گروه اقتصادی: تامین اعتبار کارت خرید کارمندان، مناقشه وزارت بازرگانی و بانک مرکزی را موجب شده است.

عباس قلی‌زاده،

با این شرایط زمان و چگونگی ارائه این کارت‌ها به بیش از6 میلیون کارمند و 8 میلیون کارگر مشمول طرح با ابهاماتی مواجه است. با عباس قلی‌زاده، مجری طرح میزان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تا‌کنون چه میزان اعتبار و برای چه تعداد کارمند و کارگر تخصیص یافته است؟

پرداخت این تسهیلات و ارائه کارت خرید در وزارتخانه‌های مختلف متفاوت بوده و وزارتخانه‌ها به‌تدریج در حال معرفی کارمندان خود به بانک‌های عامل هستند. اسامی حدود 5/1میلیون کارمند توسط وزارتخانه‌ها به بانک‌های عامل ذی‌ربط معرفی و این اسامی براساس ساز و کار بانک‌ها پالایش شده‌اند. بر این اساس تا‌کنون بیش از650 هزار کارت خرید اعتباری برای کارمندان صادر شده است.

  • چه اقداماتی برای ارائه کارت خرید اعتباری به کارگران صورت گرفته است؟

این اقدام به وزارت کار مربوط می‌شود و اکنون در حال تدوین دستورالعمل اجرایی برای بازپرداخت تسهیلات توسط کارگران هستند. بر این اساس شرایط و نحوه ارائه کارت اعتباری کارگران با توجه به ضمانت بازپرداخت این تسهیلات متفاوت بوده و کارفرمایان باید بازپرداخت این تسهیلات را تضمین‌کنند.

  • دیدگاه‌های مطرح در زمینه چگونگی تامین منابع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از ابتدا نیز بحث ارائه خط اعتباری برای تامین منابع کارت خرید کارمندان و کارگران مطرح نبوده و مقرر بوده است تا این اعتبار با مشارکت و از محل منابع داخلی بانک‌ها تامین شود. مانند پرداخت وام قرض‌الحسنه، خودرو و... بانک‌ها می‌توانند در تامین اعتبار این طرح مشارکت کنند؛ مضافا اینکه در تامین منابع اجرای این طرح، ضمانت بازپرداخت مناسب نیز با توجه به دریافت‌کنندگان این تسهیلات یعنی کارمندان دولت ارائه می‌شود. اظهارنظر اخیر بانک مرکزی نیز بر تامین اعتبار این طرح از محل منابع داخلی بانک‌ها تاکید کرده است.

  • آیا بانک‌ها الزام قانونی برای مشارکت در این طرح دارند؟

نه، الزامی وجود ندارد، این امر به تشخیص بانک‌ها بستگی دارد که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند یا خیر. اجباری برای مشارکت بانک‌ها در این طرح وجود ندارد. بانک‌ها اختیار دارند که با توجه به منابع داخلی خود در این طرح‌ها مشارکت کنند. با وجود این، وقتی منابع داخلی بانک‌ها افزایش می‌یابد باید این منابع به چرخه اقتصادی وارد شود و صرفه اقتصادی داشته باشد. با این روند بانک‌ها با توجه به تضمین مطمئن بازپرداخت تسهیلاتی که به مشمولان این طرح ارائه می‌شود و کالاهای ایرانی عرضه شده در چارچوب این طرح به مشارکت در طرح میزان ترغیب می‌شوند.

  • چرا عرضه کارت‌های اعتباری خرید به کارمندان و کارگران زمانبر شده است؟

ارائه این کارت‌ها متوقف نشده و پس از تهیه، این کارت‌ها از طریق وزارتخانه‌ها در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد و اکنون با کارت‌های ارائه شده به کارمندان، خرید و فروش در سیستم تراکنش صورت می‌گیرد.

  • ارائه کارت خرید اعتباری به کارمندان و کارگران تا چه زمانی به پایان می‌رسد؟

با توجه به پرداخت 5/1 میلیون تومان تسهیلات به هر کارمند و کارگر و حجم بالای پول در گردش در چارچوب طرح میزان می‌توان گفت این طرح یک پروژه بزرگ ملی است. از سوی دیگر طرح مذکور تنها در ارائه تسهیلات خلاصه نشده و براساس این کارت، امکانات و خدمات دیگری نیز ارائه خواهد شد. با این روند، ارائه کارت اعتباری، فرایندی زمانبر بوده و نمی‌توان انتظار داشت ظرف مدت زمانی کوتاه اجرایی شود. اجرای کامل این طرح حداقل به بیش از 2 سال زمان نیاز دارد.

کد خبر 141409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز