همشهری آنلاین: تایید دوپینگ دو چهره سرشناس کشتی فرنگی ایران که همه آن‌ها را شانس مدال طلای جهان و المپیک می‌دانستند، ضربه بزرگی به پیکره کشتی ایران وارد کرده است.

کشتی

   به گزارش ایسنا، سه‌شنبه ( 28 تیر) نامه‌ای محرمانه از آژانس جهانی ضد دوپینگ «وادا» به فدراسیون کشتی و فدراسیون پزشکی - ورزشی ایران رسید که طی آن اعلام شد دو نمونه A کشتی‌گیران ایرانی مثبت است.

 از گوشه و کنار اسامی این دو کشتی‌گیر به خارج درز کرد که شنیدن نام این دو که سابقه قهرمانی داشته و از شانس‌های مدال طلای ایران در المپیک لندن هم به حساب می‌آمدند، جامعه کشتی و ورزش ایران را به بهت فرو برد.

 حضور سر زده ماموران «وادا» در اردوی کشتی

 داستان از اینجا شروع شد که حدود 40 روز پیش ماموران «وادا» به طور سر زده وارد ایران شدند و از ورزشکاران شاخص چند رشته از جمله کشتی تست دوپینگ گرفتند. این نمونه گیری در هیچ مسابقه‌ای انجام نشد، بلکه نمونه گیری خارج از مسابقه و در اردوی تیم ملی گرفته شد، حمید سوریان هم از جمله فرنگی کارانی بود که تست دوپینگ داد، نتیجه‌ تست سوریان منفی بود، اما دو کشتی‌گیر سرشناس دیگر متهم به استفاده از مواد ممنوعه شده‌اند.

ضربه بزرگ به کشتی ایران

 در حالی که اردوی تیم ملی کشتی فرنگی در بهت کامل به سر می‌برد و همه مربیان و کشتی‌گیران ارتباط خود را با بیرون قطع کرده‌اند،‌ عارف ربطی - دبیر فدراسیون کشتی چندین احتمال را پیش روی ما می‌گذارد.

 ربطی در باره این خبر گفت: در این شرایط هر احتمالی به ذهن می‌رسد. اگر واقعا قضیه صحت داشته باشد و این دو کشتی‌گیر واقعا دوپینگ کرده باشند، حرکتشان دور از جوانمردی بوده است. این کار ضربه بزرگی به کشتی ایران زده است و اگر محرومیت آن‌ها قطعی شود‌، زحمات چندین ساله که برای این کشتی‌گیران کشیده شده است، همگی به هدر رفته است.

 شاید توطئه باشد!

 اما ربطی یک احتمال دیگر را مطرح می‌کند: شاید کشتی‌گیران واقعا دوپینگ نکرده‌اند و این مساله توطئه خارجی‌ها باشد، رقبای ما می‌خواهند که اگر دو طلای المپیک بگیریم، قهرمان می‌شویم و می خواستند با این کار جلوی کشتی ایران را بگیرند. آن‌ها به خوبی می دانستند کدام کشتی‌گیران شانس مدال طلای ایران در المپیک هستند، البته این موضوع را هم نمی‌شود 100 درصد تایید کرد و تنها می‌شود گفت احتمال آن‌ها وجود دارد.

دعوت قاسم رضایی به اردوی تیم ملی فرنگی پس از سه سال

 تا زمانی که حکم قطعی در مورد کشتی‌گیران دوپینگی صادر نشود، اسامی آن‌ها اعلام نخواهد شد، اما با دعوت قاسم رضایی، کشتی‌گیر 96 کیلوگرمی به اردوی تیم ملی، خیلی چیزها عیان می‌شوند.

 رضایی که مدال برنز جهان در سال 2007 را در کارنامه دارد، المپیک پکن آخرین میدانش به همراه تیم ملی بود. رضایی پس از کنار ماندن از تیم ملی قصد داشت برای کشور آذربایجان کشتی بگیرد که فدراسیون کشتی به او رضایت نامه نداد، ولی حالا با مشکلی که برای کشتی ایران به وجود آمده است، رضایی پس از سه سال به تیم ملی نزدیک شده و به جمع اردونشینان می‌پیوندد.

 آروزهای برباد رفته

 خیلی ها معتقد بودند و هستند که تیم ملی فعلی کشتی فرنگی ، بهترین تیم ایران در تاریخ است و همه کارشناسان ایران را شانس اول قهرمانی در مسابقات جهانی استانبول می‌دانستند،اما با مساله رخ داده، اوضاع پیچیده شده است، شاید تیم محمد بنا بتواند بدون این دو مهره شاخص باز هم مدعی قهرمانی جهان باشد، اما جمع کردن این تیم و ساختن کشتی‌گیران از لحاظ روحی کار دشواری به نظر می‌رسد. باید دید محمد بنا می‌تواند تیمش را در این 45 روزه تا مسابقات جهانی دوباره جمع کند؟ به هر حال در آستانه از دست دادن دو مهره بزرگ کشتی فرنگی هستیم؛ دو مهره‌ای که هر کدام از آن‌ها را شانس مدال طلای المپیک می‌دانستیم، اما حالا این آرزوها و رویاها برباد رفته به نظر می‌رسند.

کد خبر 140830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز