همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با ابلاغ و اجرای سیاست‌های اصل ‪۴۴‬ قانون اساسی (خصوصی‌سازی)، بخش مهمی از وظایف تصدی‌گری دولت به‌بخش خصوصی واگذار می‌شود.

داود دانش جعفری، روز شنبه 28 بهمن، در حاشیه مراسم افتتاح اولین اجلاس بین‌المللی صنعت پالایش در تهران با بیان این مطلب، افزود: در بخش بالادستی صنعت نفت که صرفاً به مالکیت چاه‌های نفت و گاز مربوط می‌شود، تصدی و وظایف کماکان در اختیار دولت خواهد بود، اما در سایر بخش‌ها که امکان استفاده از توان بخش خصوصی داخلی و خارجی وجود دارد، این وظایف محول خواهد شد.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه قانون مالیات مستقیم ایران از موارد بسیار خوب مطرح در سطح دنیا است، تصریح کرد: براساس این قانون یک شرکت ‪ ۲۵‬درصد سود خود را بابت مالیات پرداخت می‌کند که نسبت به استانداردهای دنیا، بسیار مطلوب است.

وزیر دارایی در ادامه افزود: به زودی نخستین بورس نفت و فرآورده‌های نفتی و تولیدات مربوط به نفت در جزیره کیش راه‌اندازی می‌شود.

دانش جعفری فراهم کردن مقدمات لازم در بخش داخلی را از جمله ملزومات راه‌اندازی بورس نفت در کشور دانست و افزود: هم اکنون فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در کشور تابع روال خاصی است که این نوع روال با راه‌اندازی بورس نفت، تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی سپس ناهماهنگی با وزارت نفت را رد کرد و یادآور شد: بحث ناهماهنگی با وزارت نفت مطرح نیست، بلکه بحث فراهم آوردن مقدمات لازم در این زمینه است که انتظار می‌رود در یک ماه آینده این مهم صورت گیرد.

دانش جعفری در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت بین‌المللی شدن بورس نفت ایران گفت: بورس نفت ایران در صورتی که بین‌المللی نشود، توجیهی ندارد و یکی از مقدمات لازم برای راه‌اندازی بورس نیز فراهم کردن شرایط برای بین‌المللی شدن آن می‌باشد که نیازمند هماهنگی با کشورهای دیگر و علاقه‌مند در این زمینه هستیم.

وی افزود: البته اجرای چنین طرحی که مربوط به عرضه داخلی است، ولو اینکه این عرضه می‌تواند توسط خارجی‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد، نیازمند هماهنگی نیست، لذا در ابتدا سعی می‌کنیم کار با همان بخش داخلی شروع کنیم و بعد با هماهنگی‌های بین‌المللی که انجام خواهیم داد، آن را پشتیبانی خواهیم کرد.

کد خبر 15952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز