دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نفرت از آمریکا عمیق شده است، اما نه فقط در ذهن اسلام‌گرایان جهادی؛ این نفرت در اروپا هم که به صورت سنتی همپیمان آمریکا محسوب می‌شود حلول کرده است.

روزنامه اتریشی دی پرسه نوشت، جیمز هوگه، سردبیر «فارن افیرز» (مشهورترین مجله سیاست خارجی آمریکا) معتقد است سال‌ها طول می‌کشد تا اروپا بی‌اعتمادی‌اش را کنار بگذارد.

هوگه در چارچوب یک «فروم سیاسی» که «موسسه علوم انسانی» و این روزنامه برپا کرده بودند به تشریح روابط کنونی و آینده فراآتلانتیک پرداخت.

به گفته وی ضدآمریکایی‌گری در اروپا امروز کیفیت جدیدی یافته است.

هوگه گفت: ضدآمریکایی‌گری اکنون به سوی این تردید بنیادین وسعت یافته است که آیا شکلی از دموکراسی که ما آن را پیکربندی کرده‌ایم، اصولا خوب است و آیا آمریکا به عنوان رقیب، بزرگ‌ترین مزاحم ما نیست.

سردبیر مجله سیاست خارجی آمریکا گفت، هر چه جنگ با ترور بیشتر طول بکشد، ایجاد اعتماد لازم و دوباره میان همپیمانان غربی سخت‌تر خواهد شد.

این تحلیل‌گر ارشد گفت: اوضاع بسیار جدی است.

به گفته وی، اتخاذ رفتاری مشترک میان اروپا و آمریکا در مسایل مربوط به سیاست‌های امنیتی به ویژه بر اثر پدیدآمدن قدرت‌های جدیدی مانند چین، هند و دیگر کشورها و تا حدی اندونزی ضروری است.

هوگه رقابت اقتصادی میان آمریکا و چین را بزرگ‌ترین چالش امروز برای غرب خواند و گفت: اگر ما اکنون روابط فراآتلانتیک را مرتب نکنیم، دیگر کشورها در مدت زمانی اندک بسیار قوی‌تر از ما خواهند شد.

وی همچنین اظهار داشت که اروپا هیچ انتخاب دیگری جز گزینه فراآتلانتیک ندارد.

کد خبر 14008

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز