دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب ملی‌گرایان صرب بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا پیشتاز انتخابات پارلمانی صربستان است.

به گزارش بی.بی.سی، یکی از گروه‌های ناظر بر انتخابات صربستان اعلام کرده است که ملی‌گرایان در این کشور 28.5 درصد آرا را از آن خود کرده‌اند، اما انتظار نمی‌رود بتوانند با احزاب دیگری برای تشکیل دولت جدید ائتلاف کنند.

این گروه همچنین آرای به دست آمده برای سایر احزاب را این چنین اعلام کرده است:حزب دموکرات طرفدار اتحادیه اروپا و حزب دموکراتیک صربستان به ترتیب 22 و 17 درصد آرای انتخابات پارلمانی را کسب کرده‌اند.

با اعلام نتایج اولیه انتخابات تومیسلاو نیکولیج کاندیدای حزب ملی گرایان صرب برای تصدی مقام نخست وزیری این کشور ادعا کرد:ما همانگونه که انتظار داشتیم (در انتخابات) پیروز شدیم.او افزود:به رغم  رقابت با احزاب تحت رهبری رییس جمهوری و نخست وزیر ما قدرت خود را به همگان نشان دادیم.

کاندیدای ملی گرایان سپس خواستار استعفای بوریس تادیچ رییس جمهوری و وژیسلاو کوشتونیکا نخست وزیر صربستان شد. هر دوی این افراد در مبارزات انتخاباتی اعلام کرده بودند در صورت پیروزی روابط نزدیکی را با اتحادیه اروپا برقرار کنند.

خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشور‌های عضو این اتحادیه که در بروکسل برگزار می‌شود در اولین اظهار نظر رسمی گفت:اکثر مردم صربستان به نیرو‌های دموکراتیک طرفدار اتحادیه اروپا رای دادند.

سولانا افزود:من امیدوارم به سرعت دولتی متشکل از نیرو‌های طرفدار اتحادیه اروپا در صربستان تشکیل شود.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس بروکسل سرگرم مباحثه بر سر روابط خود با دولت بلگراد و آینده کوزوو هستند.

 کوشتونیکا و حزب ملی‌گراى صربستان، کوزوو را بخشى از صربستان می‌دانند و در مبارزه انتخاباتى و برنامه حزبى خود بر این امر تاکید کرده اند. کوشتونیتسا امیدوار است که روسیه در تصمیم‌گیریهاى آتى شوراى امنیت سازمان ملل در مورد استقلال کوزوو، از حق وتوى خود استفاده کند و با تحقق استقلال این منطقه مخالفت ورزد.

صربها، کووزو را بخشى از خاک خود می‌دانند، در حالیکه اکثریت آلبانیایى ساکن این منطقه، در تلاش دستیابى به استقلال هستند. از سال 1999 به بعد، این منطقه تحت نظارت بین‌المللى قرار دارد.

کد خبر 13953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز