سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکت ملی صنایع مس در آستانه عرضه سهام این شرکت در تالارهای مبادلات اعلام شد.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار درباره روش تعیین قیمت پایه سهام شرکت مس برای عرضه  در بورس گفت: قیمت هر سهم شرکت مس براساس ترکیبی از وضعیت دارایی‌های شرکت و روش سودآوری آن تعیین می‌شود.

وی افزود: طبیعتاً  زمانی که شرکتی در حال فعالیت است صرفاً دارایی‌های شرکت نمی‌تواند ملاک تعیین قیمت باشد بلکه روش سود‌آوری آن نیز برای تعیین قیمت پایه باید لحاظ شود.

رئیس سازمان بورس  اوراق بهادار در ادامه خاطرنشان کرد: برخی کارشناسان معتقدند در صورتی که شرکت مس گزارش بودجه   86 خود را به بازار منعکس کند می‌توان قیمت واقعی‌تری برای این شرکت در نظر گرفت.

صالح‌آبادی تأکید کرد: وضعیت شرکت مس وابسته به قیمت جهانی این محصول است، هر چه قیمت جهانی این فلز در سطح جهان کاهش یابد تأثیر منفی بر سودآوری این شرکت خواهد داشت و هر چه افزایش یابد این شرکت وضعیت بهتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مس در عرصه جهانی روند نزولی دارد گفت:  به همین دلیل در صورت ارائه گزارش بودجه سال  86 شرکت مس، قیمت این شرکت به صورت واقعی‌تر منعکس خواهد شد.

رئیس سازمان بورس  اوراق بهادار همچنین از ارائه اطلاعات سهامداران شرکت مس به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خبر داد و گفت: مراحل ثبت سهام این شرکت در شرکت سپرده‌گذاری برای عرضه از طریق سیستم معاملات انجام شده است.

وی با بیان اینکه سهام سهامداران فعلی شرکت مس باید در شرکت سپرده‌گذاری ثبت شود تا این سهام قابلیت انجام معامله داشته باشد گفت: برنامه بورس بر این بود تا سهام شرکت مس هفته آینده عرضه شود، اما برخی معتقدند، به دلیل تعطیلات  2 روزه در هفته آینده، ممکن است کشف قیمت این سهام به درستی صورت نگیرد زیرا ممکن است در این روز همه فعالان بازار حضور نداشته باشند.

صالح آبادی با بیان اینکه پیشنهادها بر این است که عرضه سهام شرکت مس دو هفته دیگر صورت بگیرد گفت: سازمان تلاش می‌کند تا قیمت این سهام به درستی تعیین شود اما در نهایت قیمت براساس عرضه و تقاضای بازار و سیستم کشف   قیمت مشخص می‌شود.

بورس نفت

رئیس سازمان بورس در ادامه درخصوص جلسه روز یکشنبه کمیسیون انرژی مجلس درخصوص بورس نفت گفت: در این جلسه، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده سازمان بورس درخصوص بورس نفت ارائه کردم اما در این جلسه مسئولین شرکت بورس نفت برای ارائه گزارش کار حضور نداشتند.

صالح‌آبادی درخصوص وظایف سازمان بورس در مورد بورس نفت گفت: براساس قانون جدید سازمان بورس مقام ناظر خواهد بود. در این زمینه سازمان بورس موظف به تهیه آیین‌نامه‌ها و مقررات بورس نفت است تا پس‌ از تصویب در شورای بورس اجرایی شود.

وی افزود: اما مراحل اجرایی و عملیاتی تشکیل بورس نفت برعهده مدیران شرکت بورس نفت است و سازمان در فرآیند شکل‌گیری این بورس، وظیفه سیاست‌گذاری و تدوین مقررات و سپس نظارت  را برعهده دارد.

عرضه سهام فولاد مبارکه

در همین حال صالح‌آبادی در جریان بازدید از کارخانه فولاد مبارکه در اصفهان درخصوص عرضه سهام این شرکت در بورس گفت: درمرحله نخست 5 درصد سهام فولاد مبارکه در بورس عرضه خواهد شد. در مراحل بعدی مابقی سهام عرضه می‌شود.

وی افزود: سهام قابل واگذاری شرکت فولاد مبارکه در تالار بورس لیست خواهد شد که بخشی از آن  به کارکنان، بخشی به عموم و بخشی نیز به صورت خصوصی و بلوک عرضه خواهد شد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به برنامه‌های توسعه‌های فولاد مبارکه، افزایش ظرفیت این کارخانه و روند روبه‌رشد آن یادآورشد: هم‌اکنون جای صنعت فولاد در بازار سرمایه کشور خالی است و ورود این مجتمع به بازار سرمایه  طولانی نخواهد شد.

کد خبر 14095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز