گروه ادب و هنر- احمد افشار: بعد از جشنواره‌های فیلم و تئاتر کودک و نوجوان این‌بار نوبت به جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در 6رشته نقاشی، تصویر‌سازی‌، کاریکاتور، طراحی، کلاژ (وصله کاری) و خوشنویسی رسید، که از امروز تا 5 مرداد ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

هنر

در نشست خبری که صبح دیروز با حضور محمود شالویی مدیرکل هنرهای تجسمی و سید علیرضا حسینی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و دبیر جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، محمود شالویی گفت:‌ تاکنون جشنواره‌های متعددی برای سنین جوانان و بزرگسالان در عرصه تجسمی برپا شده است اما برای جامعه کودک و نوجوان هیچ برنامه حرفه‌ای وجود نداشته و خوشبختانه با ایده برگزاری این جشنواره طی 3سال گذشته موفق شدیم نخستین دوره آن را در
سال 90 برگزار کنیم.

وی با بر شمردن مهم‌ترین اهداف و موضوعات این جشنواره اعلام کرد: ایجاد بستر مناسب برای رشد و تعالی و شناخت استعدادهای کودک و نوجوان، بروز و ارتقای رشته‌های هنری، معرفی هرچه بهتر هنر کودکان و نوجوانان و آشنایی کودکان و نوجوانان داخلی و خارجی با آخرین دستاوردهای این حوزه با موضوعاتی چون مردان الهی، نماز دو دعا، طبیعت‌، احترام به خانواده‌، ورزش و نشاط، آسمان آبی‌، هوای پاک و باران رحمت الهی‌، در 2گروه سنی 6 تا 9 سال و 10 تا 14 سال از امروز در اصفهان آغاز می‌شود.

شالویی با ارائه آماری از راه‌یافتگان به این جشنواره توضیح داد: پیش از این جشنواره‌های استانی در سطح کشور برگزار شده بود و از میان آنها منتخب کودکان و نوجوانان و آثارشان بعد از داوری به جشنواره راه یافت که نهایتا 120کودک و نوجوان از 20استان به جشنواره راه پیدا کردند. در بخش بین‌الملل هم 120 اثر به دست ما رسید که از میان آنها 60 کار برای نمایش از کشورهای ایتالیا، فرانسه‌، لبنان‌، گرجستان و تاجیکستان انتخاب شد و 6کودک نیز از این کشورها به غیراز لبنان در طول جشنواره حضور خواهند داشت.

وی درباره داوری این آثار نیز گفت: هیات داوران شامل بهمن عبدی‌، زهرا خدادادی‌، سید کمال موسوی، احمد خلیل فرد‌، مجتبی شریفی، مصطفی عقیلی و علی تن ترکیبی از هنرمندان اصفهانی و استادان هنرهای تجسمی هستند و امیدواریم برای دوره‌های بعدی بتوانیم از خود کودکان و نوجوانان نیز در این هیات استفاده کنیم. متأسفانه در این دوره از آنجا که گروه سنی کودکان و نوجوانان را نمی‌شناختیم، موفق به این کار نشدیم.

شالویی خاطرنشان کرد: اسامی شرکت‌کنندگان این جشنواره از همین دوره در یک بانک اطلاعاتی گردآوری می‌شود و ما ارتباط خود را با آنها حفظ خواهیم کرد تا بتوانیم در دوره‌های آینده این مسیر را به‌خوبی طی کنیم و زمینه ظهور منتخبان این جشنواره را در هنرستان‌ها فراهم کنیم و آنها را به سمت جشنواره‌های حرفه‌ای‌تر و همچنین دوسالانه‌های هنری سوق دهیم.

حضور ایزابل سالاری، هنرمند نوجوان ایرانی و نابغه نقاشی جهان در نخستین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در اصفهان خبر دیگری بود که شالویی به آن اشاره کرد و گفت: این نقاش نابغه ایرانی که ساکن کشور ایتالیاست، سال گذشته نمایشگاهی از آثار خود را در شهر رم پایتخت ایتالیا برپا کرد که با استقبال و حیرت کارشناسان روبه‌رو شد.

در ادامه سید علیرضا حسینی، دبیر جشنواره تجسمی کودک و نوجوان نیز گفت: شهر اصفهان در طول تاریخ استادان بزرگی را تقدیم جامعه هنری کرده و هنرستان هنرهای زیبای این شهر از سال 1315 تا‌کنون هنرمندان بسیاری را به‌خود جذب کرده و پایگاهی برای تربیت استعدادهای درخشان این نسل محسوب می‌شود.

وی افزود: تاکنون کمتر نگاه حرفه‌ای به جشنواره کودک و نوجوان شده و این جشنواره فرصتی است تا ما بتوانیم با شناخت استعدادهای کودکان و نوجوانان زمینه را برای شناسایی نابغه‌های هنری فراهم کنیم. مدیرکل ارشاد استان اصفهان با اشاره به اینکه شهر اصفهان پیش از این جشنواره فیلم و تئاتر کودک و نوجوان را نیز میزبانی کرده‌ است، گفت: درحالی‌که در جشنواره‌های فیلم و تئاتر عمدتا بزرگان از منظر کودکان می‌نویسند و کار می‌کنند و همه در خدمت کارگردان به ایفای نقش می‌پردازند، اما جشنواره تجسمی یکی از فردی‌ترین جشنواره‌هایی است که کودک بدون واسطه، درونیات خود را به نمایش می‌گذارد، بنابراین تربیت و شناسایی این استعدادها بسیار اهمیت دارد.

نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، استانداری و شهرداری اصفهان، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه فرهنگی اکو و مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی برگزار می‌شود.

کد خبر 141071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز