پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۰۸
۰ نفر

گروه سیاسی - مرتضی بیات: سابقه وحدت اصولگرایان طی یک دهه گذشته به تشکیل شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی در سال 81 بازمی‌گردد که با استفاده از عنوان آبادگران ایران اسلامی مسیر خطی پیروزی مقطعی اصلاح طلبان را در انتخابات کشور مسدود کردند.

انتخابات

انتخابات

در دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، 64 درصد کرسی‌های شوراها در سراسر کشور در اختیار نیروهای ائتلاف نوظهور آبادگران قرار گرفت و از آن زمان پیروزی‌های پیاپی اصولگرایان آغاز شد. نخستین موفقیت اصولگرایان در عرصه رقابت انتخاباتی زمینه دومین پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس هفتم را فراهم کرد و به تبع آن در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم نیز اصولگرایان توانستند به پیروزی دست یابند تا به این ترتیب قوه مجریه و مقننه در اختیار اصولگرایان قرار گیرد.

تجربه عدم هماهنگی و انسجام اصولگرایان در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری زنگ خطری بود تا این جریان بتواند در انتخابات مجلس هشتم بازهم به فهرستی واحد، متشکل از اکثریت گروه‌های اصولگرا دست یابد و پیروزی را از آن خود کند.

جبهه وحدت آفرین

جایگزینی جبهه متحد اصولگرایان به‌جای شورای هماهنگی نقطه ثقل پیروزی در انتخابات مجلس هشتم بود، این جبهه تازه تاسیس متشکل از 3 ضلع اصولگرایان سنتی (مؤتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری) اصولگرایان تحول‌خواه و ائتلاف رایحه خوش خدمت که نزدیکان دولت نهم بودند، مدلی بود که در آن برهه توانست اجماعی حداکثری در میان اصولگرایان ایجاد کند و نمایندگان این جبهه یعنی حیدر مصلحی و صادق محصولی از طرف گروه رایحه خوش خدمت، اسدالله بادامچیان و شهاب‌الدین صدر از مؤتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری و حسین فدایی و علیرضا زاکانی از اصولگرایان تحول خواه در کنار 5 نفر از بزرگان جریان اصولگرایی، شورای مرکزی جبهه متحد را تشکیل دادند.

ساختار جدید وحدت‌گرایی

در آبان ماه سال 89 تشکیل جلسه 30 نفره اصولگرایان زمینه ساز شکل‌گیری ساختار جدید وحدت اصولگرایان در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی شد، بعد از این جلسه کمیته‌ای متشکل از ولایتی، حداد عادل و عسگراولادی مامور شدند تا پروژه رسیدن به وحدت حداکثری اصولگرایان را پیگیری کنند.

پس از گذشت 7ماه با اضافه شدن آیت‌الله کعبی و آیت‌الله حسینی بوشهری به‌عنوان نمایندگان آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی و حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد به‌عنوان نمایندگان جامعه روحانیت مبارز تهران تعداد اعضای کمیته 3نفره را به 7نفر رساندند تا با اضافه شدن 8 نفر از نمایندگان گروه‌های اصولگرا به آن گروه 7+8 را تشکیل دهند.حال با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی، شاهد تشکیل ساز و کاری جدید برای رسیدن به وحدت

حداکثری جریان اصولگرایی هستیم.

کمیته 8 نفره

آنطور که گفته می‌شود کمیته 8 نفره اصولگرایان شامل نمایندگانی از گروه‌های مختلف اصولگراست که اصولگرایان سنتی (جبهه پیروان خط امام و رهبری) 2 عضو و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که در دوره گذشته به همراه احمد توکلی اصولگرایان تحول‌خواه را نمایندگی می‌کردند نیز 2 عضو آن‌را تشکیل می‌دهند. وزرای مستعفی و برکنار شده دولت‌های نهم و دهم و دولتی‌های منتقد جریان انحرافی نیز2 عضو دیگر کمیته 8 نفره هستند و دست‌آخر و هرکدام از آقایان محمد باقر قالیباف و علی لاریجانی نیز یک عضو به‌عنوان نماینده خود به این کمیته معرفی کرده‌اند.

بر این اساس محمدرضا باهنر و منوچهر متکی به‌عنوان نمایندگان اصولگرایان سنتی، علیرضا زاکانی و حسین فدایی به‌عنوان نمایندگان جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، کاظم جلالی به‌عنوان نماینده علی لاریجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی به‌عنوان نماینده قالیباف و حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی به‌عنوان نماینده دولتی‌های منتقد جریان انحرافی به این کمیته معرفی شده‌اند. قالیباف هم حجت‌‌الاسلام خاموشی را به‌عنوان نماینده خود به کمیته مذکور معرفی کرد.با کناره‌گیری صفار هرندی از بین آقایان اسماعیل کوثری، کامران باقری لنکرانی و غلامحسین الهام، یک نفر به نمایندگی نفر دوم وزرای مستعفی و برکنار شده دولت‌های نهم و دهم به کمیته 15نفره اضافه خواهد شد.هرچند برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس پیشنهاد داده‌اند که حجت‌الاسلام حسینیان به‌عنوان نماینده این جبهه به کمیته 7 نفره اضافه شود.

تشکیل کمیته 15 نفره اصولگرایان نشان می‌دهد که مسیر دستیابی جریان اصولگرایی به وحدت حداکثری تا حدی هموار شده است اما از سوی دیگر نباید این نکته را از نظر دور داشت که مقوله وحدت اصولگرایان از یک سو باید جامع و فراگیر باشد و از سوی دیگر مانع. به این معنا که هر جریانی با تابلوی اصولگرایی نتواند در جمع اصولگرایان حاضر شود و اساسا شایستگی و لیاقت و انطباق با گفتمان اصولگرایی مبنای انتخاب کمیته 15‌نفره قرار گیرد، تا شاهد حضور افرادی کارآمد و متعهد در مجلس نهم باشیم.

کد خبر 140350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز