی باید سرانه بپردازیم و به چه مدارسی نپردازیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه مدارس از مباحثی است که تاکنون تعریف نشده است، افزود: در ساماندهی سرانه مدارس به مدارسی که از مشارکت‌های مردمی بالایی برخوردارند نباید همان سرانه‌ای پرداخت شود که به مدرسه‌ای که هیچ برخورداری از مشارکت مردمی ندارد، لذا باید این امر مدنظر قرار گرفته و ساماندهی شود. چرا که واریز سرانه یکسان به حساب همه مدارس ظلم است.

وی تاکید کرد: بر اساس طرح جدید ساماندهی سرانه‌ها، لیست تمام مدارس مشخص و مدارس درجه‌بندی می‌شوند تا مدارس برحسب نوع آن از جمله شاهد، هیات امنایی، عادی، قرار گرفتن در مناطق جغرافیایی و میزان مساعدت‌ها درجه‌بندی شود تا بر این اساس بخش مهمی از مشکلات مدارس را رفع کنیم.

حاجی‌بابایی گفت: اگر مدرسه‌ای در پرداختن فیش گاز و برق و آب و تلفن مشکل دارد باید سریعا موضوع بررسی شده و اداره آموزش و پرورش آن را پرداخت کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تمام حساب‌های مدارس آنلاین می‌شود و در اختیار ادارات آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا چنانچه مدرسه‌ای اعلام کرد که مشکل مالی در پرداخت قبوض خود دارد، بر اساس حساب مدارس نسبت به این مساله رسیدگی شود.


تعطیلی پنج‌شنبه‌ها ارتباطی به هدفمندکردن یارانه‌ها ندارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر قبول ندارم که انرژی را در آموزش و پرورش مدیریت می‌کنیم که تشکیل مجتمع‌های شهری نیز در راستای ساماندهی مدارس صورت می‌گیرد و به جای اینکه به فرض 80 هزار مدرسه داشته باشیم با تجمیع این مدارس را به 40 هزار مدرسه کاهش می‌دهیم که به نوبه خود تاثیر بسیار زیادی در هزینه‌ها از جمله کاهش مصرف انرژی دارد.

وی تاکید کرد: با انتقال نوبت بعدازظهر مدارس به نوبت صبح، مدارس ساماندهی می‌شوند و شیفت مخالف مدارس به فوق‌برنامه‌ها اختصاص پیدا می‌کنند.

حاجی بابایی یادآور شد: طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هرچند که برای کیفیت‌بخشی و ارتقای آموزش اجرا می‌شود اما با تعطیلی مدارس ابتدایی در روز پنج شنبه در سراسر کشور 280هزارکلاس تشکیل نمی‌شود، حدود 400 هزار معلم به مدرسه به ویژه مدارس روستایی نمی‌روند و شش میلیون دانش‌آموز در روز پنج‌شنبه به مدرسه نمی‌روند که به نوبه خود تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد.

 وی با بیان اینکه طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها ارتباطی به هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد، گفت: آنچه که از تعطیلی مدارس ابتدایی در روز پنج‌شنبه مطرح می‌شود آثار مثبت این طرح است.

حاجی بابایی با اشاره به راه‌اندازی مجتمع‌های شهری در مدارس نیز از امسال گفت: در مرحله اول برای چهارهزار مدرسه در استان ها برنامه‌ریزی شده است و بر این اساس بیش از هشت هزار مدرسه به مجتمع آموزش و پرورشی شهری تبدیل می‌شوند.  

کد خبر 139227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز