با وجود نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان هنوز تکلیف سبد کالایی کارمندان دولت مشخص نشده و به‌نظر می‌رسد درصورت تأخیر بیشتر در این خصوص، انتظار کارمندان برای دریافت این بسته از سوی دولت بی‌پاسخ بماند.

 یدالله صادقی

با یدالله صادقی مدیرکل دفتر تأمین و توزیع کالاهای وزارت بازرگانی گفت‌وگو کردیم.

  • چرا تا‌کنون سبد کالایی ویژه رمضان به کارمندان دولت پرداخت نشده است؟

تا‌کنون تخصیص اعتبار این طرح انجام نشده است. البته اقدامات مربوط به تأمین و اختصاص بودجه صورت گرفته اما این اعتبار به وزارت بازرگانی ابلاغ نشده است.

  • پس به‌نظر نمی‌رسد که در فرصت باقی مانده تا ماه مبارک رمضان کارمندان موفق به دریافت این بسته‌ها شوند.

همین طور است؛ ابتدا هدف وزارت بازرگانی این بود که این سبد قبل از ماه مبارک رمضان در اختیار کارمندان دولت قرار بگیرد اما از آنجا که تا‌کنون اعتبار این برنامه ابلاغ نشده نمی‌توان این وعده را عملیاتی قلمداد کرد. ولی به محض تخصیص اعتبار، کار به سرعت شروع می‌شود و در طول ماه رمضان اجرا خواهد شد.

  • اعتباری که برای این کار در نظر گرفته شده چقدر است؟

در مجموع هزار میلیارد تومان برای برنامه‌های تنظیم بازار در سال 90 اختصاص یافته است که از این میزان 100 میلیارد تومان مربوط به سبد کالایی کارمندان می‌شود.

  • آیا این میزان اعتبار کفاف پرداخت سبد کالایی بین تمام کارمندان را می‌دهد؟

وزارت بازرگانی بودجه اختصاص یافته برای این منظور را به‌نحوی تنظیم می‌کند که بخشی از هزینه تمام شده را از کارمندان دریافت کرده و بخشی را نیز از طرف دولت به این امر اختصاص دهد. در واقع براساس جمعیت هدف، مقدار و تعداد کالاها سناریوهای مختلفی برای این کار تنظیم شده که بلافاصله پس از ابلاغ بودجه در ستاد تنظیم بازار مطرح شده و یکی از این سناریوها برای اجرا انتخاب خواهد شد.

  • چه کالاهایی در قالب این سبد به کارمندان داده می‌شود؟

برنج، روغن نباتی و شکر که البته حجم آنها با توجه به سهم‌آورده دولت و پرداختی کارمندان می‌تواند متفاوت باشد. اما براساس یکی از سناریوها این بسته متشکل از 10‌کیلو برنج،4.5کیلو روغن نباتی و 5 کیلو شکر خواهد بود. سناریوهای دیگر هم با توجه به جامعه هدف و قیمت تمام شده تنظیم می‌شوند و اگر این 100میلیارد تومان کفاف تأمین سبد را نمی‌داد مابه‌التفاوت قیمتی از کارکنان دریافت خواهد شد.

  • نحوه توزیع این سبدها به چه ترتیب است؟

منابع کالایی در اختیار وزارت بازرگانی است و توزیع این سبدها هم از طریق اتحادیه‌های کارمندی، کارگری و نیروهای مسلح و تعاونی‌ها صورت می‌گیرد.

  • کارگران و نیروهای مسلح هم شامل این طرح می‌شوند؟

بله؛ به‌طور کلی کارمندان، نیروهای مسلح و کارگران شاغل در سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی مشمول طرح سبد ویژه ماه رمضان می‌شوند که در مجموع حدود 6 میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

کد خبر 141196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز