گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با اینکه وزیر آموزش و پرورش بارها اعلام کرده اعتقادی به تحصیل دانش‌آموزان با معدل بالا در مدارس خاص ندارد و این دانش‌آموزان برای ایجاد انگیزه باید در کنار سایر دانش‌آموزان درس بخوانند اما وی تغییر عقیده داده و اکنون درصدد گسترش مدارس استعدادهای درخشان و نمونه مردمی برآمده است.

آموزش و پرورش

مدیر‌کل آموزش و پرورش شهر تهران هفته گذشته از افزایش صددرصدی ظرفیت پذیرش دبیرستان‌های استعدادهای درخشان و نمونه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی آینده سخن گفت.علی یزدی‌خواه درباره دلیل این کار به فارس گفت: به‌دنبال استقبال گسترده دانش‌آموزان متقاضی ورود به دبیرستان‌های تابعه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دبیرستان‌های نمونه دولتی شهر تهران و نیز ارائه نتایج اولیه به وزیر آموزش‌وپرورش، حاجی‌بابایی برای افزایش صددرصدی ظرفیت ورود به این مراکز در پایتخت دستور ویژه صادر کرد.

مخالفی که موافق شد

حمید‌رضا حاجی‌بابایی پس از خداحافظی از نمایندگی مجلس و ورود به وزارت آموزش و پرورش بارها در سخنان خود از جداسازی دانش‌آموزان و تحصیل آنها در مدارس خاص انتقاد کرده بود، یکباره در اواخر سال89 تغییر عقیده داد و درصدد گسترش مدارس خاص مانند استعدادهای درخشان و نمونه مردمی برآمد. وزیر آموزش و پرورش بیشتر بر این باور بود که «این هنر نیست که دانش‌آموزان معدل بالا را که برخی از آنها از وضعیت مالی مناسبی هم برخوردارند و امکان شرکت در کلاس‌های خصوصی دارند دور هم جمع کنیم و به آنها درس بدهیم، بلکه هنر مدارس این است که دانش‌آموزان معدل 12 و 13 را جمع کنند و در پایان سال معدلشان را به 17 یا 18‌برسانند».

زشت که زیبا شد

حاجی بابایی بارها این جمله را بیان کرده که «ایجاد مدارس برای دانش‌آموزان تیزهوش، تنوع و زیبایی تحصیل را در مدارس از بین برده و در رویکرد جدید به‌دنبال کاهش تنوع مدارس که اکنون به شکل مدارس عادی، نیمه دولتی، هیأت‌امنایی، تیزهوشان، غیردولتی، وابسته و... فعالیت می‌کنند، هستیم. معلوم نیست چرا تغییر عقیده داده و دستور داده تا تعداد مدارس تیزهوشان در تهران دو برابر تعداد کنونی شود. فراموش نکرده‌ایم که وزیر آموزش و پرورش در این باره به مهر نیز گفته بود: «هم‌اکنون هیچ‌یک از معلمان، اولیا و دانش‌آموزان از این تنوع رضایت ندارند و باید به سویی حرکت کنیم که تعدیل مناسبی در تنوع مدارس ایجاد شود.» وزیر آموزش و پرورش به فاصله چند ماه از سخنان خود مبنی بر زشت بودن جداسازی دانش‌آموزان نخبه و تنوع مدارس، اسفند‌ماه‌89 گفت: «استعدادهای درخشان یک اضطرار است و به‌دلیل اهمیت ویژه این امر برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری باید در زمینه نخبگان و استعدادهای درخشان انجام شود.»

الگو‌برداری ناقص

بهروز فتحی، کارشناس آموزش‌وپرورش در این باره به همشهری گفت: استعدادهای درخشان الگو‌برداری ناقص از متد آموزش پیشرفته دنیاست و آنچه اکنون در کشور ما انجام می‌شود شناسایی غیر‌کارشناسی استعدادها است و مورد تایید مجامع علمی و آموزشی دنیا نیست. وی اظهار کرد: ما در نظام آموزش و پرورش با روش غیر‌علمی استعداد‌یابی می‌کنیم و اسم آن را هم نخبه‌پروری می‌گذاریم و از این موضوع به‌خود می‌بالیم، روش استعداد‌یابی در نظام آموزش‌وپرورش ما درست و علمی نیست و اکنون دانش‌آموزان نخبه و نابغه بسیاری در مدارس مناطق دورافتاده در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و به‌دلیل نداشتن بنیه مالی برای شرکت در کلاس‌های فوق‌برنامه و دسترسی نداشتن به امکانات، هرگز اندیشه شرکت در آزمون‌های استعدادهای درخشان به ذهن‌شان خطور نکرده‌است.

شهریه بالا، مشکل دانش‌آموزان کم‌ ‌بضاعت

شهریه بالای مدارس استعدادهای درخشان یکی از عواملی است که موجب می‌شود دانش‌آموزان کم بضاعت که توان پرداخت آن را ندارند عطای درس خواندن در این مدارس را به لقایش ببخشند و به مدارس دولتی عادی روی آورند. وزیر آموزش‌وپرورش بهمن‌‌ماه‌89 در این باره گفت: مدارس سمپاد به‌علت اینکه کلاس‌های فوق برنامه دارند و از استادان و معلمان خارج از آموزش‌و‌پرورش دعوت به همکاری می‌کنند هزینه‌هایی برایشان ایجاد می‌شود که باید آن را از طریق شهریه تأمین کنند. حاجی بابایی تصریح کرد: وزارت آموزش‌وپرورش درباره شهریه این مدارس تصمیم نمی‌گیرد و این هیأت امنای مدارس سمپاد هستند که شهریه این مدارس را مشخص می‌کنند. شاید تأکید بر توسعه این مدارس بی‌ارتباط با اخذ شهریه در این مدارس نباشد؛ امری که باعث شد مخالفت به موافقت تبدیل شود.

کد خبر 139996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز