چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

رد طرح استفساریه اصلاح قانون انتخابات که به تصویب مجلس رسید، همچنان نتوانسته مشکل برخی نمایندگان کنونی مجلس را برای شرکت در انتخابات نهم مجلس برطرف کند.

محمد حسین فرهنگی

پیش از این شورای نگهبان اطلاق یک دوره نمایندگی به کمتر از 4سال را تبعیض ناروا دانسته بود. در این خصوص با محمد حسین فرهنگی، عضو هیأت رئیسه مجلس و از مدافعان استفساریه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سرنوشت مذاکرات رئیس مجلس با شورای نگهبان چه‌شد؟

دور دوم مذاکرات با شورای نگهبان باید برگزار شود تا براساس جمع بندی‌ای که به عمل می‌آید تصمیم‌گیری شود. به نظر می‌رسد جواب منفی به استفساریه محدوده انتخاب شوندگان را کم خواهد کرد و این موضوع تأثیر منفی بر انتخابات می‌گذارد. این کار به‌طور طبیعی روی میزان مشارکت مردم از یک سو و عدم‌امکان وجود کاندیداها از سوی دیگر تأثیر می‌گذارد.

  • شما با این شرط مخالف هستید یا مشکلی که برای 50نماینده پیش آمده؟

با هر دو. در وهله اول معتقد هستم که حداقل‌های مورد نیاز شروط نمایندگی در لیسانس تأمین می‌شود و لزومی به بالابردن سطح تحصیلات نیست.

  • تنها همان 50 نماینده با رد استفساریه مشکل پیدا می‌کنند؟

نه. متفاوت است. با توجه به جواب استفساریه، میزان افرادی که براساس قانون اصلاح انتخابات در شرایط فعلی دچار مشکل می‌شوند متفاوت خواهد بود. اگر مدرک معادل را حذف کنیم تعدادی در عمل حذف می‌شوند. اگر بعضی از مدارک معادل را حذف کنیم عدد متفاوت می‌شود و اگر بحث پایان 4سال را ملاک قرار دهیم، عده‌ای دیگر کم می‌شوند. اگر فقط میان دوره‌ای را حذف کنیم، عده دیگری هم حذف می‌شوند.

کد خبر 140878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز